Tommy Wahlström tror att nya Opel Insignia kan bli en tuff konkurrent för VW Passat och Ford Mondeo.
Vi Bilägares Tommy Wahlström är ute och provkör igen. Den här gången rattas nya Opel Insignia i tyska Frankfurt.
Hallå Tommy! Hur mycket mycket är nytt på nya Insignia?
– Nästan allt faktiskt! Det är en helt ny plattform kallad Epsilon 2 som GM utvecklat. Några dieselmotorer har flyttats med men det är nästan allt.
Och hur verkar den?
– Jag tror Opel har fått fram en riktig höjdare! Ärligt talat har man väl fortfarande lite varumärket emot sig men bortsett från det tror jag den här bilen kan bli en tuff konkurrent för Passat och Mondeo.
Jaha, vad är starkaste kortet?
– Komfort skulle jag säga. Och pris! Grundmodellen som halvkombi kostar från 229 900 kr och det får du ju knappt en Golf för. Men mer kommer i tidningen!
Hela provkörningen av Opel Insignia läser du i Vi Bilägare nr 06/2017, i butik den 18 april. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia?
– Nästan allt faktiskt! Det är en helt ny plattform kallad Epsilon 2 som GM utvecklat. Några dieselmotorer har flyttats med men det är nästan allt.
Och hur verkar den?
– Jag tror Opel har fått fram en riktig höjdare! Ärligt talat har man väl fortfarande lite varumärket emot sig men bortsett från det tror jag den här bilen kan bli en tuff konkurrent för Passat och Mondeo.
Jaha, vad är starkaste kortet?
– Komfort skulle jag säga. Och pris! Grundmodellen som halvkombi kostar från 229 900 kr och det får du ju knappt en Golf för. Men mer kommer i tidningen!
Hela provkörningen av Opel Insignia läser du i Vi Bilägare nr 06/2017, i butik den 18 april. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket bil för pengarna.
Andrahandsvärdet dock oklart i och med PSA:s övertagande, den sista riktiga Opeln så kanske ändå...
Låg ljudnivå i jämförelse med vissa andra mer högljudda Opelmodeller, flera olika nämner låg ljudnivå, även från England som har sämre vägar som något påminner om de Svenska.
En tysk provkörning la en hel del uppmärksamhet på ljudet och konstaterade att det är lågt och inte ökar med ökad hastighet, fortfarande bra i 200.
Bose systemet har aktivt motljud som släcker ut oljud, laminerade rutor, finns 6 dämpningsmattor i taket, viket inte noterats förut, hatthyllan har en stoppad panel på undersidan.
Tror bilen kommer att bli en flopp på marknaden. Ford Mondeo är ingen storsäljare och även VW Passat har tappat starkt i Europa. Marknadssegmentet för denna biltyp är minskande. De som vill ha en bil i den här klassen väljer ett premiummärke istället, eller en SUV. Personligen tycker jag Insignian är alldeles för låg, det var ett problem redan med den förra generationen.
Skitsnygg och helt rätt! Inväntar kombin för evaluering!
Håller med Shogun här. Opeln kan nog vara ett säkrare kort.
Raphael har en poäng när han tycker den är för låg, men det är ju något subjektivt som måste upplevas för att man ska veta om det är ett hinder för det egna bruket.
Men bilen är snygg och den kommer att hitta kunder och visst blir den ett starkt alternativ till Mondeo och Passat.
Jag har ju erfarenhet från Mondeo och jag kan hålla med om att det är bekvämare med en SUV, men som väl är vill inte alla ha en sådan.
Håller med Raphael om att biltypen är utdöende. Tror därför att Opel väldigt snart kommer ha en crossover färdig.
I övrigt är det lovande att bilen har bra komfort. Det är något som uppskattas.
MVH AL
Blev den lättare? Jag gillade inte att förra generationen var trång invändigt, stolarna var i sportigare laget, och bakluckan var tung och tjock.
Ska nog mer till för Opel att återuppstå i Sverige. Märket är nästan helt glömt. Själv minns jag inte dagen jag mötte en Opel jag skulle vilja ha .. Det var någon gång på Manta och Asconas tid.
Fin bil må jag säga men att Opels svaga varumärke och hur det nu blir i Peugeot kommer nog att avskräcka.
Vi som är äldre minns Simca/Chrysler/Talbot de var ju i grunden inga dåliga bilar och låg i framkant men att märket sköttes illa.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.