Bilindustrin slår ofta knut på sina benämningar. Den fula förkortningen SUV används dagligdags om rundhylta bilar med högbenta karosser och när så kallade familjebussar för några år sedan var populärare än SUV:ar (sic!) kallades de MPV, Multi Purpose Vehicle.
Citroëns sjusitsiga Grand C4 Picasso uppfyller alla kriterier på en familjebuss men MPV får man inte kalla den, Modern Kombi ska det vara säger Citroën. Klart som korvspad. Själva bilen är enklare att ta till sig, en modernt formad och rikligt utrustad långfärdskamrat i en stil som bara kan vara fransk. Karossen är stolt, speciell och skarpskuren.
Grunden utgörs förstås av samma EMP2-arkitektur som för några månader sedan lanserades på den femsitsiga C4 Picasso. Det är en modulplattform som kommer på mängder av Citroën framöver och som bidrar till att både Grand C4 Picasso och Picasso fått fem stjärnor i Euro NCAP-proverna. Efter en finess som autobroms letar man dock förgäves, men automatisk avståndshållare, kollisionsvarning i tre steg och aktiva säkerhetsbälten fram finns i alla fall.
Bilen har elva centimeter större axelavstånd än föregångaren, mindre överhäng, motorplacering och golv sänkta med ett par centimeter och spårvidden fram/bak ökad 82 respektive 31 millimeter. Detta ger dels en effektivare paketering på i stort sett samma karosslängd som tidigare, dels förutsättningar för en annan körkaraktär än i föregångaren. Citroën menar att bilen fått snudd på ”sportiga” köregenskaper, vad man nu ska med dem till i en bil av den här typen.
Som långresekamrat gör sig Grand C4 Picasso däremot exceptionellt bra. De stora glasytorna (särskilt i kombination med tillvalet panoramaglastak), utrymmena, åkkomforten och utrustningen skapar tillsammans med den speciella inredningsstilen och materialvalen en resemiljö som är avspänd.
Jag körde den nya dieselmotorn BlueHDi 150 hk med automatlåda, en stark och snål maskin som beräknas svara för en tredjedel av dieselförsäljningen i Sverige (fördelningen bensin/diesel antas bli 10/90). Hälften av de svenska bilarna antas bli e-HDi med 115 hk och den sexväxlade, robotiserade låda som vi tidigare gett mycket kritik, men som nu ska vara kraftigt omarbetad. Någon sådan tillhandahölls tyvärr inte vid provtillfället.
Totalt hoppas Citroën sälja 1 000 C4 Picasso i Sverige under nästa år, varav 60 procent med den sjusitsiga karossen. En ökad andel företagskunder hoppas man också på, med fördelningen 40 procent företagskunder, resten privatköpare.
Den något hårda fjädringen blev i stort sett min enda initiala invändning – tänk om en sådan här bil fått Citroëns gashydraulik...
Diskutera: Vad tycker du om Citroën Grand C4 Picasso?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Citroën Grand C4 Picasso Blue e-HDiBetyg
PRIS, FRÅN KR: 264 900.
MODELL: Sjusitsig familjebuss.
SÄLJSTART: Efter årsskiftet.
MÅTT, CM: L 460/B 183/H 164.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 710.
MOTOR: 4-cyl rak tvärställd turbodiesel med direktinsprutning, två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 370 Nm vid 2 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sexväxlad automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 207 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,5 s.
FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 117 g/km.
KONKURRENTER: Ford Galaxy, Opel Zafira, Volkswagen Sharan.
VAD NYTT? Sjusitsig version av Picasso, byggd på Citroëns nya modulplattform.
FÖR VEM? För familjer som behöver utrymme och komfort och gillar modern stil.
PLUS: Utrymmen, åkkomfort, inredning, pris.
MINUS: Ingen autobroms.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En bra och rymlig och komfortabel biltyp som är en succé på kontinenten, men i Sverige väljer man mindre och trängre och inte lika bekväma kombibilar istället för samma pengar. Jag tycker nya generationen Grand Picasso är snyggare än den förra, när det gäller den mindre 5 personers versionen så är svaret inte lika självklart att den nya är snyggare, men som Grand-version så är formerna harmoniska, eleganta och samtidigt väldigt moderna. Jag tycker även om färgen på avbildade bilen. Autobroms kommer till våren. Blue-HDI motorn har en NOx-fälla och 0,45 l/mil och 117 g Co2 är bra för en 150 hästars minibuss med konventionell automatlåda med momentomvandlare.
*går och hämtar popcorn*
"Den något hårda fjädringen blev i stort sett min enda initiala invändning – tänk om en sådan här bil fått Citroëns gashydraulik..."
Precis!
Varför inte Citroen använder sig av sin överlägsna gashydraulik i fler av sina bilar numer förutom C5 är oförlåtligt. Okey att bilarna kanske blir något dyrare men då har man ju samtidigt något helt unikt och bättre än konkurrenterna.
