Saabs motorgaranti har kostat tillverkaren mångmiljonbelopp. Men att ändra villkoren eller att bara informera om delar av garantin kan vara vilseledande, hävdar Konsumentverkets jurist.
Motorgarantin skulle vara ett sätt för Saab att gottgöra kunderna och få bilägarna att fortsätta ha ett förtroende för märket. Men riktigt så har det inte blivit. Många ägare har känt sig lurade och besvikna över vad som ingår i motorgarantin. Saab får också kritik från ägarna för att information om exakt vad som ingick i garantin bara nådde verkstäderna, inte kunderna själva.
Kan tillverkaren ändra förutsättningarna för en garanti hur som helst?
- Det beror på vilken information som verkligen har nått kunderna, om begränsningarna i garantin. Får kunderna bara en generell information så är det en fråga om vem som har tolkningsföreträde om villkoren. Normalt är garantin en del av ett avtal, som säger att tillverkaren eller importören under vissa förutsättningar ska svara för att avhjälpa fel på produkten. Generellt sett kan man därför inte ändra avtalsvillkoren. Avtalet är det som gått ut till kunderna, säger Johan Adamsson, jurist på Konsumentverket.
3 800 bilar i Sverige
Det är avtalsvillkorslagen och konsumentköplagen som avgör hur garantier får utformas.
- Man kan diskutera skäligheten i att först vara otydlig, för att senare återkomma med förtydligande om vad garantin gäller, säger Johan Adamsson.
Enligt tillverkarens beräkningar kommer cirka fyra procent av 95 000 bilar, det vill säga 3 800 bilar, i Sverige att drabbas av oil sludge, som tillverkaren tar ansvar för. Hur många som drabbats, där bilägarna slavat med service och därmed inte kan tillgodogöra sig garantin, finns det inga uppgifter om. Men det lär vara betydligt fler.
Motorgarantin gäller över hela världen, inte bara i Sverige. De berörda bilarna är Saab 9-5 med motorerna B205 och B235, modellår 1998-2003, Saab 9-3 Coupé/Combicoupé med samma motorer modellår 2000-2003 samt Saab 9-3 Cabriolet 2000-2003 och Saab 9-3 Viggen 1999.
Bilar som körs korta sträckor är överrepresenterade vad det gäller oil sludge, motorns smörjning har då inte fungerat tillfredställande. Bilägarna har uppmanats att enbart använda helsyntetisk olja av god kvalitet för att undvika att problem uppstår.
Hur mycket motorgarantin och oil sludge-problemen kostat Saab vill varken generalagenten eller tillverkaren svara på. Men ett räkneexempel kan ge ett visst perspektiv på vilka kostnader det handlar om. Saab räknar på att cirka 3800 bilar i Sverige har drabbats eller kommer att göra det inom garantitiden. Grovt förenklat kanske varje åtgärdad bil kostar Saab minst 15 000 kr. Då handlar det om 57 miljoner kr som Saab betalar för motorgarantin bara i Sverige.
Hemligt antal avslag
Hur många Saabägare som får avslag av olika anledningar, kan eller vill tillverkaren eller generalagenten inte svara på.
- Andra tillverkare har också haft oil sludge-problem, men de har inte åtgärdat problemet med en generell garanti som gäller world wide, som vi har gjort. Vi tycker att vi tagit vårt ansvar vad det gäller den biten, säger Christer Nilsson, informationsansvarig för Saab Automobile i Trollhättan. Sedan finns det alltid kunder som tycker att garantin borde gälla just deras fall, det kommer man aldrig ifrån. Det gäller nog för alla biltillverkare. Hur vi än hade gjort så hade det alltid funnits kunder som varit missnöjda med garantierna.
Motorgarantin omfattar skador orsakade av oil sludge på följande komponenter: kamkedja, kamkedjesträckare, kamkedjestyrningar, balansaxelkedja, balansaxelsträckare, balansaxelkedjestyrningar, oljesugrör, kamaxellager, vevaxel, vevstakslager, ramlager och balansaxellager. Serviceprogrammet får inte överskridas med mer än 250 mil eller tre månader för att garantin ska gälla.
