Vi Bilägares Calle Carlquist är just nu i ett väldigt blåsigt Porto i Portugal och provkör ansiktslyfta Skoda Octavia som kombi.
Hej Calle, vad är nytt på bilen?
– På utsidan märks förstås den nya fronten med de uppdelade strålkastarna på varje sida. Även baklamporna har nytt utseende. Skoda har vässat informationssystemet med nya multimediefunktioner och en helt ny skärm som har läcker grafik och enkel skötsel. Förarassistans- och säkerhetssystemen har också blivit fler och mer avancerade. Dessutom finns en ny modellversion som säkert blir vanlig hos oss, en TDI-kombi med fyrhjulsdrift, sjuväxlad DSG-låda av ny konstruktion med våtlamellkoppling och 150 hk maxeffekt. Pris från 260 900 kronor. Jag har kört den versionen en hel del i dag och tycker att den känns väldigt harmonisk. Ställbara chassiegenskaper som tillval är en annan viktig nyhet, med tre grundlägen och ett läge där man kan bestämma karaktären på fjädring, styrning etc. själv.
Vad är första intrycken?
– Att Octavia håller ställningarna som en av de vettigaste vardagsbilarna just nu. Utrymmena är oförändrade och på topp som tidigare. Nu är utrustningsnivån i paritet med de allra modernaste konkurrenterna trots att modellen ju har några år på nacken.
När kommer Octavia till Sverige?
– I vecka tio sker lanseringen hos handlarna, alltså i början av mars.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 04/2016, i butik den 7 mars.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia Combi?
– På utsidan märks förstås den nya fronten med de uppdelade strålkastarna på varje sida. Även baklamporna har nytt utseende. Skoda har vässat informationssystemet med nya multimediefunktioner och en helt ny skärm som har läcker grafik och enkel skötsel. Förarassistans- och säkerhetssystemen har också blivit fler och mer avancerade. Dessutom finns en ny modellversion som säkert blir vanlig hos oss, en TDI-kombi med fyrhjulsdrift, sjuväxlad DSG-låda av ny konstruktion med våtlamellkoppling och 150 hk maxeffekt. Pris från 260 900 kronor. Jag har kört den versionen en hel del i dag och tycker att den känns väldigt harmonisk. Ställbara chassiegenskaper som tillval är en annan viktig nyhet, med tre grundlägen och ett läge där man kan bestämma karaktären på fjädring, styrning etc. själv.
Vad är första intrycken?
– Att Octavia håller ställningarna som en av de vettigaste vardagsbilarna just nu. Utrymmena är oförändrade och på topp som tidigare. Nu är utrustningsnivån i paritet med de allra modernaste konkurrenterna trots att modellen ju har några år på nacken.
När kommer Octavia till Sverige?
– I vecka tio sker lanseringen hos handlarna, alltså i början av mars.
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 04/2016, i butik den 7 mars.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia Combi?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En folkbil. Inte bäst, inte sämst.
Kanske bäst?
Ger mycket i sitt prisläge.
Lika dyr som andra så det finns många som håller betydligt högre kvalité. Men det här är också en VAG bil, så även om den var dålig skulle det aldrig stå i Vi bilägare
TDI, blir man trött eller?
När Vi bilägare testar asiatiska bilar så brukar bristande ljudisolering vara en ständig kritik och gör att man inte vinner några tester i tidningen. När man testar Skoda så ser man mellan fingrarna där och märket vinner nästan alla tester. Ytterst märkligt.
Snillen spekulerar..
VAG:s problemtyngda 7-växlade DSG-låda med torrlameller verkar äntligen bli utbytt till en ny DSG med våtlamellkoppling. Är det slut med haverierna nu? Den gamla 6-växlade DSG-lådan med våtlamell för de starkaste VAG-motorerna verkar ju ha varit problemfri. Hoppas bara att rycken vid krypkörning är borta också...
DSG7 DQ200 med torrlameller finns ju fortfarande kvar men som vanligt är det i dom svagare motorerna och utan 4x4
Helt förmodligen även om att mitt hjärta ligger hos syskonet.
Det är bra för ett rimligt pris.
Biasen är så tydlig när det gäller VAG. Definitionen av en "vettig" bil har verkligen gått i inflation när det gäller ViB och VAG.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.