Volkswagens retrobil Beetle bygger på teknik från Golf och kom hösten 1998 till Sverige. I USA blev Beetle en stor succé, men i Sverige har den sålt dåligt under många år. En cabrioletmodell kom 2003.
Designen ska påminna om klassiska VW Typ 1, men under skalet är Beetle en helt annan konstruktion. Exempelvis har den framhjulsdrift, tvärställd motor fram och bensintank placerad framför bakaxeln.
Till en början såldes Beetle enbart med en tvålitersmotor på 115 hk. Senare tillkom 1,6-litersmotor på 100 hk, turbomotor på 1,8 liter och 150 hk samt dieselmotor på 1,9 liter och 90 hk.
En breddad racingvariant, kallad Rsi, finns med fyrhjulsdrift samt V6-motor på 3,2 liter och 224 hk. Men den bilen är extremt ovanlig.
Vindkänslig kaross
Köregenskaperna fick kritik i Vi Bilägares test, trots att chassit är baserat på vägsäkra Golf. Den runda karossen gör Beetle vindkänslig. Trots framhjulsdrift ville bilen dessutom sladda med baken i halka. Tursamt nog är anti-sladdsystem standard.
Förarmiljön är överlag tydlig, men blå instrumentbakgrund kan irritera vissa i mörker. Andra tycker det är snyggt och mysigt. Komforten i framsätet är god. Sikten är däremot riktigt dålig, både framåt och bakåt.
Beetle är en mycket opraktisk bil, med trångt och instängt baksäte. Bagageutrymmet är litet och svårlastat.
Dålig krocksäkerhet var en brist på den klassiska folkvagnen, men Beetle är en modernare konstruktion som fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2000.
Rostiga skivor
I besiktningen klarar sig Beetle ungefär som medelbilen eller något bättre, beroende på årsmodell. Slitna färdbromsar är ett fel som Bilprovningen ofta anmärker på. Det beror främst på rostiga skivor bak. På äldre exemplar kan också styrlederna vara slitna.
Dåliga avgasvärden kan bero på fel på katalysatorn, något som märks speciellt på bilar som är tio år eller äldre.
Precis som på flera andra Volkswagen-modeller har det varit problem med tändspolarna, men det är inte lika vanligt längre. Däremot finns det andra fel. Krånglande fönsterhissar och centrallås är ganska vanligt.
Tanklocket på de första årsmodellerna kan frysa och då går det inte att tanka.
Kärvande dörrlås kan också vara ett problem, liksom krånglade vattenpump. Då kan motorn bli överhettad och ta skada. Kärvande växellåda förekommer på en del hårt körda exemplar.
Ratas som begagnad
Rostskyddet håller högsta klass, Beetle fick betyget fem i vårt rostskyddstest. Skärmar och stötfångare är i plast och rostskyddsbehandlingen verkar hålla samma klass som Golf.
Anda rostfällan är bagageluckan och motorhuven som inte verkar ha fått rostskyddsbehandling. Andrahandsvärdet på Volkswagen Beetle är ganska dåligt. Som ny var den dyrare än jämförbar Golf, som begagnad är den snarare billigare.
Som begagnad ratar många Beetle, vilket gör att prutmånen bör vara god. Privatimporterade exemplar bör vara väsentligt billigare.
Läs hela begtestet av Volkswagen Beetle i Vi Bilägare nummer 16/2010 med begpriser, tekniska data, ekonomiuppgifter och resultat hos Bilprovningen.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Beetle?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volkswagen BeetleBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skulle förmodligen aldrig köpa en beetle men jag gillar den väldigt mycket. Vet inte varför men man ler när man ser den, den har något speciellt.
Ser tyvärr mer 90-tal ut än retro...
tysk skit!
tycker den är cool !!!
Kommer en ny som är ännu coolare. Till "truebeliver", Den nya byggs inte heller i Tyskland.
vem bryr sig en vind känslig kaross som den här gamla var och cool nej aldrig!! den gamla sålde ju bara i duma amerikaners land du kanske inte kan läsa? hur kan en tysk skit bli coolare än vad det är.
En fuskretrobil som inte tillför något. Då framstår BMW:s Mini som ärligare, där inte bara designen associerar till originalet, utan även konstruktionenen med framhjulsdrift, kompakt, ett hjul i varje hörn och eminenta vägegenskaper.
Kanske dags för VW med en äkta retrobubbla, med svansmotor, luftkyld?....
Om detta är en fuskretrobil så är väl alla retrobilar det eftersom ingen av dessa byggs som originalet.
ALLA är moderniserade.
Till alla er som kommenterat o inte verkar ha ens provsuttit en Beetle så kan jag meddela att det är en riktigt fräck o rolig bil att köra! Visst baksätet är trångt, men det är ju bara två dörrar ;). Och bagaget är inte såå svårlastat! Du kan åka o storhandla o få in 6 matkassar + en bale toapapper utan problem, o det kallar inte jag trångt!
Jag tycker den ser riktigt cool ut o jag ler varje gång jag tittar på den, och blir lika glad så snart jag ser en annan Beetle.
Den har barnsjukdomar precis som alla andra bilar :)
Så den som vill köpa en fräck o bra bil, denna är fräck o bra!!!
Gamla "original-bubblan" skulle jag kunna tänka mig att ha som andrabil, men inte en "beetle". Den har liksom ingen själ. Bubblan var enkel men robust med sin fläktkylda svansmotor. Lättmekad och en riktigt charmig och billig folkbil till skillnad från beetle som är... jag vet inte vad den är för nåt...
Framför allt saknar jag ljudet från de gamla bubblorna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.