Nästa artikel
Renault visar upp elbilen Twizy
Nyheter

Renault visar upp elbilen Twizy

Publicerad 28 juni 2012 (uppdaterad 28 juni 2012)
Twizy är en liten elbil på 450 kg. Den visas upp på Almedalen och reaktionerna blir avgörande för om modellen kommer till Sverige.

Mer än en tillverkare tycks vilja exponera sina elbilar under Almedalsveckan på Gotland. Renault meddelar att elbilen Twizy kommer finnas för beskådan mellan den 2 – 6 juli i Visby.

Den tvåsitsiga bilen är 2,34 meter lång, 1,23 meter bred och väger 450 kg. I fronten finns en lucka som döljer laddningskabeln och full laddning tar tre och en halv timme i ett vanligt 220V uttag. Räckvidden uppges till 100 km och bilen kan köras med eller utan körkort beroende på vilken motorstyrka som väljs vid köpet. Modellen skulle kosta cirka 75 000 kronor i Sverige.

– Vi vill testa marknaden här i Almedalen. Anledningen är att vi är övertygade att just under Almedalsveckan finns många potentiella Renault Twizy kunder. Svarar många JA på frågan om dom kan tänka sig att köpa bilen, så är det faktiskt avgörande för om vi skall ta in den till Sverige, säger Karin Karlsson, presschef på Renault.

Även den eldrivna transportbilen Renault Kangoo ZE kommer att visas under Almedalsveckan. Den kostar 200 000 kronor och företaget räknar med att sälja drygt 500 eldrivna Kangoo i Sverige i år.

– Vi riktar oss främst mot kommuner och företagskunder och hos dessa har vi fått stort genomslag för vår eldrivna transportbil, säger Karin Karlsson.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Twizy och Kangoo ZE?
 

BMW smällde upp huven

Stora suven BMW X7 klarade att nödbromsa i 80 km/tim men när vi höjde till 85 blev det en väldig smäll. Bilen varnade för en förestående kollision men bromsade inte alls. Vi Bilägares testförare försökte bromsa så hårt som möjligt i sista stund men det var för sent. BMW:n dundrade in i hindret i ungefär 50 km/tim. Det fick bilens ”aktiva motorhuv” att skjutas upp, en säkerhetsfunktion som är tänkt att ge mjukare islag vid påkörning av fotgängare. Vad de pyrotekniska laddningarna som lyfter huven i bakkant kostar att byta kan BMW inte svara på.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-07-02 09:10
saabnisse

Det här är ju inget att satsa på.
Bättre att vänta till nästa år då Nevs kommer med sin eldrivna variant av tidigare Saab 9-3 som med sina grafendopade elektroder i Li-ion batterierna ger tio ggr högre effekt och kan laddas tio ggr snabbare.
Det är en utveckling som gjorts vid Northwestern University i USA .

#9 • Uppdaterat: 2012-07-02 21:36
saabnisse

Det är ju märkligt.
Ingen reagerar på det här tramset på över tolv timmar!
Går ni på vad som helst?
Inte underligt att det finns de som tror på att elbilar ska ta över.

#a • Uppdaterat: 2012-07-02 21:51
Mistro

Vad är det som är märkligt "saabnisse"???
Twizy eller din senaste kommentar?
Artiklen handlar om en "elbil" och dessutom Renault,...vad förväntar du dig?
Du kan skriva vad du vill här,...ingen lär bry sig!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.