Volvo skriver i ett pressmeddelande att detta är den första ökningen under en månad, i jämförelse med samma månad förra året, sedan januari 2008
- Väldigt uppmuntrande. Men läget är fortfarande svårbedömt. Vi får avvakta ett tag med att tala om trendbrott, säger Volvos presschef Maria Bohlin till TT.
Saabs försäljning minskade däremot med 58 procent.
1. Nya Arona ger ännu testseger till Seat och i vår helhetsbedömning är det med tydlig marginal till konkurrenterna. Precis som i Kia och Citroën ger den höga markfrigången och sittpositionen en helt annan känsla än i motsvarande småbil (Ibiza), grejen med just Seat är att bilen inte blivit det minsta klunsig på kuppen, tvärtom är Arona rakt igenom smidig att hantera. Motor och växellåda samspelar perfekt, en enkel bil att köra mjukt och snyggt – och snålt. Köregenskaperna är både underhållande och urtrygga, ljudnivån är låg och utrymmena fram och bak är klart tillräckliga. Dessutom är kupén rik på genomtänkta detaljer, men där finns också missar. Milkostnaden är testårets lägsta. Bättre stolar står på önskelistan, i övrigt är detta en övertygande bil i en spännande klass.
2. En Kia som är ”sportig” att hantera hör inte till vanligheterna men Stonic har bra spänst i köregenskaperna och i motorns karaktär. Härlig växellåda, bra utrustning, tilltalande pris – det finns många plus här, men tyvärr är ljudkomforten alldeles för dålig.
3. För många kan nog Citroën vara bästa valet, C3 Aircross har skön fjädring, goda utrymmen med bra flexibilitet och ger lite familjebusskänsla i smart format. Automatlådan förstärker det intrycket. Priset är rätt högt, somliga detaljer är inte så genomtänkta.
Kommentar av Mikael Schultz, testförare:
Kia är roligast att köra, men minst bekväm att åka i. Kupébullret är högt och fjädringen onödigt stum. Därför går den bort för mig, som prioriterar behaglig åkkomfort. Det har C3 Aircross i stora mått, men resten av bilen faller mig inte riktigt i smaken. Den känns onödigt överdesignad, både på ut- och insida. Min absoluta testfavorit är Seat Arona, trots att den är lite ”VW-trist” i framtoningen. Men köregenskaper, åkkomfort och praktisk användbarhet är på topp!
Kommentar av Calle Carlquist, testledare:
Rationellt sett talar i stort sett allt för Seat, en närmast fläckfri skapelse med hög körkänsla, rymlig kupé, trygga och underhållande vägegenskaper, rätt komfort och tilltalande ekonomi. Kia är nästan lika trivsam att köra, men hårdare i fjädringen och har mycket högre ljudnivå. Jag lockades ändå mest av Citroëns åkkomfort, mjuka automatlåda och väl tillvaratagna utrymmen. Utsidan är inte i min smak men inredningen (minus infoskärmen) är trivsam.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vicken Volvomodell säljer mest?
I USA säljer S80 och XC90 bäst
Globalt säljer XC60 bäst
Glömde skriva, XC60 har bara sålts några månader i USA så den kommer förmodligen gå om de andra två snart.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.