Nästa artikel
Begtest: Mercedes B-klass
Begbil

Begtest: Mercedes B-klass

Publicerad 14 september 2010 (uppdaterad 22 september 2010)
Mercedes B-klass är en högbyggd kompaktbil i gränslandet mellan Volkswagen Golf och Renault Scénic. Lång hjulbas och hög kaross ger goda innerutrymmen. Men kvalitetsbrister finns också. Vi har granskat Mercedes B-klass som begagnad.

B-klass kom 2005 och är utvecklad på bottenplattan av andra generationens A-klass. Enkelt uttryckt är B-klass en 44 cm förlängd A-klass. Under 2008 fick B-klass en facelift med bland annat nya strålkastare och nya backspeglar. Då kom också B170 NGT som går på gas eller bensin. Den räknas därmed som miljöbil.

Basmotorn i B-klass är på 1,5 liter och 95 hk, men vanligare är 1,7-litersmotorn på 116 hk. Starkare motorer finns också, B200 har 136 hk och B200 Turbo har 193 hk. Dieselmotorer finns på 109 eller 140 hk.

Den första generationen A-klass hade katastrofalt dåliga vägegenskaper, då den välte vid undanmanöver (se sidan 66). Den nya A-klassen och B-klassen är betydligt säkrare att köra. Faktum är att vägegenskaperna är riktigt underhållande på krokiga småvägar.

Mycket goda innerutrymmen
Förarmiljön är trivsam och välordnad med tydliga instrument och reglage. Undantaget är multifunktionsspaken för ljus/vindrutetorkare, som kräver viss tillvänjning. Sittställningen är hög och det är lätt att stiga in och ur bilen. Den tvärt sluttande motorhuven ger dock dålig närsikt framåt.

Jämfört med bilar i Golfklassen är innerutrymmena i B-klass mycket goda. B-klass är faktiskt rymligare än mellanklassaren C-klass på flera punkter.

Baksätet ger bra med rum för huvud och knän, men mittenplatsen är hård och obekväm. Bagageutrymmet är rymligt och lättlastat.

Mer flexibel kan B-klass bli om bilen är extrautrustad med Easy Vario Plus. Då kan baksätet plockas ut och passagerarstolen fram fällas vilket gör bilen förbluffande rymlig för sina yttermått. Easy Vario Plus finns dock inte till B-klass med NGT-motor.

Säkerhetsmässigt ligger B-klass bra till med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest under 2006. Antisladdsystemet ESP är standard.

B-klass klarar besiktningen sämre än medelbilen. Ett av skälen till det är brustna fjädrar i framvagnen, ett fel som delas med A-klass. Nästan var tionde B-klass diesel får underkänt på grund av brustna fjädrar. Det är ovanligt mycket för bilar från 2005. Ett byte kostar omkring 5 000 kr.

Högt prissatt
Besiktningen anmärker också på strålkastare och blinkers.

På en del exemplar har det varit fel på givaren till ESP-systemet, något som upptäcks om en varningslampa tänds. Den steglösa CVT-lådan kan rycka vid start. Då krävs en omprogrammering av en styrenhet. Ägarna har också klagat på missljud från aggregatrem och remspännarhjul.

Motorerna i B-klass drivs av kamkedja, vilket är en föredel ur servicesynpunkt. Här finns ingen kamrem som behöver bytas.

Rostskyddet har både goda och dåliga sidor. Plus för välgjorda limningar på dörrar, huv och baklucka. Underredet är besprutat med tjockt vaxlager och inuti balkar finns också rostskyddsmedel.

Däremot är de bakre skärmkanterna en rostfälla som samlar blöt smuts. Bränsletank i plåt och att stänklappar saknas är också minus.B-klass fick en trea i rostskyddsbetyg.

Andrahandsvärdet på B-klass är varken direkt bra eller dåligt. Bilen är högt prissatt jämfört med konkurrenterna. Mest eftertraktade som begagnade är B-klass med gasmotor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-20 12:43
kosta00

MB 170 2005 Stora rost angrepp framdörrar längst ner , samt ovanför vindrutan längs hela kanten.
Torkar motor i bagage luckan gick sönder, tyget i baksättet sprak(anvädes mkt sällan), fjäder hö.f. gick av...... och det var mkt mer. Flera bilhandlare tog inte bilen i inbyte(en av dem förklarade varför)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bilen såldes vid 8000 mil. DET konstiga är att det finns inget om kvalitets problem i artikeln!!!!

#2 • Uppdaterat: 2011-02-22 16:36
Rickard C (ej verifierad)

Min A-klass från 2005 (8000mil) har fått brustna fjädrar i framvagnen... . Och man trodde att man betalade extra för kvalitet

#3 • Uppdaterat: 2011-10-03 21:48
SweHank

Hur är det med servicen på en B-klass?
jag funderar på att köpa en 06a som gått drygt 13000 mil, är det något särskilt man bör tänka på? stora kostnader som kommer etc?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.