motorgaranti. Bakgrunden är problem med oljans smörjning i motorn, så kallad
oil sludge.
I ett brev till kunder
och massmedia informerade Saab om motorgarantin. Men exakt vad som ingick i
garantin talade inte Saab om. Däremot skickade man ut ett dokument till
Saabverkstäder och till ARN (allmänna reklamationsnämnden) några veckor senare
för att förtydliga vad motorgarantin omfattade. Där framgår att varken
turboaggregat eller vevhusventilation ingår, trots att många ägare haft problem
med just detta.
Varför Saab inte valde att gå ut med den informationen till
kunderna kan garantichefen Christer Vollby inte svara på.
-Det är ett beslut fattat av Saab Automobile, säger
han.
Garantivillkoren gällde inte alla Saabägare, bara de
som hade en korrekt ifylld servicebok. Det fick verkstäderna sedan säkerställa
att så var fallet, säger Annicka Troedsson, PR-ansvarig för Saab Sverige.
Turbo ingår inte
Enligt Henrik Wallman, ARN, har nämnden fått in närmare 30
anmälningar gällande Saabs motorgaranti där kunderna är missnöjda med garantins
innehåll. I samtliga fall har bilägarna fått avslag, både från Saab och från
ARN, med motivering att turbo och vevhusventilation inte ingår i den åttaåriga
motorgarantin.
En av Saabägarna som drabbats av problem är Duncan Robinson
i Göteborg. Han äger en Saab 9-5 2,0 från 1999 som rullat 24 000 mil. På
hans bil har turbon havererat två gånger. Vi det första tillfället, sommaren
2003, täcktes kostnaden av maskinskadeförsäkringen hos ett försäkringsbolag.
Vid det andra tillfället hade Duncan Robinson större otur.
Haveriet inträffade nämligen på semesterresa på tyska Autobahn i närheten av
Bremen. Bilen bärgades till den lokala Saab-verkstaden i Bremen, som bytte
turbo. Verkstaden konstaterade oil sludge och rensade motordetaljer på
igenkletad olja innan de satte dit ett nytt turboaggregat. Kostnaden blev
1 995 Euro, cirka 19 000 kr.
Missad service
Väl hemma i Sverige igen krävde Duncan Robinson ersättning
för kostnaderna från Saab. Det fick han dock avslag på med motiveringen att han
missat en service.
-Det hade jag gjort, men det var före första
turboraset. Eftersom oljan också byts när man byter turbo borde inte det
påverka bedömningen alls, det saknar relevans.
Han fortsatte att argumentera för sin sak mot Saab, men fick
åter igen avslag. Den här gången med en ny motivering, att turbon ingår inte i
motorgarantin.
-Jag har tappat förtroendet för Saab. Har man en
motorgaranti så ska väl den gälla för de problem som uppstår, utan undantag.
Det är dåligt av Saab att turbon inte ingår, eftersom den smörjs av samma olja
som motorn. Jag fick höra av Saabmekaniker att de tog alla kostnader som kunde
vara sludge-relaterade på garanti först, men att man slutat med det. Men kanske
är pengarna slut i reklamationsfonden för Saab, säger Duncan Robinson.
Han känner sig vilseledd av att inte ha fått informationen
att turbon inte ingår i motorgarantin. Och besvikelsen är stor över Saabs
garantier. <
- Vad ska man med en motorgaranti till som ändå inte
gäller när man behöver den, säger Duncan Robinson.
34 000 kr
Per Nisser i Stockholm äger en Saab 9-5 2,0T från 2002 som
rullat drygt 14 000 mil. I april förra året upptäckte han blårök vid kallstart
och kontaktade Saabverkstaden Svenska Bil i Stockholm. Den konstaterade fel på
vevhusventilationen och turbo. Bilen reparerades i maj.
- Jag frågade om det inte ingick i Saabs förlängda
garanti men fick svaret att det gjorde det inte, säger Per Nisser.
