Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 208 (2012)
Provkörning

Provkörning: Peugeot 208 (2012)

Publicerad 20 april 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Mindre, lättare och snyggare. Peugeot har slipat kniven för att hävda sig i striden om marknadsandelar i den stentuffa småbilsklassen med nya 208. Frågan är om man inte borde vässat lite till.

Mycket står på spel när Peugeot lanserar sin nya småbil 208 i maj. Småbilsklassen utgör 40 procent av Peugeots försäljning och föregångaren 207 tappade fart i slutet av sin livscykel. Peugeot säger själva att 207:an uppfattades som för stor vilket skrämde bort kvinnliga köpare samt de som sökte en småbil som familjens andrabil.

208 har blivit sju cm kortare, två cm smalare och en cm lägre. Bättre tillvaratagna innerutrymmen gör dock att det finns fem cm mer plats för baksätespassagerarnas knän och ytterligare några liters bagageutrymme. Totalt tar 208:an 285 liter bagage, väl i nivå med konkurrenterna. Med mindre mått, tunnare stolar, lättare inredning, ökad användning av specialstål och så vidare har 208 blivit drygt 100 kg lättare än 207.

Allt är dock inte nytt. 208 bygger på PSA:s plattform nr 1. Det innebär att mycket av innehållet under skalet delas med bland andra Citroën C3 och den tidigare 207:an.

Det är tydligt att fullvuxna karlar inte är målgruppen. Framstolarna är små, hjulhusen stjäl utrymme från förarens vänsterben och takhöjden bak är begränsad. Passagerare längre än cirka 180 cm sitter med hjässan mot taket. Baksätesfolket kan dock njuta av fin utsikt om bilens ägare valt till det tjusiga glastaket för 4 900 kronor.  

Peugeot gör ett stort nummer av interiören och instrumentens placering högt upp på en liten hylla ovanpå instrumentbrädan framför föraren. Ratten är ovanligt liten och placerad lite lägre än normalt. Enligt Peugeot ska denna layout göra det lättare att se instrumenten. Det fungerar lite si och så, beroende på hur man som förare vill ha ratten. För mig blir det bra men flera kollegor gnäller högljutt över att de inte ser nedre delen av instrumenten.  

Alla gillar dock den lilla ratten som tillsammans med en väl injusterad elektrisk servostyrning ger fin känsla.
Bilen känns lätt att få med sig i svängarna. Fjädringen är satt åt det fasta hållet. På de slingriga, släta och extremt underhållande portugisiska asfaltsvägarna trivs den lilla bilen utmärkt. Den styr in fint i kurvorna och är lättmanövrerad och underhållande.

Att finåka är dock inte lika roligt. Peugeot 208 stöter gärna när underlaget blir ojämnt. Däcksvalet har viss inverkan men inte ens med de minsta 15 tumshjulen går färden helt bekvämt. En etapp på motorväg avslöjar att vindbruset är väl dämpat även i högre fart men bensinmotorerna blir då tyvärr surriga. Det händer då och då att man trevar efter växelspaken för att lägga i en sjätte växel som tyvärr bara finns i kombination med den största dieselmotor. 1,4-liters bensinmotorn är framtagen i samarbete med BMW. Den går mjukt och smidigt men drar för mycket bränsle för att 208:an ska klara miljöbilsgränsen i Sverige.

BMW-motorn ska på sikt ersättas av en ny, intressant trecylindrig motor med lägre förbrukning och bättre bottendrag. Den kommer till Sverige efter sommaren och blir även 5 000 kr billigare än den fyrcylindriga modellen.

Vi provkörde också 1,6 e-HDi med 115 hk, en likadan dieselmotor som finns i flera modeller från Ford och Volvo. Stopp/start-system är verksamt även när bilen rullar i upp till 20 km/tim. Det innebär att när man till exempel närmar sig ett rödljus kan man lägga ur växeln, släppa kopplingen och rulla med motorn avslagen de sista metrarna fram mot stoppet. Peugeot uppger att systemet sparar upp till 15 procent bränsle i stadstrafik. Med den spisen blir 208 både snabb, tyst och snål men motorn finns tyvärr enbart i kombination med det största utrustningspaketet Allure och då sticker inköpspriset iväg.  

