För 30 år sedan lanserade Peugeot sin lilla 205 som ändrade världens syn på det gamla gubbmärket. Den rappa lilla bilen tillverkades i nästan 5,32 miljoner exemplar och fick kultstatus. Inte minst tack vare GTi-versionen som vann ett otal segrar i rally-VM. Varje efterträdare till 205:an har sedan dess vässats till en GTi, med allt starkare motorer.
208 GTi har nästan dubbelt så många hästkrafter som ursprungsbilens 105 hk. Den varvglada turbomatade 1,6-litersmotorn sitter också i sportbilen RCZ: 200 hästar som morrar argt och som sparkar iväg 208:an till 100 km/tim på 6,8 sekunder. Snabbare kommer man inte upp i fart med så många konkurrenter.
208 har vad som tillhör en bil med GTi-emblem: stora hjul som håller hårt i vägen, bromsar nyper ned farten effektivt, stolar som håller fast kroppen och en liten perforerad läderratt med direktförbindelse till framhjulen.
Peugeot har valt provkörningsvägar som passar; kurviga sträckor där Monte Carlorallyt drog fram för några månader sedan. När asfalten ligger torr går det att köra hisnande fort i svängarna. 208 GTi sviktar inte.
Motorn skjuter på så kroppen blir tung mot ryggstödet. Vridmomentet är nästan i dieselklass: 275 Newtonmeter utvecklas från 1 700 varv och håller i nästan till varvräknarens rödmarkering. Kraften falnar om varvet sjunker för lågt, men att växla ned går blixtsnabbt. Den sexstegade lådan har bestämda, tydliga lägen.
Den lilla 208-ratten passar perfekt i GTi. Det känns som att styra en formelbil. Med korta, bestämda armrörelser får jag den att svänga exakt i den linje jag tänkt, utan svaj eller avdrift. Balansen är fin och inte ens i riktigt snäva svängar skaver hjulen mot asfalten.
Antisladdsystemet vakar förstås över sidokrafterna. Det går att stänga av helt, men på de trafikerade vägarna får det vara inkopplat.
GTi:n har hårdare fjädring och styvare chassi än standardmodellerna, men den rör sig ändå ganska bekvämt på gropiga vägar.
– Man ska kunna åka komfortabelt till vardags, förklarar Peugeots tekniker.
I Sverige blir 208 GTi extra komfortabel, fullstoppad med bra och lyxig utrustning som glastak, parkeringsassistent, navigering och kraftigt ljudsystem. Däremot går det inte att få bakdörrar. GTi-karossen är tuff att se på, men de breda dörrarna är ganska otympliga och tunga och gör bilen lite opraktisk. Men de som lägger upp 229 900 kronor för en Peugeot 208 GTi tittar nog i första hand inte efter praktiska lösningar.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 208 GTi?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Peugeot 208 GTiBetyg
PRIS, FRÅN KR: 229 900.
MODELL: Halvkombi med tre dörrar.
SÄLJSTART: Maj.
MÅTT, CM: L 396/B 183/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 265.
MOTOR: Fyrcylindrig med variabel tubro, dubbla överliggande kamaxlar, variabla insugsventiler och direktinsprutning. Volym 1 598 cm3. Effekt 200 hk vid 5 800 v/min. Vridmoment 275 Nm vid 1 700 och 4 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
PRESTANDA: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,8 s.
FÖRBRUKNING: 5,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 139 g/km.
KONKURRENTER: Ford Fiesta ST, Mini Cooper S och Works, Opel Corsa OPC, Renault Clio, Seat Ibiza Cupra, Skoda Fabia RS, VW Polo GTI.
VAD NYTT? 200 hästar, uppstyvat chassi och glödröda detaljer.
FÖR VEM? Den som lever efter mottot ”Full fart spar tid”.
PLUS: Motorn och växellådan, styrningen, väghållningen, förbrukningen.
MINUS: Stora, tunga dörrar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag gillar inredningen även om jag önskat lite ljusare färg på brädan, jag har aldrig gillat svart.
Men det kanske finns?
Verkar extremt rolig... Väldigt snygg är den också!
Den suveränt bästa reklamskylten i bilvärlden finns utan för en bilaffär i danska Ålborg:
"Livet ær før kort til kedelige biler".
För den som inte förstår danska:
Livet är för kort för tråkiga bilar.
Exakt!
Och där gör Peugeot helt rätt, även om jag saknar den ultimata GTI-bilen, Peugeot 205 GTI som saknade allt av bekvämlighet och säkerhetshöjande utrustning (bilar ska köras, inte åkas i)
Man måste inte köpa den tråkigaste varianten av en bilmodell såvida man inte är en fundamentalistisk miljöpartist. Om nu sådana överhuvudtaget kör bil...
Jag njuter hellre mina mil i en prestandabil än plågas i den politiskt korrekta varianten trots att jag kör både ecodriving och lagligt.
Min WRX klarar sig under 0.8 i snitt verklig förbrukning trots 300 hk och massor av latent performance.
Så vad vore livet utan BMW M-series, Subaru WRX, Mercedes AMG, Peugeot 208 GTI, VW Golf GTI, Audi S-series?
Inget!
Alla dessutom PRAKTISKA bilar som går att köra till ICA och Willys samt till barnens fritidsaktiviteter, återvinningsgården eller till vinterskidorten.
