Opel har offentliggjort nya Insignia i kombiutförande.
Bagageutrymmet i nya versionen av Insignia Sports Tourer har växt med jämfört med föregångaren. Opel säger att det får plats 100 liter extra med sätena nerfällda, då den totala volymen uppgår till 1640 liter. Det finns inte någon information om hur mycket som ryms med sätena uppe. Bakluckan kan öppnas och stängas med en fotrörelse under den. Tillval är att få sätet delbart enligt 40/20/40 och det kan fällas med en knapp på bakluckan. Man kan också köpa till sidoskenor, avdelande nät och fästmöjligheter för att maximera lastsäkerheten.
Precis som i sedanversionen som presenterades i december har Insignia Sports Tourer matrixstrålkastarna Intelliux LED med en extra fjärrljusfunktion som sträcker ut helljuset upp till 400 meter. Andra förarstödsystem är 360-graders kamera, head-up display, adaptiv farthållare, filhållningsassistent och varning för korsande trafik vid begränsad bakåtsikt.
Beroende på drivlina och utförande blir den nya bilen upp till 200 kilo lättare än föregångaren. Det ska finnas såväl turboladdade bensin- som dieselmotorer och möjlighet till fyrhjulsdrift samt Opels nyutvecklade åttastegade automatlåda.
Bilen visas upp på Genèves bilmässa i början på mars. Uppgifter om priser och när Insignia Sports Torer kommer till Sverige är ännu inte officiella.
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
Vi Bilägare har redan tagit en första provtur i Opel Insignia och fått prova två av motoralternativen. Läs om det här.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia Sports Tourer?
Precis som i sedanversionen som presenterades i december har Insignia Sports Tourer matrixstrålkastarna Intelliux LED med en extra fjärrljusfunktion som sträcker ut helljuset upp till 400 meter. Andra förarstödsystem är 360-graders kamera, head-up display, adaptiv farthållare, filhållningsassistent och varning för korsande trafik vid begränsad bakåtsikt.
Beroende på drivlina och utförande blir den nya bilen upp till 200 kilo lättare än föregångaren. Det ska finnas såväl turboladdade bensin- som dieselmotorer och möjlighet till fyrhjulsdrift samt Opels nyutvecklade åttastegade automatlåda.
Bilen visas upp på Genèves bilmässa i början på mars. Uppgifter om priser och när Insignia Sports Torer kommer till Sverige är ännu inte officiella.
Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
Vi Bilägare har redan tagit en första provtur i Opel Insignia och fått prova två av motoralternativen. Läs om det här.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia Sports Tourer?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker bilen är snygg och intressant på många vis. Men den känns lite identitetslös för mig.
Men det kanske blir annorlunda när man ser den i verkligheten?
MVH AL
Tjusig å elegant!
Är nog så att Opel inte riktigt hittat sitt "signum" för märket så det är lite svårt att utifrån en snabb blick avgöra vilket märke det är. Annars ser den ju proper och trevlig ut men det gör ju också konkurrenterna i klassen.
Snygg, lite lik Mazda 6 i mina ögon. Skönt med bilar som inte bara består av raka streck, likt några andra tyskar.
Det är mer krävande att se på en bil som är ny än att se på en bil som är gammal och välkänd.
Vissa bilmärken gör ju inga nya bilar utan bara varianter på de gamla så det kräver ingenting från betraktaren för att känna igen dem.
En ny bil man inte sett tidigare kräver lite mer intresse än en slö blick för att man ska se vad som finns att se.
Jag kan känna igen den bland alla andra bilar på en kilometers håll, eftersom jag studerat hur den ser ut... gör man inte det så...
Och för övrigt lägg ner Mazda 6, efter en månads arbete med Mazda 6 kan jag garantera att likheten är MAX 5 %, den som tycker det har tydligen ingen aning om hur Mazda 6 ser ut.
Mazda har ett helt annat utseende med avgörande skillnader.
Är den billigare än konkurrenterna så visst.
Det är svårt att komma ifrån denna evigt upprepade åsikt att en Opel alltid måste vara billigare och samtidigt erbjuda något unikt som ingen i hela världen har annars är den helt ointressant skräp, medan vem som helst annan som är inte är billigare än andra och inte erbjuder något unikt alltid är mer attraktiv.
En sådan orättvisa är svår att acceptera.
Jag associerar Opel mest med 1950-talet. Kadett, Rekord och Kapitän. Det var väl då Opel hade sin storhetstid.
Jovars, den ser både trevlig och elegant ut - dock lider Insignia av sk. V90-komplex och följden blir att bilen blir stor som en lastpråm.
Tycker Opel har hämtat sig efter några sunkiga år. Förra Insignian var första steget och denna tar ytterligare ett kliv uppåt. Kan mycket väl tänka mig en i garaget. Ser sober ut. En tråkig "inne" pryl är 'designade' bakljus. Dessa plastmonster som skall sticka ut som en förlängning av en tänk karrosslinje ser bara abnorma ut. Vet inte vilka som började men de är vanliga på asiat bilar. Bilen hade klarat sig utan denna, i mina ögon, onödiga design.. Men det är trendigt. Opel har väl alltid sen 70 talet hatt lite svårt att hitta sin design identitet. Har hoppat på trender när dom är på väg ut. I denna har man flikat in lite bakåtblickar till gamla modeller, men det ser bara inbitna Opel frälsta, tyvärr. Hoppas iaf att det går bra för dom
Jag villoxå tacka Opel för att man åter fört in hastighetsmätaren i centrum där den hör hemma. Eloge. Snygg inredning är det iaf!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.