Peugeot 208 är ännu inte krockprovad av Euro NCAP men uppges ha ännu bättre passiv säkerhet än sin föregångare 207 som redan den fick fem stjärnor. Däremot erbjuds inga aktiva säkerhetssystem.
När till och med minibilar som VW Up får autobroms som standard är det förvånande att en ny storsatsning i den större småbilsklassen inte ens kan få den typen av säkerhetshöjande utrustning som tillval.

Relaterade bildspel

Peugeot 208 5D Active 1,4 VTi 95/ Allure 1,6 e-HDi 115:

Pris, från kr: 144 900/184 900.
Modell: 5 dörrars halvkombi.
Säljstart: Maj.
Mått, cm: L 397/B 174/H 146.
Tjänstevikt, kg: 1205/ 1283.
Motor: 4 cyl bensin/dieselmotor
1 397/1 560 cm3, Max effekt 95 hk/115 hk vid 6 000/4 000 v/min. Max vridm 136/230 Nm vid 4 000/1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift 5/6-vxl manuell låda, ESP standard.
Prestanda: 0–100 km/tim på 10,5/9,7 s. Toppfart 188/190 km/tim.
Förbrukning: 5,6 l bensin/3,8 l diesel/100 km vid blandad körning.
CO2-utsläpp: 129/99 g/km.
Konkurrenter: VW Polo, Ford Fiesta, Kia Rio, Toyota Yaris, Citroën C3, Suzuki Swift med flera.

Vad nytt? Främst formen, Peugeots nya småbil bygger på den gamla bottenplattan.
För vem? Den som vill ha en kul, smidig småbil och har råd att köpa den med dieselmotor.

Plus: Körglad, fräck design, prisvärt glastak.
Minus: Stötig, surrig på landsväg (1,4 VTi).

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Och trenden med överdesignade fram och baklampor fortsätter i bilvärlden... En massa vinklar, vrår & veck utan någon som helst symmetri eller tanke på att de ska passa ihop med bilens design.

#m • Uppdaterat: 2012-04-21 09:48
Raphael

Att kalla Renault Mégane för "världens sämsta bil"... Ja, det är ju väl magstarkt.
Sämre än Lada 2017, sämre än Tata Nano... ?

En bil som fått 5 stjärnor i EuroNCAP, som har det bästa rostskyddet i sin klass, som har den bästa automatlådan i sin klass (ECD) och som tillsammans med dieselmotorn tillhör de absolut snålaste alternativen i sin storleksklass. En bil som i kombiversion är en ständig favorit hos Teknikens Värld och testvinnare för sitt anständiga pris, höga kvalitet och goda komfort.

Och jag har själv haft en Mégane och det var en fantastisk bil, skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en sådan igen. Det är en väldigt bra lagombil.

#n • Uppdaterat: 2012-04-21 09:50
Raphael

Interiören är stilenligt utförd med hög kvalitet och renheten i linjerna påminner om Renault som har de snyggaste interiörerna av de franska märkena. Det är skönt för ögat att se att PSA-gruppen har släppt sin knappar-och-vred-hysteri med nya 208:an även fast de har fuskat fram det genom att använda en touch-panel a'la iPhone istället... Men det är rent och snyggt för ögat.

#o • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

simon_d
Håller med om att symmetri är ett felaktigt ordval, linjerent är kanske mer riktigt. Tex. Volvo V70 & Audi A4:s strålkastare, tråkiga/fantasilösa skulle nog många säga men jag tycker de harmoniserar med resten av fronten på ett tilltalande sätt. Har personligen svårt för organiskt böljande formgivning, men så anser jag ju också att Volvo 945 är en höjdpunkt när det gäller bildesign:) Smaken är som baken...

#p • Uppdaterat: 2012-04-21 14:42
N-iklas

Ska bryta en princip och ge efter för känslor för en gång skull.

Men gällande Renault Megane så är jag fly förbannad på den nya bilen som kom 2009.
Den Gamla Megane var en riktigt bra bil om än med halvbra drifts och komponentkvalitet och världens hemskaste växelspak, det känns som den skall brytas av så man får den lös i handen varje gång man använder den.
Men i övrigt en mycket trevlig och rätt påkostad bil.
Påminner mycket om 90-talets Opel.

