Med en slogan som lyder ”Vorsprung durch Technik” är det inte så konstigt att det är de tekniska förändringarna som prioriteras. Alltså ser nya Audi A4 Avant ut i stort sett precis som vanligt. Fronten har fått ytterligare karaktärförstärkning av huv, grill, strålkastare och dimljus.
Även inne i kupén är förändringarna kosmetiska. Högblanka dekordetaljer, krominlägg på reglagen, nya interiörfärger och nya klädselalternativ.
Det krävs betydligt mer utrymme än ett A4-ark om man ska beskriva alla motoralternativen som erbjuds. Men antalet är i alla fall sex diesel- och fyra bensinmotorer, alla med turbo förstås. Plus en kompressor-matad V6 till värstingen S4.
Sänkt förbrukning
Antalet kombinationer motor/växellåda uppgår till 23 stycken. Men valfriheten kräver förstås en hel del eftertanke. Många hästar och höga utsläpp? Låga utsläpp och sämre effekt? Audi har dock jobbat hårt för att kunna erbjuda miljövänligare prestanda. Bränsleförbrukningen för hela motorprogrammet har sänkts med elva procent i genomsnitt, trots i många fall ökad uteffekt. Stopp/start är standard för alla motorer.
Ja, till och med styrningen har bidragit till sänkt bränsleförbrukning. Det elektromekaniska styrsystemet kräver ingen energitillförsel vid färd rakt fram, vilket sägs spara tre centiliter bränsle per mil.
Nå, vad ska man då välja för motor till sin Avant? Prisspannet är stort; en 1,8-liters TFSI kostar 296 600 kronor och en treliters TFSI quattro S4 nästan dubbelt så mycket, 559 500 kr.
Jag började med nya A4 Avant med den motor de flesta svenska kunder tros välja, tvåliters TDI med 177 hästar. Trots att TDI 2.0 med 163 hästar precis klarar sig under miljöbilsgränsen räknar generalagenten med att 177-hästarsvarianten ska locka flest köpare. Priset är nämligen detsamma, 317 000 kronor, och på köpet får man alltså 14 hästkrafter mer.
Det är mycket kraft som erbjuds utan att motorn gör något väsen av sig. Varken på tomgång eller uppe i varv kan man mer än ana av ljudet att det är en diesel. Ljudkomforten förstärker premium-intrycket. Och förbrukningen ligger på måttliga 4,8 l/100 km.
Liten skillnad
Direkt över till den snålaste tvålitersdieseln på 136 hästkrafter. Från 126 gram koldioxid per kilometer till 116 och 4,4 l/100 km blandad körning. Jag trodde att skillnaden skulle kännas större, vilket är ett bra betyg åt snål-Audin. Även när det gäller priset är differensen överraskande liten; Audi A4 TDI 136 hk kostar bara 9 000 kr mindre än alternativet med 39 hästar mer.
Den som vill komma ytterligare 9 000 kronor billigare undan väljer nya 1,8-liters TFSI-motorn, en bensinare med 170 hk. Här kan man tala om riktigt inspirerande sportiga karaktärsegenskaper.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A4 Avant?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Audi A4 2 Avant 2.0 TDI 177 hkBetyg
Ppris, från kr: 317 000.
Säljstart: Nu, leverans i februari.
Modell: Femsitsig kombi.
Mått (cm): L 470/B 183/H 144.
Tjänstevikt (kg): 1 610.
Ssläpvagnsvikt (kg): 1 600.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Cylindervolym: 1 968 cm3. Max effekt: 177 hk vid 4 200 v/min. Max vridmoment: 380 Nm vid 1 750–2 500 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell växellåda. Framhjulsdrivning.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim: 8,4 s. Toppfart 222 km/tim.
Förbrukning: 4,8 l/100 km.
CO2-utsläpp: 126 g/km.
Konkurrenter: Mercedes C-klass kombi, BMW 3-serie Touring, Volvo V50, Honda Accord Tourer.
Vad nytt? Motorerna.
För vem? För den som vill ha en vardagsbil med mycket extra.
Plus: Drivlina, styrning, kvalitetskänsla.
Minus: Trångt insteg bak, pris.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser riktigt fin ut, än bättre i verkligheten.
Audi fortsätter att leverera det som märket står för: Kvalitetskänsla.
Fina, men inte speciellt rymliga bilar. Undvik sportpaket med sportfjädring som gör bilen obekväm, då den blir stötid och får en fjädring där hjulen på något unikt sätt studsar över ojämnheterna, så det känns obehagligt och tröttande för ryggen.
Meganmannen, Alla är inte i behov av stora rymliga bilar och utrymmet i en A4 brukar räcka gott åt dom flesta men sen finns det såklart undantag.
Sportpaketet håller jag inte med dig om, mycket trevligare att köra med sportchassi än utan sen ingår en hel del bra saker som större fälgar, bättre stolare och xenon ljus..
Ser framemot att få testa både 163 hk dieseln och 170 hk tfsi motorn!
@ Håkan Bäcklund
Nuvarande Audi A4 kom 2008. Det finns ingen "ny" Audi A4.
Den ni testat är en FACELIFT.
På en facelift handlar det i stort sett alltid om förfining och uppdatering av befintlig teknik och design.
Djärv design..... eller NOT..!
Jättefin vagn med snygga linjer men priset är för högt för den 4-cylindriga versionen. En "vanlig" 4-cylindrig kombi för 317.000 avskräcker mig.
Sådärja. Den första avundsjuka Toyotakramaren har krupit fram.
Jag undrar var "Toyota-kramaren" står att finna? Kan det vara den som tycker A4 är för dyr? I så fall finns nog Toyota-kramaren bara hos den som ser spöken på ljusan dag. Eller var det den elaka kommentaren om att den nya bara är den gamla, lätt uppiffad? Nej, jag tror nog att den som klagar på att A4:an är stötig och obekväm, som är den avsedda Toyota-kramaren.
@ Pender, vi får nog be Juppe förklara varför man inte kan läsa i en enda tråd utan att Toyota måste tas upp, kanske är han kramaren för det verkar ju finnas ett oändligt behov att att prata om märket..?
Tyskar gillar brunt. Den här inredningen verkar vara populär i Tyskland. Själv tycker jag att stolarna är lite väl hårda i en Audi.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.