C3 och C3 Picasso har jag kört och de var förvisso rätt mjukt fjädrade ändå men om man nu stramat upp på denna så är det helt galet men i linje med de senaste lanseringarna. Cittror ska vara extremt komfortabla och mjuka, (gärna parad med lite "knäpp" design), traditionell körglädje finns det andra märken som profilerar sig på. Det är en fundamental märkesegenskap likaväl som att Volvo ska vara krocksäkra, BMW körglada etc...
Om Citroen gick in för att i alla sina bilar erbjuda den bästa rullkomforten i sin klass skulle man ha en tydlig identitet och betydligt större chans att överleva. Nu håller man på att slarva bort den...
Jag håller helt med, stålfjädrade cittror är fullkomligt ointressanta.
Med gasfjädringen blir de unika och får en överlägsen komfort och det är ju vad som krävs på en bil i den här klassen.
Sedan ska man ju komma ihåg vilka övriga fördelar Citroëns gasfjädring ger, konstant nivå, möjlighet till högre markfrigång t.ex.
Rålle G:
Kunde inte sagt det bättre själv !
Hur vågar man slarva så med sitt varumärke som är så unikt ?
Kan bara instämma. Det är synd att man ska göra Citroen, vars namn har varit synonymt med komfort, "sportigare".
Varför inte låta enstaka modeller/varianter vara mjuka?
Den mjuka svävande känslan som den hydrauliska fjädringen ger är oslagbar. Kanske inte uppskattad av alla, men ändå en klar tillgång för de som gillar den och som inte uppskattar stötig fjädring.
Sedan får man hoppas att Raphael har rätt om att autobromsen kommer, och att den då blir av bästa sorten, inte lightmodell.
Bilen ser för övrigt bra ut tycker jag, och är nog ett trevligt alternativ. Fast jag ser nog hellre instrumenten framför föraren än i mitten. Kanske en vanesak. Måste prova innan jag dömer ut/gillar det.
Nej hultarn, jag håller inte med om att man bör göra enstaka modeller mjukare, alla modeller bör ha gasfjädring utom kanske någon snikmodell.
Vill man ha en fördelning inom PSA kan man ju låta Peugeot stå för lite mer prestige och flärd, Citroën givetvis för den exklusiva komforten och så kan man ju öppna Talbot, som ju är ett klassiskt sportvagnsmärke som man äger, till de mer vässade sportiga bilarna.
Klokt att hoppas, istället för att prognosticera. Klart som korvspad att Citroen hoppas på 1000. Jag gissar 347. Om ett drygt år så får vi facit. (Fords modeller är nog största hindret för C4 Picasso.)
Citroën behöver inte ha gashydraulik för att göra komfortabla bilar, det visade redan 2CV och Citroën har visat det många gånger. När Citroën satsade på gashydraulik genom hela programmet utom den billigaste så gick Citroën i konkurs. Att fortsätta den strategin, som många här vill att Citroën ska, det vore oförlåtlig. Jag vill inte se Citroën i konkurs, därför är gashydraulik genom hela programmet en omöjlighet - det skulle leda raka vägen till ättestupen för det har vi redan sett. En stor anledning till att XM floppade på marknaden för att den hade gashydraulik, trenden på marknaden när den släpptes var för helt andra värden än den som gashydraulik innebar så modellen floppade och Citroën hämtar sig fortfarande efter förlusterna från hydraulik-satsningarna. Vi bör ju minnas att förutom under slutet av 70-talet in i 80-talet så hade Citroën hydraulik enbart på utvalda modeller, alltså inte genomgående i modellprogrammet. Och det är en strategi som har visat sig framgångsrik, mycket mer framgångsrik än när de satsade på hydraulik på allt utom den billigaste.
Det är fullt möjligt att göra komfortabla stålfjädrade bilar med en särskild körkänsla, och då är C3 Picasson ändå stötig i jämförelse med den större Picasson fast om man kommer från andra bilar än Citroën så säger man att den är mjuk.
Picasson är fortfarande mjuk och komfortabel, detta har inte ändrats. Däremot så innebär den lägre tyngdpunkten och det nya vridstyvare men ändå lättare chassiet att bilen har mer kördynamik än tidigare. I Citroëns värld innebär detta "mer sportighet" även om nog ingen annan än Citroën skulle kalla det för sportigt utan sävligt, distanserat och mjukt - vilket ju är vad biltypen passar utmärkt för. Nya Picasson är fortfarande en mjukis och inte en sportig minibuss som Ford, men det finns mer närkontakt med bilen för föraren jämfört med tidigare versioner. Jag har inte kört Grand, men jag har kört nya versionen av den lilla och där märks detta. Så den som behöver vara orolig att Citroën ska göra hårdfjädrade och stötiga bilar, den kan släppa sin oro. C4 Picasson är verkligen ingen stötig och hårdfjädrad bil. Citroën erbjuder fortfarande marknadens komfortablaste minibussar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.