Nästa artikel
Provkörning: Citroën Grand C4 Picasso (2013)
Provkörning

Provkörning: Citroën Grand C4 Picasso (2013)

Publicerad 25 november 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Kalla för allt i världen inte Grand C4 Picasso för MPV – Citroën vill lära oss uttrycket ”modern kombi”. Det är en bussig typ, i alla fall. Vi har provkört den sjusitsiga modellen.

Bilindustrin slår ofta knut på sina benämningar. Den fula förkortningen SUV används dagligdags om rundhylta bilar med högbenta karosser och när så kallade familjebussar för några år sedan var populärare än SUV:ar (sic!) kallades de MPV, Multi Purpose Vehicle.

Citroëns sjusitsiga Grand C4 Picasso uppfyller alla kriterier på en familjebuss men MPV får man inte kalla den, Modern Kombi ska det vara säger Citroën. Klart som korvspad. Själva bilen är enklare att ta till sig, en modernt formad och rikligt utrustad långfärdskamrat i en stil som bara kan vara fransk. Karossen är stolt, speciell och skarpskuren.

Grunden utgörs förstås av samma EMP2-arkitektur som för några månader sedan lanserades på den femsitsiga C4 Picasso. Det är en modulplattform som kommer på mängder av Citroën framöver och som bidrar till att både Grand C4 Picasso och Picasso fått fem stjärnor i Euro NCAP-proverna. Efter en finess som autobroms letar man dock förgäves, men automatisk avståndshållare, kollisionsvarning i tre steg och aktiva säkerhetsbälten fram finns i alla fall.

Bilen har elva centimeter större axelavstånd än föregångaren, mindre överhäng, motorplacering och golv sänkta med ett par centimeter och spårvidden fram/bak ökad 82 respektive 31 millimeter. Detta ger dels en effektivare paketering på i stort sett samma karosslängd som tidigare, dels förutsättningar för en annan körkaraktär än i föregångaren. Citroën menar att bilen fått snudd på ”sportiga” köregenskaper, vad man nu ska med dem till i en bil av den här typen.

Som långresekamrat gör sig Grand C4 Picasso däremot exceptionellt bra. De stora glasytorna (särskilt i kombination med tillvalet panoramaglastak), utrymmena, åkkomforten och utrustningen skapar tillsammans med den speciella inredningsstilen och materialvalen en resemiljö som är avspänd.

Jag körde den nya dieselmotorn BlueHDi 150 hk med automatlåda, en stark och snål maskin som beräknas svara för en tredjedel av dieselförsäljningen i Sverige (fördelningen bensin/diesel antas bli 10/90). Hälften av de svenska bilarna antas bli e-HDi med 115 hk och den sexväxlade, robotiserade låda som vi tidigare gett mycket kritik, men som nu ska vara kraftigt omarbetad. Någon sådan tillhandahölls tyvärr inte vid provtillfället.

Totalt hoppas Citroën sälja 1 000 C4 Picasso i Sverige under nästa år, varav 60 procent med den sjusitsiga karossen. En ökad andel företagskunder hoppas man också på, med fördelningen 40 procent företagskunder, resten privatköpare.

Den något hårda fjädringen blev i stort sett min enda initiala invändning – tänk om en sådan här bil fått Citroëns gashydraulik...

Diskutera: Vad tycker du om Citroën Grand C4 Picasso?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Citroën Grand C4 Picasso Blue e-HDi

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Citroën Grand C4 Picasso Blue e-HDi

PRIS, FRÅN KR: 264 900.
MODELL: Sjusitsig familjebuss.
SÄLJSTART: Efter årsskiftet.
MÅTT, CM: L 460/B 183/H 164.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 710.
MOTOR: 4-cyl rak tvärställd turbodiesel med direktinsprutning, två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 370 Nm vid 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sexväxlad automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 207 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,5 s.
FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 117 g/km.
KONKURRENTER: Ford Galaxy, Opel Zafira, Volkswagen Sharan.

VAD NYTT? Sjusitsig version av Picasso, byggd på Citroëns nya modulplattform.
FÖR VEM? För familjer som behöver utrymme och komfort och gillar modern stil.

