Som modell kom Peugeot 307 under 2001 och den kombinerade coupé- och cabrioletmodellen dök upp hösten 2003.
Till skillnad från många andra cabrioleter är taket en mer komplicerad konstruktion med plåtvikning istället för en traditionell tygsufflett. Det ger bättre isolering och 307 CC kan användas även vintertid. Under 2008 ersattes 307 CC av 308 CC.
Tre motoralternativ finns att välja mellan, enklast är 1,6-liters motorn på 109 hk. Vanligare är dock tvålitersmotorn på 140 hk eller 177 hk. En dieselmotor på två liter och 136 hk finns också att tillgå. En facelift med större strålkastare kom under 2005.
Köregenskaperna är kvicka, 307 CC är en rolig bil att köra på kurviga småvägar. Men bilen kan också oväntat tappa greppet med bakvagnen. Då är det bra med antisladdsystem. Det var tillval till en början, men blev standard 2005. Välj helst ett exemplar med anti-sladdsystem, det höjer körsäkerheten.
Förarmiljön är både enkel att använda och trevlig att titta på. I framstolarna sitter man bra, men utrymmet i baksätet är högst begränsat. Två personer ryms där, men sitter trångt.
Bagageutrymmet med taket uppe är godkänt, men ska bilen vara nedcabbad så får man packa snålt. Bullernivån är givetvis hög med taket nere, men det tillhör ju charmen med en cab-riolet. Vridstyvheten är inte heller den bästa, över ojämnheter skakar det och rister i bilen.
I Euro NCAP:s krockprov fick Peugeot 307 CC fyra stjärnor 2003.
Kolla bromsskivorna
I besiktningen klarar sig 307 CC totalt sett sämre än medelbilen. Anmärkningarna handlar dock mest om ägarrelaterade fel som strålkastare och lampor.
Men det finns annat att se upp med för Peugeot-spekulanten. Slitna bromsar, speciellt rostiga bakskivor, är inte alls ovanligt.
Däremot är slitna spindelleder inte alls lika vanligt på CC-modellen jämfört med vanliga 307. Rostiga avgasrör förekommer, vilket beror på att en del exemplar körs mest korta sträckor.
Tvålitersmotorn har haft problem med vevhusventilationen, som kan frysa vintertid. Då trycker motorn ur sig olja, i värsta fall med motorhaveri som följd. Svensksålda bilar ska ha åtgärdats med nytt insugsrör och slangpaket.
Elektronikstrul drabbar många märken, så även Peugeot. På 307 CC har ägarna drabbats av startproblem, krånglande fönsterhissar och baklucka samt trasig stolsvärme. Skrammel från inredningsdetaljer har också ägarna klagat på.
Cabrioletfunktionen kan också strula ibland. Det fällbara plåttaket har i många fall läckt in vatten och ibland stannar den i fällrörelsen. Sensorer som justerar sidorutorna har krånglat och dåliga lister är ett par av orsakerna. Ett tips är att tvätta bilen i snabbtvätt för att se om taket håller tätt.
Rostrisk på sikt
I AutoIndex hamnar Peugeot dåligt till, med fler mindre nöjda ägare jämfört med de flesta märken.
Vi har inte rosttestat 307 CC, men halvkombimodellen fick en trea i rostbetyg 2003. Grundkonstruktionen är bra, med få skarvar och motorhuv i aluminium. Bränsletank och framskärmar är i plast och rostar inte. Däremot saknas extrabehandling i balkar och hålrum.
Många 307 CC körs året om, till skillnad från de flesta andra cabrioleter. Det gör att rostrisken på lång sikt är större på 307 CC än på en del konkurrentbilar.
Värdet för cabrioleter är säsongsbetonat, bilarna är mer lättsålda vår- och sommartid och då blir priserna också högre. Att 307 har ersatts av 308 gör att andrahandsvärdet inte är lika bra som tidigare och priserna blir lägre. Prutmånen bör vara större höst- och vintertid då köpsuget för cabrioleter inte är lika stort.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"En facelift med större strålkastare kom under 2005". Det var ju inte att lägga ut texten direkt... :-)
Även i 2005/2006 facelift:
- Mindre uppdateringar av bensinmotorerna.
- Uppdaterat, driftsäkrare elektroniksystem.
- Bättre (7-8kg extra) ljudisolering, i alla fall på 3/5d och kombi. Vet inte om CC drog nytta av detta.
- uppdaterad inredning.
307 käkar lampor, både före och efter facelift. Främst framlampor som tar stryk. Rekommenderar att sätta in ett större motstånd till lamporna. Brukar du låta verkstaden byta lampor tjänar du in motståndet (600kr inkl montering) på ett par besök.
Mittarmstöd fram är ett gjutet komfortglidartillval om det inte redan är monterat.
Och glöm inte åka genom en biltvätt på provkörningen!
:-)
Har sagt det många gånger förr, säger det igen Franska bilar är verkstadsbilar,,
Har sagt det många gånger förr, säger det igen Franska bilar är verkstadsbilar,,
Och tyskarna lurar av dig pengarna, inte minst på servicevbesöken. Japanerna är tråkiga så man somnar bakom ratten och amerikanerna bygger bilar av tupperwareplast, Då har vi klarat av bilvärlden i sammanfattning!
Återstår Volvo V70 alltså... om du vågar ;-P
Stundom händer det att jag tittar på brittiska Warranty Directs "tillförlitlighetsindex" som helt enkelt svarar på frågan hur tillförlitliga bilar från olika bilmärken som regel är. Peugeot tillverkar, t ex, som regel tillförlitliga bilar. Sämre ställt är det med tyska tillverkare. Och där hickar nog många till!
Helmut, lägg ner. du börjar bli lika tjatig som jarl...
Min svågers förra BMW och nuvarande Passat har varit trogna gäster på verkstaden, så genom mina empiriska studier gäller detta även tyska bilar.
Ingen köper väl frivilligt en ful bil. Pegga cabens kaross är bland det mest disharmoniska man skådat - speciellt med taket uppe! Cab forward är helt enkelt inget snyggt!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.