Reza Etemadi från Bromma köpte en sprillans ny Chevrolet i slutet av förra året, men det var först under sommaren som han har vågade köra med den. Anledningen är att Reza är livrädd för att hans nya bil ska börja rosta.
Reza Etemadi är den första att erkänna att han lät sig förföras av 1940-talsinspirerade Chevrolet HHR, en bil som han betalade
245 000 kronor för hos Svenska Bil i Akalla.
- Bilen såg spännande och fin ut, jag kände mig mycket nöjd när jag hämtade ut den, berättar han.
Helt obehandlad
Men det var innan Reza några veckor senare lät hissa upp sin Chevrolet i en GDS-hall. Då han inspekterade underredet märkte han att bilen var plåtren och till synes helt obehandlad.
- Jag har jobbat på Volvo i 23 år vet hur ett rostskydd ska fungera, och det här kändes som en riktigt otrevlig överraskning.
Reza lät bilen övervintra i garage innan han i våras tog ny kontakt med Svenska Bil i Akalla. Där inspekterades och fotograferades Rezas Chevrolet - som då bara rullat 29 mil - av en delegation från GM Sverige som skickade rapporten vidare till fabriken. Inom kort kom svaret, rostskyddet uppfyller tillverkarens specifikationer.
"Sämsta jag sett"
Rezas farhågor om bilens svaga rostskydd bekräftas när Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström gör en kontroll.
- Det här är en av de absolut sämst rostskyddade nya bilar jag sett på år och dag, säger han. Bilen saknar helt och hållet behandling, snarare är det så att tillverkaren har sett till att förkorta livslängden genom att använda ett sorts fogskum som tätningsmassa vilket kommer att binda fukt.
Trots Rezas försiktighet under vinterhalvåret upptäckte Thomas redan rostangrepp på länkarmar, fjäderbensfästen och oljetråg.
Snarare stjälper än hjälper
Hos GM svarar man att sexårsgarantin gäller, en garanti som i det här fallet snarare stjälper än hjälper bilägaren. I villkoren heter det att rosten ska komma inifrån och ut, och att synliga hål i karossen ska komma för att garantin ska kunna åberopas.
Vilken bilägare av en ny bil vill vänta in detta förfall, när rosten enligt Thomas Widströms prognoser kommer så gott som omgående?
- Jag kan inte annat göra än att kosta på bilen en riktig rostskyddsbehandling för 9 000 kronor, suckar Reza. Det här borde biltillverkaren stå för, men det gör de inte. Jag vill självfallet kunna använda min bil, och jag vill att den ska se fräsch ut så länge som möjligt.
Reza är i övrigt nöjd med sin Chevrolet HHR, men han känner sig lurad.
- Förhoppningsvis kan andra köpare av bilen nu ställa hårdare krav än vad jag kunde göra.
Kort garanti
Det är inte helt ovanligt att biltillverkare eller importörer i särskilda fall kostar på extrabehandlingar innan bilar släpps ut på den nordiska marknaden. Det gjordes bland annat med Chrysler PT Cruiser - tidstypisk konkurrent till HHR - redan 2002.
- Det har inte diskuterats hos oss, säger Christer Volby, GM Sveriges tekniska chef. Bilarna ska uppfylla tillverkarnas specifikationer och normer för samtliga marknader enligt den information som vi har fått. GM ställer höga krav på att bilarna ska tåla ett brukande på alla marknader. Och produkterna omfattas av ett rostskyddsåtagande för att säkerställa att kunden inte ska få oväntade kostnader under garantitiden.
Vi Bilägare noterar att Chevrolet HHR har en rostskyddsgaranti på bara sex år, normalt är tio eller tolv år. Bara det ger en signal om att GM, och i det här fallet Chevrolet, inte fullt ut litar på bilens rost-skydd.
Diskutera:Vad tycker du om fallet med Reza Etemadis Chevrolet?
245 000 kronor för hos Svenska Bil i Akalla.