PLUS: Utrymmen, åkkomfort, inredning, pris.
MINUS: Ingen autobroms.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2013-11-26 06:29
Peugo

Hoppsan! Glömde ju att det är MVH AL som är allvetare inom bilindustrin....NOT! Kolla finska biltester och tyska så skryter dom på chassits beteende så kom inte och säga att det bara är jag som sprider "rappakalja". Vissa lär sej väldigt långsamt men man kan inte hjälpa alla tokstollar här i världen. ;)

#m • Uppdaterat: 2013-11-26 12:49
saabnisse

En Citroën utan gasfjädring är helt ute för mig, det spelar ingen roll hur bra stålfjädringen är, den är bra på de flesta andra bilar också.
Men just gasfjädringen ger en mängd extra godis på ett effektivt sätt som aldrig stålfjädringen kan matcha.
Förutom en automatisk konstantnivåreglering, får man ett aktivt chassi, enkel möjlighet till större markfrigång och man blir helt utan behov av konv. domkraft.
Med vanlig stålfjädring blir Citroën som vilken annan bil som helst.

Ända sedan modell A7 kom 1934 har ju Citroën varit annorlunda än flertalet jämnstora bilar och då menar jag inte framhjulsdrivningen, den fanns på många andra märken, men sammantaget fanns många säregna konstruktioner.
Nu har PSA tagit beslutet att förvandla Citroën till mellanmjölk!

Och Raphael, gör ingen jämförelse med 2CV, den bilen med den (visserligen suveräna fjädringen) skulle aldrig bli godkänd idag.

#n • Uppdaterat: 2013-11-26 14:15
Raphael

Nej, PSA har inte tagit beslutet att förvandla Citroën till mellanmjölk. Tvärtom så återvänder Citroën till sina rötter. C-serien får fokus på enkelhet, komfort och välmående. "Lloyd said Citroen's C-line cars will have simple shapes and plain surfaces unlike many cars currently on the road that have aggressive styling. "People's lives are complex and overloaded nowadays. Most of our customers are looking for simplicity. We have taken out anything unnecessary to concentrate on comfort and well-being," he said." och detta apropå nya Cactus, men Cactus är först i en ny generation av C-modeller. Det blir ett återvändande till komfortabla, sköna och mjuka och samtidigt praktiska modeller - som moderna varianter av Citroën Ami och 2CV fast snyggare och stilrena och med särskilda finesser. Cactus får en soffa fram! Bara en sådan sak...

Men de blir lägre prissätta än Peugeot. Och den yttre avantgardistiska formgivningen fortsätter med DS-serien som hamnar över Peugeot i status och prisklass. Mellanmjölk? Verkligen inte, snarare att Citroën väljer att nischa in sig åt två håll med olika produktlinjer.

http://www.autonews.com/article/20131022/ANE/131029993/citroen-c4-cactus-will-have-airbumps-and-sofa-style-front-seat#ixzz2lky8WV6G

Nya Picasso-serien följer sin egen tradition av komfort, interiör och känsla.

Att likställa en stålfjädrad Citroën med andra stålfjädrade bilar är grymt orättvist anser jag, Citroën har en annan känsla och design. Citroën har ju av tradition byggt både stålfjädrade bilar (2CV, Ami, Visa med flera) såväl som modeller med hydraulfjädring. Jag förstår inte varför det klagas så mycket på att Citroën fortsätter med denna strategi. Citroën har haft stålfjädring från början, det är en del av Citroëns själ. En Citroën utan stålfjädring är ingen riktig Citroën. Och en stålfjädrad Citroën är mer personlig och har sin egen stil än andra stålfjädrade bilar på marknaden.

Citroën fortsätter med hydraulfjädringen i de dyrare modellerna, men de kommer inte finnas i de nya enklare modellerna som börjar släppas nästa år med Cactus. Men enkelhet innebär i detta fall fortfarande hög kvalitet och komfort, det enkla är att ingen av modellerna kommer att gå fortare än 200 km/h.

Att Citroën skulle vara som vilken annan bil som helst... Jaha, så ny Grand Picasson är som vilken annan bil som helst? Jag tycker att den varken ser ut som, känns som eller har en inredning som är som vilken vanlig Volvo eller Volkswagen som helst...

#o • Uppdaterat: 2013-11-26 14:25
Raphael

Jag förstår inte den här kritiken mot Citroën idag, för Citroën har fortfarande inte tagit bort hydraulfjädringen, den finns fortfarande kvar. Och Citroëns stålfjädrade bilar är fortfarande mjuka och komfortabla, precis som det varit under många många år. Det har ju inte hänt något speciellt. Vissa modeller har hydraulfjädring, andra har det inte. Jaha så Peugeot har nu plötsligt tagit ett beslut om Citroën som mellanmjölk? Men vad är det som har förändrats mot hur det var för 20 år sedan? Jo, bara det att Citroën diversifieras mer från Peugeot - att Citroën och Peugeot inte längre kommer att släppa modeller som konkurrerar med varandra, och att Citroën återvänder till sina rötter med å ena sidan enkla basbilar med fokus på komfort och mjukhet och en tidlös och stilenligt yttre och inre design, å andra sidan exklusiva, avantgardistiska modeller. Och denna nischade inriktning för Citroën kallas alltså för mellanmjölk fast det i praktiken är raka motsatsen till mellanmjölk. Jaja, märkligt är det.