Han fick betala
18 551 kr för kontroll och reparation av vevhusventilation och turbo. I
oktober upptäckte han oljeläckage från motorn. Verkstaden gjorde en felsökning
och kom fram till att det troligen var packningarna som behöver bytas, till en
kostnad av cirka 15 000 kr. Enligt verkstaden kunde felet bero på tidigare
problem med vevhusventilationen.
- Totalt skulle jag få betala nästan 34 000 kronor
för fel som troligen beror på oil sludge, men som Saab inte vill ersätta mig
för. Jag har fått höra av Saabmekaniker att turbon tidigare ingick i
motorgarantin, men att den sedan togs bort. Mekanikerna trodde att mina problem
berodde på oil sludge. Därför blir jag besviken på Saab när de inte tar ansvar
för felen som är relaterade till just detta.
Valde att avvakta
Per Nisser valde att avvakta med den reparationen, eftersom
bilen trots allt går att köra.
- Det är en
ekonomisk jätteaffär för mig, man blir så trött på Saab. Det här har blivit ett
gränslöst kaos med Saabs motorgarantier som ändå inte tycks gälla. Jag ställer
mitt hopp till att Saabs försäljningsavdelning ger mig ett bra pris på bilen
vid inbyte med tanke på de problem som jag fått utstå. Annars kommer inte Saab
att ha kvar mig som kund, säger han.
Två turbobyten
Anders Andrén i Uppsala är en tredje Saabägare som drabbats av motorproblem. Han
äger en Saab 9-5 2,3 från 2001 som nu rullat 24 000 mil. Bilen drar mycket
olja, cirka en liter per 100 mil.
Han har låtit verkstaden byta turbo vid två tillfällen, vid
17 000 mil och 22 000 mil, utan att oljeförbrukningen gått ned.
Enligt verkstaden satt kolvringarna fast, vilket kunde vara orsak till den höga
förbrukningen.
- Det har inte hjälpt, oljeförbrukningen är fortfarande
hög. Från december 2004 till maj 2007 har jag hällt i 31 liter olja. Det visar
ju på att det är något i smörjningssystemet som inte fungerar som det ska, säger
Anders Andrén.
"Anmärkningsvärd siffra"
Saabverkstaden Motorcentrum Gjestvang i Uppsala trodde att
det enda som skulle hjälpa mot den höga oljeförbrukningen var att byta
kolvringar. En åtgärd som skulle kosta cirka 30 000 kr. Lika mycket skulle
det kosta att få en utbytesmotor insatt.
Men Saab hävdade att felet inte var relaterat till oil
sludge och därmed skulle inte motorgarantin gälla. Anders Andrén fick avslag på
sin förfrågan.
- Saab måste ta ansvar för sina produkter, ännu mer om
de dessutom utfärdar en motorgaranti. Då ökar ju mina förväntningar på att få
det här åtgärdat. Jag är väldigt besviken på Saabs agerande, säger Anders
Andrén.
Hur mycket olja är normalt att en Saab drar med normalt
körsätt?
- Generellt kan vi inte säga någon siffra, det beror på
körsätt och motorns slitage. Men den här siffran är anmärkningsvärd, säger garantichefen
Christer Vollby.
Oil sludge är ett fel i motorns smörjningssystem när motoroljan bryts ned i förtid.
Bakgrunden är denna. Saab ville bygga en lågfriktionsmotor med lättare kolvar, lättare ventiler, svagare kolvringar och mindre oljevolym. Motivet var att reducera bränsleförbrukningen.
De svagare kolvringarna har gjort trycket i vevhuset högre än vad vevhusventilationen klarat av. Mer förbränningsgaser i vevhuset sliter mer på oljan. Vevhusventilationen har till uppgift att ventilera ut ångor från vatten och bensin från motorn och vidare till insuget. Detta för att oljan inte ska slitas så snabbt. Om vevhusventilationen inte fungerar som den ska, byggs det upp ett övertryck i vevhuset. Om trycket blir för högt tar packningarna stryk och motorn börjar läcka olja.