För att inte tala om de riktigt skojiga bilarna som är fullständigt politiskt inkorrekta, Ferrari, Lamborghini, Porsche (yes, den går också använda som åretrunt-bil) ..
Hade jag kunnat tänka mig en tvåhjulsdriven bil (not!) så vore en Peugeot 208 GTI varit ett gott alternativ. Nej förresten, då skulle den vara bakhjulsdriven.
En riktig GTI, liten o tuff.
Synd det inte finns bakdörrar.
Men annars säkert en fullträff.
En tämligen onödig bil egentligen men snygg och förvaltar sitt arv väl. :) Om man nu ändå ska ha en snabb bil med många hästkrafter så kan det ju vara en fördel att den är liten för denna drar ändå inte så mycket bränsle och det mindre formatet gör den mer resurssnål i tillverkningen än större bilar vilket Jorden tackar för.
Finns många bilar som är onödiga men folk köper dem i alla fall.
En onödig bil som dessutom ser nödig ut är ju Citroens Picasso :)
Förstår inte vad tillverkarna av dessa bilar (och de i storleksklassen över) har emot femdörrars-karosser. De drar nog den där ramsan om vridstyvhet och annat bullshit. Tror de skulle sälja mer om de fanns som sådana. I lilla klassen finns väl ingen. I nästa storlek så är det väl Mazda3 och Focus som finns i lattjoversioner som fortfarande är användbara. Snålt.
Nåväl - den är mumsig lilla 208an. Synd att besudlat den med den röda smäckiga plasten innuti. Må gud bevare dem för att de satt dit konventionella vackra avgasrör som inte sitter i mitten ;)
Peugeot har ju haft 5-dörrars av 308 GTi och det kan bli så att nya 308 också kommer som 5-dörrars GTI. Men den mindre modellen är 3-dörrars och jag tror att det beror på tradition. 205 GTi var 3-dörrars. Det signalerar sportighet. Men de större modellerna har Peugeot haft med fler dörrar ja. 309:an fanns ju 5 dörrars som SX som var en sportig version exempelvis även om de hade sportiga 3-dörrars också.
AL skriver: "Även jag drar mig till minnes den gamla klassiska 205 GTI. Var faktiskt på vippen att köpa en sådan nyligen."
Hur kan du ha övervägt det när den inte hade autobroms?
"Så tyvärr tror jag inte att Peugeot kommer att lyckas att upprepa sin föregående succé med 205:an med den nya 208."
På grund av att du inte gillar nyckelns placering?
Nu bör vi ju känna till att 208:an är den tredje mest sålda bilen inom sitt segment i Europa så bilen är en succé.
"Tvärtom lär nog tvärtom de franska skattebetalarna (som står för fiolerna) snart tröttna och då kommer PSA inte kunna överleva, i alla fall inte i nuvarande tappning."
AL, du bortser helt från att PSA-gruppen gick med 505 miljoner Euro i vinst år 2011 och var skuldfria. Lån löper normalt på fler år än ett och därför finns knappast en förväntan hos de franska skattebetalarna att PSA-gruppen ska betala tillbaks ett lån redan efter ett år.
"För om bolaget fortsätter i nuvarande tappning, d.v.s hålls under armarna av en redan hårt skuldsatt statsapparat (franska staten) så finns risken för att bolaget går i konkurs i samband med en större ekonomisk härdsmälta (och där är Frankrike troligtvis redan idag)."
Det är intressant AL att du förväntar dig att ett stort företag som PSA går i konkurs bara för att år 2012 var ett dåligt är fast PSA gjorde bra vinst år 2011 och inte hade några skulder till staten då. Till skillnad från dig tror jag att det ska mer till än ett förlustår för att ett stort företag går omkull.
PSA-gruppens verksamhetsberättelse från år 2011 och 2012 finns att hämta hem på deras hemsida i ekonomisektionen. Visst har de sjunkit 2012, men vi får inte glömma bort att det finns flera ljuspunkter i rapporten och en sådan är den kinesiska marknaden där PSA-gruppen växer stadigt och de säljer 4 gånger så många bilar som Volvo gör. Även i år ökar PSA-gruppens försäljning utanför Europa vilket följaktligen helt följer planen att göra sig mindre beroende av den europeiska marknaden. PSA budgeterar med att bilmarknaden i Europa sjunker ytterligare några procent.
Anledningen till att PSA-tappar i Europa handlar inte om undermåliga produkter utan förklaringen är att PSA-gruppens hemmamarknader och nyckelmarknader går dåligt ekonomiskt vilket drabbar alla som säljer på dessa marknader - Sydeuropa som Frankrike, Spanien, Portugal, Italien och Grekland. Arbetssökande har inte pengar att köpa en ny bil.
Vi bör också komma ihåg att 301 och C-Elysée kraftigt ökar sin försäljning och fabriken i Spanien anställer fler arbetare och ökar produktionen och kör fler skift. Dessa modeller har lyckats utmärkt i bl a forna Östblocket och i Grekland och Turkiet. (de är sedanmodeller och tas inte in till mellan- och nordeuropa då PSA anser att mindre sedanmodeller inte har en marknad här).
Snart börjar nya C4 Picasso II och 308 II rulla ut från fabrikerna vilket kommer att öka konkurrenskraften hos PSA-gruppen här i Norden bland annat.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.