- Bilen såg spännande och fin ut, jag kände mig mycket nöjd när jag hämtade ut den, berättar han.
Helt obehandlad
Men det var innan Reza några veckor senare lät hissa upp sin Chevrolet i en GDS-hall. Då han inspekterade underredet märkte han att bilen var plåtren och till synes helt obehandlad.
- Jag har jobbat på Volvo i 23 år vet hur ett rostskydd ska fungera, och det här kändes som en riktigt otrevlig överraskning.
Reza lät bilen övervintra i garage innan han i våras tog ny kontakt med Svenska Bil i Akalla. Där inspekterades och fotograferades Rezas Chevrolet - som då bara rullat 29 mil - av en delegation från GM Sverige som skickade rapporten vidare till fabriken. Inom kort kom svaret, rostskyddet uppfyller tillverkarens specifikationer.
"Sämsta jag sett"
Rezas farhågor om bilens svaga rostskydd bekräftas när Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström gör en kontroll.
- Det här är en av de absolut sämst rostskyddade nya bilar jag sett på år och dag, säger han. Bilen saknar helt och hållet behandling, snarare är det så att tillverkaren har sett till att förkorta livslängden genom att använda ett sorts fogskum som tätningsmassa vilket kommer att binda fukt.
Trots Rezas försiktighet under vinterhalvåret upptäckte Thomas redan rostangrepp på länkarmar, fjäderbensfästen och oljetråg.
Snarare stjälper än hjälper
Hos GM svarar man att sexårsgarantin gäller, en garanti som i det här fallet snarare stjälper än hjälper bilägaren. I villkoren heter det att rosten ska komma inifrån och ut, och att synliga hål i karossen ska komma för att garantin ska kunna åberopas.
Vilken bilägare av en ny bil vill vänta in detta förfall, när rosten enligt Thomas Widströms prognoser kommer så gott som omgående?
- Jag kan inte annat göra än att kosta på bilen en riktig rostskyddsbehandling för 9 000 kronor, suckar Reza. Det här borde biltillverkaren stå för, men det gör de inte. Jag vill självfallet kunna använda min bil, och jag vill att den ska se fräsch ut så länge som möjligt.
Reza är i övrigt nöjd med sin Chevrolet HHR, men han känner sig lurad.
- Förhoppningsvis kan andra köpare av bilen nu ställa hårdare krav än vad jag kunde göra.
Kort garanti
Det är inte helt ovanligt att biltillverkare eller importörer i särskilda fall kostar på extrabehandlingar innan bilar släpps ut på den nordiska marknaden. Det gjordes bland annat med Chrysler PT Cruiser - tidstypisk konkurrent till HHR - redan 2002.
- Det har inte diskuterats hos oss, säger Christer Volby, GM Sveriges tekniska chef. Bilarna ska uppfylla tillverkarnas specifikationer och normer för samtliga marknader enligt den information som vi har fått. GM ställer höga krav på att bilarna ska tåla ett brukande på alla marknader. Och produkterna omfattas av ett rostskyddsåtagande för att säkerställa att kunden inte ska få oväntade kostnader under garantitiden.
Vi Bilägare noterar att Chevrolet HHR har en rostskyddsgaranti på bara sex år, normalt är tio eller tolv år. Bara det ger en signal om att GM, och i det här fallet Chevrolet, inte fullt ut litar på bilens rost-skydd.
Diskutera:Vad tycker du om fallet med Reza Etemadis Chevrolet?
Relaterade bildspel
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
USA-arrogans och nonchalans som vi är alltför vana vid. Köp en europeisk bil i stället och låt jänkarna själva köpa och underhålla sina skrothögar. Det är inte bara i bilvärlden detta händer. Se på amerikanska båtar, t.ex Bayliner - vilket smäck!
Hejsan!