MEN den så ”hyllade” (himmel…) NYA Megane, ja den är sämre än de sämsta och billigaste från Mongoliet eller var de nu tillverkas, därför att dessa billiga skräpbilar är precis vad de förväntas vara, påstår inget annat och utger sig inte för något annat.

MEN Megane är ett enda stort bedrägeri, en fuskbil, ett kluddverk, en skamfläck för historien.

Och det är lätt att förklara vad som menas med det, jag bryr mig i första hand om BILEN jag kan se, uppleva, ta i och komma i fysisk kontakt med.
Dvs. kaross och inredning.

Följande lista beskriver detta perfekt:

” En bil som fått 5 stjärnor i EuroNCAP, som har det bästa rostskyddet i sin klass, som har den bästa automatlådan i sin klass (ECD) och som tillsammans med dieselmotorn tillhör de absolut snålaste alternativen i sin storleksklass. En bil som i kombiversion är en ständig favorit hos Teknikens Värld och testvinnare för sitt anständiga pris, höga kvalitet och goda komfort.”

EXAKT!

INGENTING av detta handlar om den fysiska bilen man ser eller kan hålla i sin hand.

Säkerheten är under ytan, den varken ser eller känner man, rostskyddet återstår att se hur bra det är…, men är inget man ser, tar i eller upplever, växellådan verkar osynligt i det tysta, en spak är allt man får från den.
Motorn har inte heller den något med kaross och inredning att göra.
Och T.V. åsikter… tyvärr överskattar man journalisternas arbeten enormt, de skrapar bara lite lätt på ytan med otroliga krav på produktion och snabbhet, seriösa arbeten finns det inte tid att genomföra alls och enligt vad journalister och skribenter - privat - sagt mig kommer man i framtiden att tvingas sänka kvalitén på analyserna ytterligare och lägga ännu mindre tid och arbete på att granska bilarna för att möta förlagens krav på lönsamhet och ekonomisk effektivitet.

Tyvärr, biltidningen är en stor MYT som de flesta sväljer med krok, sänke, flöte och lina, bara Vi bilägare försöker faktiskt utföra ett seriöst arbete så gott det nu går, men ingen annan.

Kvalitet? I så fall vilken? Om den bilen har kvalitet då kan man ju undra var man lyckats gömma undan den?
För märks, det gör den ju inte vare sig i bilen eller i kvalitetsundersökningarna.
Och KOMFORT???
Förlåt, för en rymdvarelse kanske men knappast för människor.

Jag har åkt i Megane två gånger i veckan sedan hösten förra året och VARJE gång upptäckt något nytt eländigt skräp som driver mig till vansinne.

Kaross och inredning och tekniken är totalt befriad från något bra, välgjort, dyrt eller påkostat.
Karossen är simpelt hopkommen med billig plåtpassning och billigt plåtarbete, rutorna ligger löst limmade utanpå plåten med stora glipor utan lister eller liknade, de svarta dörrstolparna på dörrarna är plåtbitar slarvigt invikta så man nästan kan skära sig på dem om man sätter handen där, hela bilen suger åt sig smutts som en dammsugare, ingen som kört denna bilen - och det är många - har hittills undgått att smutsa ner kläderna.
Att öppna bakluckan är äckligt, handskar är krav och dörrhandtagen är inte renare.
Centrallåset låser alla dörrar automatiskt när man kör och det finns inga mekaniska låsknappar, man är helt utlämnad till att tekniken ska fungera, blir det fel sitter man där inlåst.
Säkerhetsbältena sitter minst 6 cm för högt i sitt nedersta läge, är det grobianer som utprovar bilarna i Frankrike?
Nackstöden skrapar i huvudet hela tiden och kan inte justeras annat än upp ner.
Farthållaren kan stängas av med knapp mellan stolarna, var är logiken i detta?
Stolarna är obekväma, klädselmaterialen på dörrarna är billiga, plastmaterialen är billiga, instrumentpanelens material och plast och utseende liknar en leksak för 9.90.
Bakåtsikten existera inte och i bagageutrymmet finns plast med vassa kanter som liknar Datsun 1982.
Diselmotorn tål inte kyla, då måste man gasa över 3000 varv för att inte få tjuvstopp.
Spolarmunstyckena fryser.
Värmen är usel.
Osv. m.m. m.m. m.m. i evig oändlighet.

