Mer än en tillverkare tycks vilja exponera sina elbilar under Almedalsveckan på Gotland. Renault meddelar att elbilen Twizy kommer finnas för beskådan mellan den 2 – 6 juli i Visby.
Den tvåsitsiga bilen är 2,34 meter lång, 1,23 meter bred och väger 450 kg. I fronten finns en lucka som döljer laddningskabeln och full laddning tar tre och en halv timme i ett vanligt 220V uttag. Räckvidden uppges till 100 km och bilen kan köras med eller utan körkort beroende på vilken motorstyrka som väljs vid köpet. Modellen skulle kosta cirka 75 000 kronor i Sverige.
– Vi vill testa marknaden här i Almedalen. Anledningen är att vi är övertygade att just under Almedalsveckan finns många potentiella Renault Twizy kunder. Svarar många JA på frågan om dom kan tänka sig att köpa bilen, så är det faktiskt avgörande för om vi skall ta in den till Sverige, säger Karin Karlsson, presschef på Renault.
Även den eldrivna transportbilen Renault Kangoo ZE kommer att visas under Almedalsveckan. Den kostar 200 000 kronor och företaget räknar med att sälja drygt 500 eldrivna Kangoo i Sverige i år.
– Vi riktar oss främst mot kommuner och företagskunder och hos dessa har vi fått stort genomslag för vår eldrivna transportbil, säger Karin Karlsson.
Diskutera: Vad tycker du om Renault Twizy och Kangoo ZE?
Stora suven BMW X7 klarade att nödbromsa i 80 km/tim men när vi höjde till 85 blev det en väldig smäll. Bilen varnade för en förestående kollision men bromsade inte alls. Vi Bilägares testförare försökte bromsa så hårt som möjligt i sista stund men det var för sent. BMW:n dundrade in i hindret i ungefär 50 km/tim. Det fick bilens ”aktiva motorhuv” att skjutas upp, en säkerhetsfunktion som är tänkt att ge mjukare islag vid påkörning av fotgängare. Vad de pyrotekniska laddningarna som lyfter huven i bakkant kostar att byta kan BMW inte svara på.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan ju tycka att det går liiiite väl långsamt att få ut dessa modeller som drivs med el.
Bra att man äntligen släppt Kangoo men övriga modeller tror jag inte mycket på.
Systemet med att hyra batterierna tycker jag är bra då bilarna då kan säljas till normala priser.
Renaults storsäljare heter Megane och Clio men dessa får ingen eldrift,..märkligt om man VILL sälja bilar att då placera batterierna i en sedan som för övrigt inte har fått så mycket uppmärksamhet.
Visst har det gått att beställa dessa bilar länge nu men var är dem?
Men Renault Fluence ZE är faktiskt en Mégane. Det är sedanversionen av Mégane. Man har placerat batterierna i en sedan därför att de tar massa utrymme, i en Sedan kan de gömmas under baksätet. I en halvkombi vill du gärna kunna fälla ner baksätet. Med ett stort batteripaket så försvinner lastkapaciteten för halvkombis. En Clio är no-no, då får du ha dina matkassar i baksätet. Hybridlösningar, som Toyota Prius, kan ha ett mycket mindre batteripaket eftersom de kör med vanlig motor också som assisterar.
Men rena elbilar är hämmade av batteristorleken. Titta på Nissan Leaf exempelvis...
Kangoo har utrymmena för att hushålla ett batteripaket och ändå ha plats över.
Lilla Twizzy är en bra idé, den bygger inte på en existerande bilmodell utan är helt designad för eldrift från början vilket underlättar paketeringen. Ok den har ingen lastkapacitet och är mer att betrakta som en scooter på fyra hjul, men i storstäder kan den bli intressant.
Vad händer om man krockar med en riktig bil? Även en liten Nissan Micra lär väl krossa den där direkt.
Ett bra fordon att pendla till jobbet med och när man skall ut och småhandla.Blir säkert ett bättre alternativ än Vespan för många
Grodlårsbil med snigelhus
Visst bygger Fluence på Megane men den ser inte ut som vi är vana vid att se den här.
Dock tycker jag att den är snygg ändå även om jag tycker att det borde gå att bygga en rymligare elbil.
En Clio borde kunna bli bra mycket rymligare än t.e.x en i-MiEV och borde även kunna säljas till ett bra pris.
Visst ...släpper man nu bara " ZOE" så behöver ju inte även Clio bli eldriven då den är i samma storlek.
En ZOE har även ett större bagage än Clio sett till litersvolymen.
Kan helt klart bli en intressant bil för mig i framtiden.
Vad gäller krocksäkerheten för Twizy så är jag helt övertygad om att den är bättre än för en Vespa eller motorcykel.
För 75000kr kan den faktiskt bli en vanlig syn ....d.v.s OM OM OM man får tummarna loss och sälja den någon gång.
Twizy verkar vara en kul leksak, för de som har råd. Batterihyran blir nog inte så billig. Kango ZE kan nog vara en vettig bil i vissa sammanhang, om kostnaderna blir rimliga.
Det här är ju inget att satsa på.
Bättre att vänta till nästa år då Nevs kommer med sin eldrivna variant av tidigare Saab 9-3 som med sina grafendopade elektroder i Li-ion batterierna ger tio ggr högre effekt och kan laddas tio ggr snabbare.
Det är en utveckling som gjorts vid Northwestern University i USA .
Det är ju märkligt.
Ingen reagerar på det här tramset på över tolv timmar!
Går ni på vad som helst?
Inte underligt att det finns de som tror på att elbilar ska ta över.
Vad är det som är märkligt "saabnisse"???
Twizy eller din senaste kommentar?
Artiklen handlar om en "elbil" och dessutom Renault,...vad förväntar du dig?
Du kan skriva vad du vill här,...ingen lär bry sig!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.