Nästa artikel
Provkörning: Skoda Fabia, Skoda Roomster
Provkörning

Provkörning: Skoda Fabia, Skoda Roomster

Publicerad 13 april 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Skoda Fabia och Roomster fräschas nu upp och förses med nya drivkällor som klarar gränsen 120 g/km. Vi Bilägare provkör.

Nu laddar Skoda om med en hel serie miljövänliga motorer. Både småbilen Fabia och den smarta Roomstern förses från i vår med ett antal nya drivkällor som klarar den kritiska utsläppsgränsen 120 g/km. Samtidigt fräschas modellerna upp, såväl invändigt som på utsidan.

De yttre förändringarna märks inte särskilt mycket vid en snabb anblick, varken på Fabia eller Roomster. De nya designgreppen är, milt uttryckt, försiktiga.

Nya veck
Men tittar man noga ser man att huven fått några nya veck, att strålkastarna har vuxit och fått en annorlunda design och att grillen omarbetats på båda modellerna. Även bakljusen har gjorts om, men även det på ett måttfullt sätt. Under huven har det hänt desto mer.

Både Fabia och Roomster, som är byggda på samma tekniska arkitektur, har fått tillgång till VW-koncernens modernaste motorer och senaste teknik.

Det betyder, för Fabias del, att bilen i fortsättningen kommer att finnas både med den sjustegade dubbelkopplingslådan DSG och med fyra motoralternativ som smiter under den svenska miljögränsen - ett koldioxidutsläpp på 120 g/km.

Miljöklassad
Det gäller bland annat Fabias blivande volymmotor, den lilla fyrcylindriga bensinturbon på 1,2 l/86 hk.

Den låg från början på 121 g/km, men landade efter vissa modifieringar på 119 g/km. Det innebär att Fabia 1,2 TSI/86 hk klassas som miljöbil, vilket ger en skattebefrielse i fem år för den som köper bilen.

Ã-vriga bensinalternativ till uppgraderade Fabia är den kända trecylindriga 1,2-litersbensinaren på 70 hk, som dock aldrig kommer att klara miljögränsen.

Det gör inte heller den vassaste bensinaren. Även den är på 1,2 liter, men hjälp av med turbo och tuffare chippning uppskrämd till hela 105 hk. Det är också den motor som kan kombineras med DSG-låda.

Tre dieselalternativ
På dieselsidan finns tre alternativ för Fabia-köparen, samtliga fyrcylindriga 1,6-litersmotorer med common rail-insprutning. Med varierande trimningsgrad varierar effekten från 75 till 105 hk och koldioxidutsläppet för samtliga dieslar är 109 g/km.

Men dieslar är sällan ett alternativ för småbilsköpare, eftersom priset blir förhållandevis högt.

Det tar en evig tid att köra ikapp den merkostnad som dieseln innebär och rent ekonomiskt är en bensinmotor att föredra.

Vi koncentrerade oss därför under Fabia-provkörningen på den blivande svenska volymmotorn, bensinturbon på 1,2/l/86 hk, och det gav mersmak.

Den lilla fyran jobbar lent och snålt och enda kritiken är att den känns vek innan turbon börjar ladda, vilket inte är så konstigt med tanke på den ringa cylindervolymen.

Att runda ett gathörn på treans växel är inte att tänka på, men i övrigt blir det tummen upp.

Redigare interiör
Däckbullret har varit ett stort problem, både i Fabia och Roomster, och det har Skoda försökt åtgärda i samband med uppgraderingen.

Men vilken effekt den extra ljudisoleringen ger på bullrig svensk asfalt törs vi inte ha någon åsikt om förrän bilarna kommer hit senare i vår.

Provkörningen ägde rum på släta grekiska vägar och där viskade det bara om däcken.

Däremot märks tydligt att en förbättring skett i båda modellerna när det gäller materialval och tekniskt innehåll.

Robust variant
Interiören känns både redigare och mer gedigen än tidigare och dessutom har såväl navigationssystem, ljudanläggning som klimatsystem blivit mer lättanvända och tekniskt avancerade.

Nya modellversioner för Sverige är också Fabia Scout och Fabia Combi Scout, som med hjälp av kosmetiska detaljer ger ett mer robust intryck än den vanliga Fabian.

Men i grunden handlar det om likadana bilar, det är bara ett antal plastpaneler på karossen och vissa inredningsdetaljer som skiljer Scout från standardversionen.

Når inte gränsen
Den uppgraderade Roomstern kommer med i stort sett samma motorprogram som Fabia, bortsett från bensindrivna trecylindriga sugmotorn på 70 hk.

En annan skillnad är att Roomster erbjuds med en trecylindrig 1,2-liters common rail-diesel på 75 hk, där förbrukning och CO2-utsläpp ännu är okända.

Den motorn fanns inte heller tillgänglig vid provkörningen.  
Roomster finns även med de nya 1,6-litersdieslarna på 90 och 105 hk, som båda fungerar utmärkt ihop med bilen.