#q • Uppdaterat: 2012-04-21 16:16
FLAC

N-iklas, att du har valt att racka ner på franska bilar och Renault i synnerhet är ingen nyhet för någon som läser här. Det verkar som om det är din säkerhetsventil när frustrationen över att ditt kära Opel får för sval kritik eller negativ kritik blir för stor... därför småler man mest åt dina krampaktiga argument som ingen orkar bemöta. Däremot fastnar jag för en detalj i din predikan, och det är den med låsen. Du kanske inte vet att de allra flesta moderna bilar med centrallås har just den funktionen, och det fina i kråksången är att man kan välja om man vill ha den på eller av!! alltså har jag inte aktiverat den funktionen, medan vissa andra har det. Om du hade bemödat dig med att kolla upp det (kanske slänga ett öga i instruktionsboken som Kapten O brukar förespråka) hade du lätt kunnat anpassa funktionen efter ditt behov...
Det är inte mer "fel" på bilen än om någon väljer att köra med dimljusen på dagarna i ända, det är en inställningsfråga.
Intressant också att du påstår att bilen blir mer smutsig än andra, blir aldrig Opel smutsiga? Jag har sett massor med skitiga Opel, rostiga också faktiskt;-)

#r • Uppdaterat: 2012-04-21 17:36
Raphael

"Men gällande Renault Megane så är jag fly förbannad på den nya bilen som kom 2009."

Det är bra med bilar som väcker känslor tycker jag, det är annat det än känslokalla japanska bilar.

"Den Gamla Megane var en riktigt bra bil om än med halvbra drifts och komponentkvalitet och världens hemskaste växelspak, det känns som den skall brytas av så man får den lös i handen varje gång man använder den."

Jag ägde en Mégane 2004 och det var inget fel på den växelspaken och min bil fungerade utmärkt.

"Motorn har inte heller den något med kaross och inredning att göra."

Men det har med *körupplevelsen* att göra och jag tycker att nya Mégane är en väldigt trevlig bil att köra, så körupplevelsen är ju definitivt något som man upplever!

"Kaross och inredning och tekniken är totalt befriad från något bra, välgjort, dyrt eller påkostat."

Det håller jag inte med dig om. Jag uppskattar den rena, stilenliga interiören och jag tycker den absolut känns bra och är trevlig.

"Centrallåset låser alla dörrar automatiskt när man kör och det finns inga mekaniska låsknappar, man är helt utlämnad till att tekniken ska fungera, blir det fel sitter man där inlåst."

Det var samma med förra Mégane och det är samma i min C3 Picasso, det är så i de flesta nya bilar. Om man inte gillar den automatiska låsningen av dörrar så är den funktionen faktiskt urkopplingsbar.

"Säkerhetsbältena sitter minst 6 cm för högt i sitt nedersta läge, är det grobianer som utprovar bilarna i Frankrike?"

Det håller jag inte med dig om. Men om det är så att man anser att säkerhetsbältet sitter för högt i sitt nedersta läge, ja då är man uppenbarligen en väldigt kort person. Är man en kort person så har man inte sätet i sitt nedersta läge utan då höjer man upp den! Stolen är justerbar i höjd, och därför är inte säkerhetsbältets höjdinfästning något problem.

"Nackstöden skrapar i huvudet hela tiden och kan inte justeras annat än upp ner."

Det finns versioner som har inställning av nackstödet fram och bak, men den billigaste versionen har inte det. Jag upplever inget problem med nackstöden när jag har provat bilen.

"Farthållaren kan stängas av med knapp mellan stolarna, var är logiken i detta?"

Samma med den Mégane jag hade. I min C3 Picasso så är den under instrumentpanelen till vänster. Upplevde det faktiskt enklare att komma åt när den satt mellan framstolarna i Mégane.

"Stolarna är obekväma"

Jag sitter bra, men jag undrar hur du är utformad...

"Diselmotorn tål inte kyla, då måste man gasa över 3000 varv för att inte få tjuvstopp."

Det var just diesel jag har kört och det fungerade bra, även i kyla.

"Spolarmunstyckena fryser."

Inte om du har rätt spolarvätska i. Var tacksam för att det finns spolarmunstycken, det finns det inte på min C3 Picasso...

"Värmen är usel."