#p • Uppdaterat: 2013-11-26 14:34
Mistro

"saabnisse": Problemet med gasfjädringen är kanske att den inte anses som nödvändig utav tillräckligt många samt att den vanliga stålfjädringen har blevit så mycket bättre än tidigare?
Det hjälper ju inte om några tusen ( eller kanske några tiotusental ) människor skriker efter gasfjädringen när inte ens motorjournalister tillräckligt mycket uppskattar finessen.

När Vib testade dyraste C5 med V6 Hdi så fick den storpisk utan V70 D5
Kanske inget konstigt i en Svensk tidning som har för vana att alltid dömma till Volvos fördel men det mest tragiska var ju att C5 inte ens "vann" komfort-ronden.
Den var något billigare än V70 och det var tydligen den enda fördelen ...
För mig sjönk respekten för Cittrans komfort ganska betydligt i och med det testet och nya C5 är dessutom betydligt trängre än tidigare så att då betala nästan lika mycket som för en Volvo blir ologiskt för mig.

Mot en hyllad bil som V70 så måste den bil i folkmun med den bästa komforten vara bättre än så eller så är det så enkelt att gasfjädringen inte längre tillför lika mycket?
Tragiskt men om det vore en större skillnad så kan man ju undra varför Citroen går allt längre ifrån sitt unikum?

#q • Uppdaterat: 2013-11-26 15:35
Gäst (ej verifierad)

När bilen är precis så "udda" designmässigt som en riktig Cittra ska vara så är det bara än mer tragisk att de inte satt i gashydrauliken. Den skulle passa perfekt i denna biltyp. Visst kan Citroen erbjuda fin komfort med stålfjädring också men har man kört eller åkt en gasfjädrad så inser att det ändå är ganska stor skillnad. Dessutom så får bilen mer karaktär vilket kan behövas i dagens alltmer konforma utbud.

Kunder som vill ha absolut bästa fjädringskomfort borde ha Citroen som ett självklart val men numer är det tyvärr inte så. Där missar fransmännen en enkel matchboll..

Jag är övertygad av att man gör fel och försäljningssiffrorna talar inte direkt emot den uppfattningen.

Att pr-avdelningen inte håller med är dock...inte oväntat.

#r • Uppdaterat: 2013-11-26 16:12
saabnisse

Rålle "Att pr-avdelningen inte håller med är dock...inte oväntat"
d.v.s, Raphael!

Raphael, Citroën har haft gasfjädring alla år i modern tid alltså efter 1954, i snart 60 år, även om det inte varit på alla modeller!
Märkligt att du gör två inlägg på varandra med 10 minuters uppehåll och med ungefär samma innehåll!

Mistro, "När Vib testade dyraste C5 med V6 Hdi så fick den storpisk utan V70 D5",
Eftersom jag åker både V70 och C5, dock kanske inte med de testade motorerna, men det har kanske inte så mycket med komforten att göra, så kan jag enkelt bilda mig en uppfattning om komforten och där ligger V70 i lä och jag struntar fullständigt i vad motorjournalisterna anser, jag går efter eget omdöme.

#s • Uppdaterat: 2013-11-26 17:00
Pender

Mistro, läs gärna tester. Men var inte troende. Ett bland många exempel, så har vi ViB och Teknikens Världs test av Captur och 2008. Captur är mycket bättre än 2008. Men 2008 är oändligt mycket bättre än Captur.
Låt motorjournalisterna leka. Dom har säkert jättekul. Men prova själv, om du vill veta.

#t • Uppdaterat: 2013-11-26 17:12
hultarn

Vad journalister skriver kan och ska tas med en nypa salt, det varierar efter smak och tycke.
Av någon anledning hyllas sportchassi förvånansvärt ofta.

Men, trots allt gillas komforten även i TV: "Få eller inga bilar går så lugnt på vägen som C5"
Att bilen var 35.000 billigare är väl också värt att påpeka.
Även om de jämför äpplen och päron...

Och som saabnisse påpekar: man kan höja bilen vid behov, t.ex. inför den dåliga vägen på landet och nivåreglering är standard. Inga bländande ljus...
Den speciella flygande-mattan-känslan får man på köpet.
Det vore dumt att slarva bort ett sånt signum...

#u • Uppdaterat: 2013-11-26 20:27
saabnisse

AL, jag jämför komforten på V 70 och C5 och där är den senare överlägsen, bortsett från att man får krypa ihop ännu mer vid insteg för att inte slå i huvudet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.