Oljan förorenas på grund av kondens vid körning i kallt klimat och oförbränd bensin vid kallstarter. Dessutom skapas smuts på grund av mer förbränningsgaser än tidigare. Det gör att oljans smörjningsegenskaper försämras om vevhusventilationen inte klarar sin uppgift. Det resulterar då i att oljan bli trögflytande och påminner om tjära. Oljan koksar igen och täpper till istället för att cirkulera och smörja.
Det i sin tur kan resultera i en rad följdproblem. När oljan är sliten klarar den inte av att smörja det snabbt snurrade turboaggregatet. Dålig olja resulterar ofta i havererad turbo.
Kamkedjan tar stryk om oljan är för dålig eller har för låg nivå. Det gör även kamaxellager och vevaxellager. Resultatet kan bli ett haveri.
Om oljan koksat ihop för mycket kan inte oljepumpen suga. Då försvinner oljetrycket, motorn saknar smörjning och havererar helt.
Längre serviceintervaller har gjort att marginalerna för vad oljan tål har minskat. Bilägare som slarvat med oljebyten har tidigare klarat motorn ändå, eftersom mängden olja i motorn var så stor.
Symptomen på oil sludge kan vara flera, som blå/blåvitrök vid kallstart, hög oljeförbrukning eller oljeläckage. Olja som är ihopklibbad som tjära, är ett annat typiskt symptom på sludgeproblem.
Extra oljebyten, speciellt för bilägare som kör korta sträckor, samt olja av hög kvalitet kan förebygga problem med oil sludge.
Saab har försökt åtgärda oil sludge-problemen genom tillbyggnadssatser till vevhusventilationen, bland annat med en oljefälla. Det har inte hjälpt som önskat på befintliga motorer, men har åtgärdats på nyare Saabmodeller.
Källa: Motorexperten Göran Larssons hemsida om oil sludge.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skitbra att ni tar upp det här! Har själv drabbats av misstaget att köpa en bil av saab som de har misslyckats med totalt (växellådan kass efter 10500mil, oilsludge, trasig panel till färddatorn - alla erkänt vanliga 9-5 fel) och nu inte vill ta ansvar för. Vilken annan branch än bilbranchen skulle man lyckas med detta i? Jobbar själv i ledningen för ett företag där vi regelbundet får hantera reklamationer och har det varit fel på vår produkt är det självklart att vi kompenserar kunden - annars har vi snart inga kunder! Har varit i kontakt med saab via verkstad, mail telefonkontakt och brev och fått olika anledningar hela tiden till varför de inte ska hjälpa mig, alla skyller på någon annan i ledet. Har bytt olja regelbundet och skött om bilen, därför har den klarat sig såpass länge och därför blir jag "straffad" för att felet inte uppdagades tidigare! Ett stort skämt och jag kommer aldrig att röra en saab mera, köpte en bil för 120 000:- som nu är värdelös. Kommer att avråda ALLA i min bekantskapskrets från att köpa saab efter detta!
Känner igen mig när jag läser om Anders Andréns berättelse.
Fick köpa en Saab 9-5 Aero till Hyffsat pris men fyller nu på olja minst en gång i veckan. Kommer inte upp i dessa summorna som Anders Andrén gjorde med sin men ligger inte långt efter.
Det är dags att Saab tar sitt ansvar och fixar sina motorer åt sina kunder och tänker på sitt rykte i framtiden.
Jag lägger pengarna på den finaste oljan jag kan hitta men det blir kostsamt i längden. Precis när vi köpte bilen skulle det ha gjorts en service men tyvärr hade milantalet gått över Saabs-200 milgräns så garantijobb verkar inte existera för våran bil längre. Resten av boken är väl ifylld.
Kommer avråda bekantskapskretsen att inhandla Saab med tanke på problemen som finns samt att biltillverkaren inte tar sitt ansvar och kompenserar kunderna för konstruktionsfel.