Det tycker jag inte alls. Men om du är van vid bensinbilar kan det vara på sin plats att påpeka att dieslar tar längre tid på sig att bli varma än bensinbilar, det är samma för alla dieselmotorer och är inte specifikt för Mégane. När värmen väl kommer så är den kraftig och bra.

#s • Uppdaterat: 2012-04-21 17:38
Raphael

Leifer, enligt Vi Bilägare (!) så har fortfarande Mégane bland det bästa rostskyddet i sin klass och alltså bättre än de flesta konkurrenter. Det är bara lite lite snålare än förra generation, det är fortfarande ett mycket bra rostskydd och Renault tillhör fortfarande eliten när det gäller rostskydd.

#t • Uppdaterat: 2012-04-21 18:26
Raphael

Leifer -
Jag menar att bilar ska väcka känslor, man ska inte sto oberörd. Japanska bilar väcker inga känslor hos mig, jag berörs inte av deras design eller funktion eller körupplevelse. Ingen japansk bil har fått mig att vilja sätta ett namn och kalla den för Annica eller Kalle. Och varför? Jag menar att japanska bilar i allmänhet är väldigt "mainstream", eller helt enkelt "lagom" men när man är "lagom" så berör man inte. Det är samma med sydkoreanska bilar. De har inte det där extra i design eller upplevelse eller funktion eller körkänsla som berör mig.

Och med bilar som inte är lagom, som satsar mer på design, känsla, upplevelse - så väcker de inte bara positiva upplevelser hos alla utan det finns givetvis de som inte gillar designen eller funktionen. Det är en fråga om tycke och smak, ju mer berörande och personlig man gör en bil - desto mer väcker man både positiva - och negativa - känslor. Människor blir berörda och jag tycker det är positivt i sig självt. En bil som ingen blir berörd av därför att den är genomsnittlig och lagom, väcker inga känslor, varken positiva eller negativa, det är ingen bil jag vill ha.

Rostskyddet - Renault Mégane III får fem poäng av fem möjliga för sitt rostskydd, alltså precis samma som Mégane II. Även om Mégane III har ett lite lite sämre rostskydd än II så får Mégane ändå högsta betyg för rostskyddet. Renault tillhör eliten när det gäller rostskydd, enligt Vi Bilägare.

Här är Vi Bilägares lista över bilar med bäst rostskydd, 5 poäng av 5 möjliga.
http://www.vibilagare.se/nyheter/har-ar-bilarna-med-bast-rostskydd-35918

Som du själv kan se så är listan full av Renault-bilar i olika storleksklasser.

Ljudisoleringen - Mégane II hade bästa ljudisoleringen i sin klass och var bättre än många andra dyrare bilar, den hade lägre ljudnivå än flera lyxbilar. Mégane III har fått en något sämre ljudisolering, men har fortfarande en mycket bra ljudisolering. Så även om III:an inte är riktigt lika tystgående som sin föregångare som tillhörde den tysta eliten - oavsett klass och pris - så har Mégane fortfarande en mycket bra ljudisolering.

#u • Uppdaterat: 2012-04-21 18:33
Raphael

Och Leifer, om vi går igenom Nicklas N kritik - som jag redan har svarat på - så ser vi att det han är förbannad över är saker som handlar om tycke och smak. Det handlar om design och funktion, han är förbannad över placering av en knapp, över hur han uppfattar inredningen, över den automatiska låsfunktionen (som går att koppla ur, det är en inställningsfråga), över en plastdetalj, han trivs inte i stolen, och så vidare... allt det där är tycke och smak, och inget som är fel på bilen, det är inget som är trasigt eller som inte fungerar. Det bara är på ett annat sätt än vad han personligen föredrar. Själv gillar jag Renaults stil, inredning, design, känsla och medan Niclas anser att Renault är "världens sämsta bil" så är min åsikt att Renault gör bland världens bästa bilar och de har de bästa och finaste inredningarna av de franska märkena, inte lika pråliga och knapp-iga som PSA-gruppens inredningar som man lätt blir trött i ögonen av. Nej, Renault har enkla, stilenliga inredningar. Som jag skrev i en kommentar nedan, jag uppskattar Peugeot 208:ans inredning just för att den är enkel och stilenlig och påminner därmed om Renault. Det är inte samma myller av knappar och reglage och böljande former som hos föregångaren eller som hos 308:an.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.