I somras köpte Kjell Dessle en Dacia Logan MCV flexfuel-motor, alltså möjlighet att köra på E85-bränsle.
– Då var etanolen billigare än bensinen. Jag tänkte att då blir bränslekostnaderna inte så höga. Det var helt klart avgörande för köpet, berättar Kjell Dessle.
Dessutom var Dacian skattebefriad eftersom den var miljöbilsklassad, vilket var ytterligare ett köpargument för Kjell Dessle.
Redan efter en vecka började en lampa på instrumentpanelen att lysa, som indikerade på elektronikfel i bilens motorstyrsystem. Efter att Kjell Dessle kontaktat verkstaden fick han beskedet att tanka bensin istället för etanol.
Flera verkstadsbesök följde för att försöka lösa problemet varför lampan lyste. Vid något tillfälle lyste även motorvarningslampan. Verkstaden bytte knacksensor, tändspole och insprutare till bränslesystemet. Även ny mjukvara till bilens motorstyrenhet har bytts ut. Det är troligen de två senare åtgärderna som har lett till att bilen nu går bra.
– Jag törs inte tanka etanol längre säger Kjell Dessle. Senast jag tankade det var i augusti eller september.
– Jag fick beskedet från verkstaden att inte tanka etanol om det var lägre temperatur än fem plusgrader, om jag inte hade motorvärmare eller garage.
– Jag hade också fått beskedet att bilens garanti inte skulle gälla vid motorfel om bilen tankats på etanol. De tyckte att jag skulle tanka mest på bensin och rekommenderade att inte köra så mycket på etanol.
Allt krångel med bilen fick Kjell Dessle att tröttna. Han ville få köpet hävt eller en omleverans. Bilia, som sålt Dacian, ville först inte hjälpa honom med det.
Då vände han sig till allmänna reklamationsnämnden och gjorde en anmälan om bilköpet dit. Bilia erbjöd sig först att ersätta Kjell Dessle med 5 000 kr för högre bränslekostnader som följd av deras råd att tanka bensin istället för etanol.
– Lite lurad känner man ju sig. Jag tycker inte etanolbilar är tillförlitliga. Det fungerar inte lika bra som man utger det för i reklamen, säger Kjell Dessle.
– Försäljaren sa att man kunde tanka etanol året om och att det inte skulle vara några problem. Men verkstaden sa ju nåt helt annat efter att jag köpt bilen.
Han var inte nöjd med Bilias erbjudande om ersättning för högre bränslekostnader utan ville även ha ersättning för värdeminskning som skulle bli om han köpte en miljöbil som inte kunde tankas på etanol som han trott vid köpet.
Men beskedet att han inte skulle kunna tanka etanol tillbakavisas av både Renaults kundtjänst och Bilia.
”Vi beklagar att vi lämnat en direkt felaktig information och uppmaning till Kjell Dessle från vår verkstad, avseende vilket bränsle bilen bör tankas med och vad det kan få för konsekvenser i begränsning av de lämnade garantierna på bilen” skriver Bilias försäljningschef i Stockholm Björn Eriksson i ett brev till Kjell Dessle.
Enligt Renaults informationschef Karin Karlsson ska Dacian självklart kunna köras på etanol obehindrat och garantierna ska gälla ändå.
– Kundtjänst har gett kunden rådet att tanka bensin någon gång emellanåt för att testa om det var där problemet låg, säger Karin Karlsson.
– Rekommendationen från verkstaden var felaktig och det beklagar vi.
– Bilen är anpassad för och ska utan reservation kunna tankas med E85.
Kjell Dessle har nu kommit överens med Bilia om leverans av en ny bil – fast en Dacia Sandero istället för en Logan.
– Det är klart att man tackar ja till ett sådant erbjudande. Men då blir det nog att tanka bensin, säger han.
Diskutera: Hur tycker du att det går att tanka med etanol?
Plus: Billig, lättkörd, smidig.
Minus: Begränsad snabbladdningskapacitet på 40 kW.
Vad nytt? Längre räckvidd, billigare grundpris.
För vem? Vardagspendlaren och stadstrafikanten.
Pris från, kr: 273 600 exklusive supermiljöbilspremie på 60 000 kr.
Svensk lansering: Första kvartalet 2020.
Mått, cm: L 360/B 164,5/H 150,7.
Tjänstevikt, kg: 1 235.
Motor: El, max effekt 83 hk, max vridmoment 212 Nm.
Batteri: Litiumjon 32,3 kWh.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 1-växlad växellåda.
Prestanda: Toppfart 130 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,9 s.
Deklarerad förbrukning: 14,5 kWh/100 km.
Konkurrenter: Seat Mii Electric, Skoda Citigo IV.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är tydligen så att alla led i konstruktion och utprovning av bränslesystem för etanol ej har fullgjorts hos många tillverkare.
Dessutom förefaller servicekommunikation och utbildning av verkstadspersonalen i en del fall kunna förbättras åtskilligt!
Det är klart att köper man en bil som ska klara E 85 så ska man ju inte ha rådet att köra på bensin.
Det är ju helt fel.
men många leverantörer rekommenderar att köra på ren bensin t.ex. var tredje tankning.
Varför?
Då uppfyller de ju inte de premisser som gäller för en miljöbil som ska köras på E85!
Härligt med kunder som står på sej. För egen del brukar jag oftast ge upp när snikna bilimportörer vägrar ta ansvar för undermåliga produkter.
Körde för det mesta på E85 med min förra bil (Focus -07 - 9500 mil) utan problem. Dock är det ju lite kinkigt när man byter bränsle (i alla fall i Focusen) - då skall man köra minst 10-15 minuter utan att stanna motorn. Annars kan den bli väldigt tjurig och måste då in på verkstad för "omprogrammering". Men vet man detta är det ju i sig inget problem med att byta bränsle emellanåt.
SAAB!! - Kom tillbaka!!
Jag har sett att många har problem med E85. Dock inte Saabägare. Jag har en Saab 9-5 Biopower som jag kör på E85 nästan alltid. Undantaget är när det är riktigt kallt beroende på att E85 har en högre flampunkt och därför inte är optimalt i sträng kyla.
Jag har inte haft några problem alls med bilen, den går som en klocka trots 19000 på mätaren, en kanonbil helt enkelt.
Så sälj din Dacia och köp en begagnad Saab Biopower så har du en trogen kamrat som utan knot går på E85
är turbomotor bättre i kombination med e85?
Man får vad man betalar för, köper man krapp så blir det inte bättre en sådär ;-)
Kan berätta att vår Ford Focus Flexifuel ALDRIG haft ett enda fel trots över 10 000 mil med nästan bara etanol. Vi brukar slå i en flaska insprutningsrengöring ett par gånger per år. Denna flaskan kostar ca 70 kr och finns att köpa på ALLA bensinmackar. Jag är så himla glad att vi har en etanolbil och tankar för drygt 10 kr per liter istället för ca 15,40 kr per liter. Stackar bensinbilägare.....
mcregor: Blir bilen "tjurig" när man tankar e85, får man väl säga att det är ett problem? Det verkar som om Focus just har problem med e85, efter alla rapporter om byte av insprutare mm.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.