Turbon skar på min 9-5 ´01 (10 200 mil) helt utan förvarning. Efter 4 veckor på verkstad (Svenska bil Södertälje) kom beskedet och de kostade 18 000 kr. Byte sker och sedan meddelas att även motorn (sannolikt) skurit och det kostar ytterligare 9 000 för att undersöka detta. Oilsludge konstateras men en stämpel i seviceboken ifrågasätts och garantin gäller inte. Samma stämpel var helt ok när jag köpte bilen på samma handlare 2003. Likväl så blir beskedet att motorbyte kostar 40 000 och man vill inte ta emot bilen som inbyte. En gubbe i verkstan köper loss bilen privat mot att han tar och löser ut bilen. Jag förlorar 75 000 kronor rakt men skall enl verkstan vara tacksam. Att sedan bilen dyker upp i hallen tre veckor senare hos samma handlare med en prislapp på 100 000 kr gör att man blir väldigt deppig.
Ja, vad mer kan sägas om denna biltillverkare...
Jag är en av alla dessa ägare som hos SAAB försökt åberopa den 8-åriga garantin man lämnat pga. konstruktionsfel i denna serie av motorer. Jag är även en av dem som dragit ärendet i ARN och fått avslag i detsamma. Det intressanta är dock, att utslaget från ARN gjorde gällande att vi ägare i princip hade rätt, men att det var SAAB som bestämde hur garantireglerna såg ut, och hur dessa skulle tolkas av SAAB verkstäderna.
Trots att alla mina service: ar var gjorda inom rätt tidsintervall på auktoriserad SAAB verkstad, var SAAB inte beredda att låta garantin gälla för mitt raserade turboaggregat, vilket gav upp efter endast 9500 mil.
Det som verkar vara det mest frekventiella felet som oil-sludge problematiken genererar, dvs. att turboaggregatet havererar, undantar SAAB från garantin. Man säger att deras motorexperter hävdar att oil-sludgeproblemet inte är orsaken till turborasen.
Detta är en åsikt som varken proffsen på SAAB verkstaden, ARN eller tusentals kunder och ägare av dessa fordon håller med om.
Om det var SAAB´s mening, att bygga motorer med en sådan medioker hållbarhet, sätta dem i en vagn för 250-350 tusen Skr. och kalla dem för premium, tror jag att man skjutit över målet.
Innan denna sorglustiga historia tog sin början, hade jag mycket väl kunna tänka mig ett fortsatt SAAB ägande. Jag hade kanske t.o.m. kunnat byta familjens andra bil mot en SAAB. Detta är och kommer inte att bli verklighet, då produkterna inte håller måttet. Inte till det pris man sätter på produkten.
Gjorde förra veckan affär på en splitter ny Mazda 2 till frugan och kommer med all sannolikhet göra affär på en Mazda 6 när SAAB: en skall bytas ut om ett år eller två. Se där kära SAAB. Två affärer åt skogen bara där. För att inte tala om alla mina vänner och bekanta samt alla arbetskollegor som fått veta er hållning gentemot era kunder. Jag kan lova att flera affärer en dessa gått er ur händerna pga. detta lurendrejeri.
Ni skall veta att ryktet går ute i stugorna…
Synd bara på alla duktiga SAAB anställda i Trollhättan som i slutänden blir lidande av SAAB ledningens kortsiktiga tankevurpa.
förra inlägg försvan,, hoppas det blir nu inte två:
Det är rent bedrövligt med Saab, jag har en 9-3 men skulle ge betyg "00"
Efter ett drygt år, började försvinna punkter på panelen, och efter 1-2 månader började lampan till airbag lysa. Jag gick då tillbaka med bilen och det visade sig att enligt Saab garantin för elektroniken gäller BARA ETT ÅR! efter mycket tjat så har verkstan hjälpt gentemot fabriken och jag behövde betala "bara" 25 % av reparationskostnaden,ca 1800 kronor. Sen i fjol har först magnetkopplingen till AC-n som pajat, 3000+jobb sen har turbon pajat, sen har motorn pajat där efter mycket tjat från verkstan, först att de visste ingenting om något om förlängd motorgaranti sen typ nej-nej, det är INTE alls garantifel - och efter att jag har skrivit till fabriken först då ska verkstan testa och visst det var garantifel/oil sludge.