Jag kan inte annat säga att man inte skall - kan - köpa amerikanska bilar så länge som de inte har ett fullgott rostskydd. Det är dessutom patetiskt att de inte fattar att bilar i Sverige rostar mer beroende på saltade vägar. Bor man i Sverige kan man inte köpa annat än SAAB, Volvo eller Audi eftersom de bilarna har ett förstklassigt rostskydd och långtidskvalitet. Vi har en SAAB 9-5 med 2,3 liters Biopower motor årsmodell 2006 som snart rullat 16 000 mil där det enda som är reparerat är ett hjullager förutom vanlig service. Dock gillar jag inte riktigt att bilen har kromlister i fronten och huven som samlar smuts och salt där det KAN finnas risk för rostskador med tiden trots att det inte finns något som helst fel - rost - etc på SAAB:en.
///
Nöjd SAAB:ägare
Köper man en USA-bil i avsikt att ha den som bruksbil i Sverige (i trakter där man saltar) så får man räkna med att kosta på den en ordentlig rostkyddsbehandling. Det är tråkigt men problemet går att lösa! Samma gäller för vissa Toyota-modeller.
Det viktigaste är att man rostkyddar INNAN rost uppstår i hålrum, sen är det kört!
Rost på länkarmar och oljetråg är tråkigt men dessa delar byter man enkelt, värre är det med rost i balkar och kaross.
Jag har själv ägt en opel -85 under åren 97-04. Den höll i 19 år, delvis pga att den fick ett ordentligt rostskydd tidigt och extra innerskärmar. Tack för det du tidigare ägare som förstod att sköta om din bil...
Kenneth, när det gäller din 9-5 kan du glömma dina problem med kromlister i grillen, allt är ju bara plast runt omkring, så det rostar inte.
Men det finns ju historiskt sett magnifika rosthögar som verkligen skärpt sig, Opel, Renault m.fl. som idag har ett utomordentligt rostskydd.
Värre är det ju med japanerna som trots att de haft ett erkänt dåligt rostskydd ändå inte bättrar sig.
Nu är det kanske inte så stort problem som man gör det till, har man råd att köpa en ny japansk bil för t.ex. 250000 och tycker att den är bra så är det ju en skitsak att lägga ner ytterligare 5000 på en rostskyddsbehandling, givetvis beroende på hur länge man räknar med att behålla bilen.
Jag glömde en sak.
I Japan har man inte samma problem med rost på bilarna som vi har i Sverige.
Nästa sak som jag kom på är att det inte finns några fria älgar i Japan!
Chevrolet HHR tillverkas väll i Mexico under Daewoo's ledning? Chevrolet har aldrig varit någon höjdare på rostskydd och när Daewoo köptes in och man böt från Daewoo till Chevrolet emblem vart de knappast bättre, snarare sämre. Daewoo är nog en av dagens absolut värsta syndare när de gäller rostskydd.
Men egentligen är det ju en skitsak.
Trivs man med en bil, oavsett märke och modell, kan man ju enkelt betala några tusen för en ordentlig rostskyddsbehandling med en uppföljning efter några år.
Då gör det kanske inte så mycket om biltypen dömts ut som värdelös ur rostskyddssynpunkt.
Nja jag vet inte om det är en skitsak. En rostskyddsbehandling kan aldrig åtgärda en usel konstruktion. Visst funkar det att göra så med men bilen är felkonstruerad ur rostskyddssynpunkt. Skarvar är felvända, plåten sammanfogad på fel sätt o.s.v. Ska man hålla en sådan bil i rostfritt skick blir det ett par återbesök hos rostskyddsfirman under bilens livslängd.
Köp vw istället, jag har en golf-97 som är i jättefint skick. Den fick en extra rostskyddsbehandling (på Tuff Kote Dinol som det hette då), jag tvättar bilen ca 4-5 gånger per år och vaxar den 1 gång varje sommar. Inte mycket jobb med andra ord men ändå en jättefin bil.
det är kännd sedan många år-köp alldrig en USA bil,är lika illa ihoop skruvade i roskänsliga som forna UDSR bilar.
kolla gärna rost register på VB och välj en annan bil märke
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.