Hybridkonstruktionen är snarlik den för Golf GTE. Framhjulsdrift, en 1,4-liters TSI-bensinmotor på 156 hk och bredvid den en synkron, trefas elmotor som kan leverera upp till 115 hk.
Litiumjonbatteriet är placerat under golvet framför bakvagnen, väger 125 kg och har en kapacitet på 9,9 kWh. Det stjäl ingen plats från bagageutrymmet. Systemeffekten anges till 218 hk och den maximala räckvidden på enbart el anges till fem mil. Vid fulladdat batteri startar bilen automatiskt på el.
I kombination med bensinmotorn kan man på papperet klara en räckvidd på 1 100 km på full tank (50 liter bensin och fulladdat batteri). Laddtiden för batteriet från noll till fullt är fyra timmar och en kvart i ett vanligt vägguttag, eller två och en halv timme med en speciell väggladdare. Ladduttaget finns under en lucka i fronten.
Med enbart eldrift kan 130 km/tim nås, i kombination med bensinmotorn 225 km/tim och den maximala accelerationen 0–100 km/tim anges till åtta sekunder. Det finns fyra körlägen: enbart eldrift, hybridläge (då batteriet laddas med bromskraftåtervinning och automatiskt använder TSI-motorn och/eller elmotorn beroende på belastning), batteriladdningsläge (högspänningsbatteriet laddas under körning), samt GTE-läge. Då kan bensin- och elmotor arbeta i ”boostläge” under 30 sekunder och mappningen för gaspedal, växellåda (6-växlad DSG) och styrning vässas. Har man valt till ställbart chassi (DCC) ändras också den inställningen.
Passat GTE har 1600 kg tillåten dragvikt och får ett förmodat mycket gott andrahandsvärde. Det är inte svårt att tro på Volkswagens prognos att GTE kan ta runt 30 procent av den totala Passatförsäljningen, alltså cirka 4 000 bilar under nästa år. Den är smidigheten själv i alla lägen och kräver inget extra av sin förare – det är den antagligen bästa Passatmodell som erbjuds, helt enkelt.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat GTE Sportscombi?
Pris, från kr: 419 900.
Modell: Laddhybrid i storformat.
Säljstart: Sent 2015.
Mått, cm: L 477/B 183/H 150.
Tjänstevikt, kg: 1 735.
Motor: 1,4-liters bensinturbo, max effekt 156 hk och max vridmoment 250 Nm + synkron trefas permanentmagnetmotor, effekt 115 hk och 330 Nm från stillastående. Systemeffekt 218 hk, vridmoment 400 Nm.
Kraftöverföring: Sexväxlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,6 s.
Deklarerad förbrukning: 1,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 37 g/km.
Konkurrenter: Mercedes C350 e, Volvo V60 D6.
Plus: Komplett och ytterst smidig laddhybrid till jämförelsevis bra pris.
Minus: Något ryckiga växlingar i låg fart.
Vad nytt? Supermiljö-Passat.
För vem? Förmånsbilförare med smak för totalekonomi.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
1,4 tsi..? Är problematiken med kamkedjerasen åtgärdat? Vet flera som inte kommit längre än 5000 mil.
Kan någon oberoende firma mäta bränsleförbrukning och CO-halt innan någon premie betalas ut av mina skattepengar.
gds: Kamrem
@McTar
Tack. Kamrem alltså, sedan när? Gäller att veta vilken vecka bilen är tillverkad. Att sedan VAG inta kan konstruera en rak 4:a med kamkedja är inget som lyser premium heller...
Men gds då......
Co-halt och bränsleförbrukning har det väl inte fuskats med, inte ens på dieslar, nån sån är ju inte detta ens....
Co-halt slutade vara ett problem typ 1987, när lambdareglering kom......
Leifer, tjänstebilsköparna skiter i kvaliten, den blir sällan deras bekymmer, att bilen är snygg är viktigare, och det racet vinner passat alla dar i veckan, jämfört med det högkvalitativa du menar.....
@duccedriver
Gäller det vw ska allt mätas!
Överförbrukar mellan 18-50% enligt Vi Bilägares egna mätningar genom åren.
Helt klart värst.
Det här är inget för privatköpare - men för tjänste-/ förmånsbilsmarknaden är den helrätt. Förmånsvärde som en Up!, stora utrymmen, hyfsad dragvikt och kan "förmånsladdas" på jobbet - perfekt! Storbilsåka för tvåtusen i månaden - inklusive driftkostnader!
..och en fundering - varför ondgöra sig över andra människors bilval? Bara för att de inte har samma urvalskriterier som du behöver det inte vara fel - för dem.. bara en tanke.
Jag ställer mig också starkt frågande om man vågar lita på 1.4 liters spisen... Hur är det med kamkedjan?
...har vi någon källa på att kamremen är tillbaka?
Servicemeddelande eller något...
..1,4 har numera kamrem - som tidigare påtalats.
OCH - ingen, absolut INGEN som väljer den som tjänste-/förmånsbil bryr sig det minsta om hur den är att äga efter 3 år/8000 mil - det bör betyda 99% av köparna. Garantierna har då gått ut varför VAG inte heller bryr sig nämnvärt. Alltså en fullständigt onödig diskussion.
källa på rem tack!
att VAG struntar i det sedan är dock igen nyhet.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.