Men till skillnad från Fabia når Roomstern, med sin större tyngd och ett högre luftmotstånd, inte ned till den svenska miljöbilsgränsen med någon av 1,6-litersdieslarna utan hamnar strax över, 124 g/km i båda fallen.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Skoda Fabia och Skoda Roomster?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Skoda Fabia Skoda Roomster

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade bildspel

Skoda Fabia

Pris: Ej fastställt, från cirka 117 000 kr (Combi + 3 900 kr).
Säljstart: Mitten av maj.
Modell: Femdörrars halvkombi/Combi.
Mått, cm: L 400/B 164/H 150 (halvkombi). L 425/B 164/H 150.
Motorer: 1,2 MPI/70 hk (3 cyl.), 1,2 TSI/86 hk, 1,2 TSI/105 hk, 1,6 l TDI/75 hk, 1,6 l/TDI 90 hk, 1,6 l/TDI 105 hk.
Prestanda: Toppfart från 155 km/tim (1,2 MPI/70 hk) till 191 km/tim (1,2 TSI/105 hk). Acceleration 0-100 km/tim från 16,5 s /1,2 MPI/70 hk/) till 10,1 s (1,2 TSI/105 hk).
Förbrukning: Från 4,2 l/100 km (samtliga dieslar), till 5,7 l/100 km (1,2 MPI/70 hk).
CO2-utsläpp: Från 109 g/km (samtliga dieslar) till 132 g/km (1,2 MPI/70 hk).
Konkurrenter: Dacia Sandero, Hyundai i20, Mitsubishi Colt, Opel Corsa, Citroën C3, Peugeot 207, Ford Fiesta, Toyota Yaris m fl.

Vad nytt? Snålare motorer, förbättrad ljudisolering, uppgraderad interiör och kosmetiska yttre förändringar i front och bakparti.
För vem? Den som vill ha en robust och rymlig småbil till ett vettigt pris.
Bra köp? Ja. Fabia är en av marknadens mest prisvärda småbilar.

Plus: Rymlig för sin storlek, humana ägarkostnader, bra kvalitetskänsla.
Minus: Bara fyrstjärnig krocksäkerhet.

Skoda Roomster

Pris: Ej fastställt, från ca 145 000 kr (1,2 TSI/86 hk).
Säljstart: Mitten av maj.
Modell: Femdörrars högbyggd flexbil.
Mått, cm: L 421/B 165/H 161.
Motorer: 1,2 TSI/86 hk, 1,2 TSI/105 hk, 1,2 TDI/102 hk (3 cyl), 1,6 TDI/90 hk, 1,6 TDI/105 hk.
Prestanda: Toppfart från 172 km/tim (1,2 TSI/86 hk) till 184 km/tim (1,2 TSI/105 hk).
Acceleration: 0-100 km/tim från 12,6 s (1,2 TSI/86 hk) till 10,9 s (1,2 TSI 105 hk).
Bränsleförbrukning: Från 4,7 l/100 km (samtliga dieslar)* till 5,7 l/100 km  (samtliga TSI-motorer).
CO2-utsläpp: Från 124 g/km (samtliga dieslar)* till 134 g/km (samtliga TSI-motorer).
Konkurrenter: Renault Kangoo, Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Kia Soul m fl.
* Några officiella siffror för Roomster med 1,2 TDI/75 hk finns ännu inte. 

Vad nytt? Samma förändringar som på Fabia.
För vem? Den som söker en rymlig, flexi-bel och barnvänlig bil i kompakt format.
Bra köp? Ja, men se till att undvika de dyrare versionerna. De är inte prisvärda.

Plus: Stora utrymmen på liten yta, smart inredning, funktionell design, femstjärnig krocksäkerhet.
Minus: Lite för högt pris.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-13 11:55
Zeb (ej verifierad)

Å fy!

#2 • Uppdaterat: 2010-04-13 16:32
Jarl (ej verifierad)

Skjut mig nu. Fulare bil finns inte (Emmes Volvo undantagen)

#3 • Uppdaterat: 2010-04-13 20:44
Andy (ej verifierad)

Svar till JARL och ZEB.
Vad behöver man idag? En ful eller funktionsduglig bil? Effektiv, låg emission, låg förbrukning, (modern) ???
Skulle det inte kunna spara en del av vår värld till våra barnbarn?????????
Försök att tänka, om det finns något mellan era öron!!!!!!!!!!!!!!
PS
Skoda har alltid gjort vackra bilar, Man måste inte ha så inskränkta ögon som Svensson. Det finns en Värld utanför trånga SE också. Wake up! SAAB och Volvo est passé.
Andy

#4 • Uppdaterat: 2010-04-13 23:17
Emme (ej verifierad)

Jarl: Du tycks väl sova i din fars Toyota i sådana fall ;)

#5 • Uppdaterat: 2010-04-14 05:38
jojo (ej verifierad)

Jag vill ha en ful bil nästa gång. En gul, ful, Fabia kanske. Som är en bil bara.
Nu vaxar jag och trimmar min vackra sexa. Det är kul också.

#6 • Uppdaterat: 2010-12-08 19:40
Lars S (ej verifierad)

Intressant att läsa, jag själv har faktiskt en Fabia (´08) som jag är väldigt nöjd med. Bilen går billigt, tryggt och håller ihop riktigt bra.

Kan väl hålla med om att den kanske inte är speciellet vacker, men skönheten växer på en. I början köpte jag den för att jag inte hade behov av en stor bil och senglade till en början på förra generation polo, som faktiskt är dyrare och mindre utrustad ( AC= INTE STANDARD). Valet föll på fabian som är maxutrustad.

Idag 2 år senare så tycker jag bilen är ganska snygg, "popig" inredning och bekävma stolar. Bra värme är det också. Den tar sig fram där stora suvar (xc60) inte tar sig fram. En kanonbil helt enkelt.

#7 • Uppdaterat: 2011-01-21 17:41
SkrattOlle

Fy va snygg

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.