Nästa artikel
Nya Renault Megane – rapport från provkörningen
Provkörning

Nya Renault Megane – rapport från provkörningen

Publicerad 18 december 2015
Konkurrensen hårdnar ännu lite mer i Golfklassen – för här kommer nya Renault Megane. Vi rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström befinner sig utanför Lissabon för att köra fjärde upplagan av Renault Megane.

Första intrycket?

– Det är väl att det är en bil som märks i trafiken. Lysdiodslingorna fram och bak syns verkligen tydligt. Det är ju långt ifrån samma designchock som andra generationens Megane, med den avhuggna rumpan, men det är en bil som formmässigt tar för sig ute på vägarna, säger Fredrik Diits Vikström.

Hur är den att köra?

– Än så länge har jag kört bilen med en dieselmotor på 1,6 liter och 130 hästkrafter. Hyfsat stark men det finns några skönhetsfläckar. Mer om det och om köregenskaperna i provkörningsrapporten i tidningen.

Något som sticker ut?

– Kanske att bilen känns påfallande ofransk. Inte så många egenheter. Men det finns kanske inte typiskt franska bilar längre?

Och vad kostar den?

– Det är en bra fråga. Priserna ska fastställas i början av 2016, heter det, men Renault säger att bilen ska kosta ungefär lika mycket som Opel Astra. Från 160 000-170 000 kronor med andra ord. Bilen kommer till Sverige i april, då som halvkombi, och efter sommaren som kombi.

Läs hela provkörningen av nya Renault Megane i Vi Bilägare nummer 1/2016. Tidningen kommer till prenumeranter i mitten av januari och strax därefter till butik. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Megane?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-18 12:46
Leif Kavander

Finns det något positivt?

#2 • Uppdaterat: 2015-12-18 13:05
Lunchbox

MVH AL: Nuvarande generation av Mégane kom 2009. Således skulle de in för besiktning för första gången 3 år senare.
Sedan bilprovningen privatiserades har man inte öppet redovisat besiktningsstatistiken medialt, så jag undrar vilka belägg du har för att säga att Mégane har flest fel?
I synnerhet när Dekra och andra testinstitut visar att kvaliteten är på samma nivå som samtida generationer av folkhemsfavoriter som Golf (och över C'eed).

#3 • Uppdaterat: 2015-12-18 13:22
celef

är det här en nissan pulsar men med mycket snyggare skal?

#4 • Uppdaterat: 2015-12-18 13:29
benny karlsson

Det har gått statistiktroll i tråden som jag ser det. #2. Hur kan en bil som börjar säljas nu ha flest fel av alla enligt Bilprovningen när den inte ska besiktigas förrän om 3 år.

#5 • Uppdaterat: 2015-12-18 14:07
ffodil

MVH AL: dina siffror och andra förklaringar säger absolut ingenting om kvalitet på nya Megane el. nån andra nya bilar för den delen, såvida utvecklingen inte står helt still.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-18 14:54
ffodil

MVH AL: nej precis, då är väl sådana inlägg ganska onödiga som: "Och bilen med flest fel av alla vid Bilprovningen och kortast genomsnittlig livslängd likaså. Inget för den som prioriterar kvalitet och driftsäkerhet alltså."

Efter att ha sett kvaliteten förändras drastiskt på olika bilmärken under 45 års bilhandlande har iaf. jag lärt mig att inte titta tillbaka speciellt mycket och absolut inte 15år som du gör för att avgöra en ny bils kvalitet.

#7 • Uppdaterat: 2015-12-18 15:26
lillstefan nr.2

Verkar som om MVH AL är igång igen med sitt vanliga snack, så skönt att jag blockerade henom efter diskussionen om Nissan GT-R, jösses vad tankspritt det var då :)

Själva bilen (Megane) känns väl ganska sval, men säkert trevlig och prisvärd. Blir intressant med RS:en när den kommer, har emellanåt varit sugen på den RS som sålts till nu, ruskigt kompetent bil gällande köregenskaper. Att sedan äldre Megane har halvdana resultat i besiktningen, det skiter faktiskt jag i.

#8 • Uppdaterat: 2015-12-18 15:42
Styggavargen

ffodil, håller med dig lite här. Kollar man 10-15 år gamla siffror är bara relevant om man vill köpa en begagnad bil. Sedan är det lite så med besiktningen att själva bilen kanske inte har fel, utan den som äger den och inte byter lampor eller andra saker innan ägaren åker och besiktiga bilen. Toyota körde rätt hårt med att de ville kolla bilen precis innan besiktningen mot en väldigt liten summa pengar, hur mycket påverkar det statistiken positivt för Toyota? När jag ägde Toyota bilar gjorde jag aldrig dessa kontroller mot betalning hos Toyota verkstaden utan tittade själv över bilen 15 minuter så att allt funkade innan jag åkte och besiktiga bilen. Tur eller flax eller bra kvalitet, min Toyota rullade igenom år efter år utan problem, faktiskt 10000 mil utan ett endaste fel.

#9 • Uppdaterat: 2015-12-18 15:50
ffodil

MVH AL: jo, jag har omöjligt kunnat missat att förstå du inte lever i verkligheten.
Ett verkligt hot mot utvecklingen och världen för övrigt som jag ogillar skarpt, att försöka döma ut nya bilar samt annat med hjälp av tidsserieanalyser samt historien.
Personligen gillar jag inte dom övriga nya Renault modellerna, vet heller inget om just denna så inte därför, men protesterar mot att döma ut nya saker i förväg.

#a • Uppdaterat: 2015-12-18 21:21
Vidstige

Har stora förhoppningar på denna bil! Ska Renault lyckas med sina resa mot mer lyx och kvalitet så är det nu det gäller, detta sätter standarden. Tycker även formspråket har utvecklats åt rätt håll, bilen ser bra ut!

Ska bli intressant att höra mer om nya dieselmotorn, hur snål den är i praktiken t.ex. Gillar att man har kamkedja numera, kamremmar har ju varit ett gissel på Renault länge. Dom har varit dyra att byta och krävt täta byten (ibland ändå gått sönder), nu är det snart ett minne blott. :)

Har lite svårt att förstå vad man menar med ofranskt, för komfort har ju varit en hörnsten för Renault och skam vore om den inte utvecklats på denna nya Megane.

Har Renault fått till allt rätt här så kan det bli en storsäljare även i Sverige. Mig veterligen har man även börjat med dubbelkopplingslådor så det är ju även ett plus för många om man vill ha automat till, förmodligen riktigt bra till denna dieselmotor.

Prisbilden som anges i texten känns positiv, inte alltför dyrt vilket ju skulle kunna vara ett problem annars för detta bilmärke.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.