Verkstan sa dock att motorn inte har pajat, bara "nästan" men i fakturan som de har skickat till Saab-fabriken, de har ändå fakturerat motorhaveri.
Nu senast är det något fel på motorn till AC-fläkten, för den stannar inte när jag stänger av motorn.
Det värsta är att jag gärna skulle sälja bilen, men vem i hela friden vill köpa en sån skrothög?
Bilen är nu endast 4 år gammal.
Skulle nu Saab leva upp till Saabs - faktiskt - goda rykte (sen tidigare) de borde återkalla dessa bilar.
En sak är säker, jag ska ALDRIG MER KÖPA SAAB! antagligen inte heller mina bekanta.
Förresten, verkstan har även satt in ny turbo som jag fick bekosta, i samband med motorrenoveringen. Jag har köpt turbon och de satte dit och på det viset det kostade mig 2500 kr MINDRE än om de hade tillhandahållit turbon också.
Och nu senast: motorn till fläkten till AC-n stannar inte efter när jag stänger av motorn. Jag har nu tagit ut säkringen och sätter in säkringen när jag ska köra, för att få värme i bilen.
Välkomna i klubben! Vi trodde att vi var ensamma om att köpa en skrohög för dyra pengar men det var skönt att höra att fler har gått på samma mina. Vi gjorde misstaget att köpa en Saab 9-3 från 2001 och efter 2 år blev vi tvungna till att byta både hela motorn och turbon. Saab ville inte ens prata med oss om deras s k garantin, och då vi övervägde att stämma dem och bad om deras organisationsnummer - vägrade de blankt att uppge det! Det är ren och skär skandal att de får fortsätta sälja sina dåliga och farliga bilar - vår lade av TVÅ gånger på motorvägen, i omkörningsfilen. Är det inte dags för oss, f d saabägare att gå ihop i en liten grupptalan mot företaget? ALDRIG MERA SAAB!
En arbetskamrat till mig har kört SAAB i hela sitt vuxna liv (över 30 år), han bytte nyligen ut sin gam saab till en bättre begandan 9-3 och efter ett tag haveredade turbon... ingen motorgaranti där heller... Han kommer aldrig mera köpa en sabla saab, han har bestämt för nåt tyskt... Själv åker ja snålfård och har fått den rostlagad på garanti fast ja inte servat den på märkes verkstanden, känns tryggt att åka snålfård!
Tycker riktigt synd om er alla som drabbats. Själv valde jag, efter att ha pratat med bekanta som drabbats av SAAB-sjukan, att köpa bil av annat märke. En stor fransk kombi och det har jag inte ångrat. Jämförde efter några år kostnaderna för service, reparationer och drift med kompisen som åker SAAB med likvärdig prestanda men som kör mycket mindre per år........... Tänk vad mycket annat jag kan lägga pengar på!! Yippie!!
Har en 9-5 03:a där jag har haft med samma problem men oilsludge, vevhusventilationen & havererad turbo.
Serviceboken är fylld med dyra saabstämplar, extrablad om motorgaranti men när bilen började ryka så gällde inga garantier. Det gick inte enligt saab att bevisa att haveriet berodde på oilsludge. Det var bara snällt att betala turbo, ny vevhusventailation (version 6) och rengöring av oljetråg (så det inte fanns oilsludge i den som kunde orsaka problemet igen). Det gick på ca 16 tusen med en bra verkmästare men det blir inte en ny Saab för mig trots att det är en säker och rolig bil att köra. Finns inget som kan få mig att lita på företaget efter "motorgarantin"
har en saab95 2.3t 00 kommer inte att skriva om mina problom .HAR MAN SAAB HAR MAN PROBLEM har kört annat bil märke innan ,dessa bilar har också problem men hos dessa får man felen åtgärdade.SAAB jag känner mig lurad det är riktigt dålig kvalite på era bilar ni blundar för problemen.köper inte mera saab inte mina kompisar heller,eller släkt,eller arbets kolegoor,har stavat massa fel menn det passar ju bra
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.