Nästa artikel
Skoda Octavia Combi – rapport från provkörningen
Provkörning

Skoda Octavia Combi – rapport från provkörningen

Publicerad 10 februari 2017
Vi Bilägares Calle Carlquist är just nu i ett väldigt blåsigt Porto i Portugal och provkör ansiktslyfta Skoda Octavia som kombi.
Hej Calle, vad är nytt på bilen?
– På utsidan märks förstås den nya fronten med de uppdelade strålkastarna på varje sida. Även baklamporna har nytt utseende. Skoda har vässat informationssystemet med nya multimediefunktioner och en helt ny skärm som har läcker grafik och enkel skötsel. Förarassistans- och säkerhetssystemen har också blivit fler och mer avancerade. Dessutom finns en ny modellversion som säkert blir vanlig hos oss, en TDI-kombi med fyrhjulsdrift, sjuväxlad DSG-låda av ny konstruktion med våtlamellkoppling och 150 hk maxeffekt. Pris från 260 900 kronor. Jag har kört den versionen en hel del i dag och tycker att den känns väldigt harmonisk. Ställbara chassiegenskaper som tillval är en annan viktig nyhet, med tre grundlägen och ett läge där man kan bestämma karaktären på fjädring, styrning etc. själv.
 
Vad är första intrycken?
– Att Octavia håller ställningarna som en av de vettigaste vardagsbilarna just nu. Utrymmena är oförändrade och på topp som tidigare. Nu är utrustningsnivån i paritet med de allra modernaste konkurrenterna trots att modellen ju har några år på nacken.
 
När kommer Octavia till Sverige?
– I vecka tio sker lanseringen hos handlarna, alltså i början av mars.
 
Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 04/2016, i butik den 7 mars.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia Combi?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-02-10 17:05
Peugeote-Pär

DSG7 DQ200 med torrlameller finns ju fortfarande kvar men som vanligt är det i dom svagare motorerna och utan 4x4

#9 • Uppdaterat: 2017-02-10 17:26
Tvärnit

Helt förmodligen även om att mitt hjärta ligger hos syskonet.
Det är bra för ett rimligt pris.

#a • Uppdaterat: 2017-02-10 17:27
scientist

Biasen är så tydlig när det gäller VAG. Definitionen av en "vettig" bil har verkligen gått i inflation när det gäller ViB och VAG.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.