Varför ingår inte turbo/vevhusventilation som många ägare haft problem med och som kan vara en följd av oil sludge?
- Det är inte ett primärt problem har våra tekniker ansett, säger Annica Troedsson, PR-ansvarig för Saab Sverige.
Kall som begbil
Ryktet om Saabs trassel med motorproblem har också nått bilköparna. Hos bilhandlarna är speciellt bensinversionerna av Saab 9-5 en bil som kunderna inte upplever som attraktiv att köpa längre. Andrahandsvärdet har därför påverkats negativt.
- Ryktet har spridit sig om Saabs motorproblem, vilket gör att Saab i dagsläget inte är en så lättsåld bil hos handlarna. Det är ett varningstecken, men beror inte bara på motorproblem. Framför allt 9-5-modellen bygger lager hos handlarna just nu. Många köpare tycker att modellen börjar bli gammal. Lägg till motorproblemen och värderingen blir därefter. Bensinmodellerna av 9-5 är jättetröga att sälja, 9-3 är något lättare på marknaden. Däremot är diesel och speciellt Biopower-Saabarna lättsålda, säger Clas Ebler, vd på värderingsföretaget Inter-Global.
Saab är inte ensamma om att ha problem med oil sludge. Bland andra Toyota, Lexus, Hyundai, Audi och Volkswagen har också drabbats, i vilken omfattning är dock svårt att veta. Hyundai och Toyota hävdar att man inte märkt av några problem på den svenska marknaden.
- Volkswagen Passat med 1,8T-motorn har haft problem med oil sludge i några fall. Men vi ser det inte som något stort problem. I de fall där bilarna har skötts korrekt vad det gäller service har ägarna fått det åtgärdat med goodwill-åtganden. Problemen gäller dock bara bilar med längsmonterad motor, säger Marcus Thomasfolk, PR-ansvarig för Volkswagen i Sverige.
Kan tillverkaren ändra förutsättningarna för en garanti hur som helst?
- Det beror på vilken information som verkligen har nått kunderna, om begränsningarna i garantin. Får kunderna bara en generell information så är det en fråga om vem som har tolkningsföreträde om villkoren. Normalt är garantin en del av ett avtal, som säger att tillverkaren eller importören under vissa förutsättningar ska svara för att avhjälpa fel på produkten. Generellt sett kan man därför inte ändra avtalsvillkoren. Avtalet är det som gått ut till kunderna, säger Johan Adamsson, jurist på Konsumentverket.
3 800 bilar i Sverige
Det är avtalsvillkorslagen och konsumentköplagen som avgör hur garantier får utformas.
- Man kan diskutera skäligheten i att först vara otydlig, för att senare återkomma med förtydligande om vad garantin gäller, säger Johan Adamsson.
Enligt tillverkarens beräkningar kommer cirka fyra procent av 95 000 bilar, det vill säga 3 800 bilar, i Sverige att drabbas av oil sludge, som tillverkaren tar ansvar för. Hur många som drabbats, där bilägarna slavat med service och därmed inte kan tillgodogöra sig garantin, finns det inga uppgifter om. Men det lär vara betydligt fler.
Motorgarantin gäller över hela världen, inte bara i Sverige. De berörda bilarna är Saab 9-5 med motorerna B205 och B235, modellår 1998-2003, Saab 9-3 Coupé/Combicoupé med samma motorer modellår 2000-2003 samt Saab 9-3 Cabriolet 2000-2003 och Saab 9-3 Viggen 1999.
Bilar som körs korta sträckor är överrepresenterade vad det gäller oil sludge, motorns smörjning har då inte fungerat tillfredställande. Bilägarna har uppmanats att enbart använda helsyntetisk olja av god kvalitet för att undvika att problem uppstår.
Hur mycket motorgarantin och oil sludge-problemen kostat Saab vill varken generalagenten eller tillverkaren svara på. Men ett räkneexempel kan ge ett visst perspektiv på vilka kostnader det handlar om. Saab räknar på att cirka 3800 bilar i Sverige har drabbats eller kommer att göra det inom garantitiden. Grovt förenklat kanske varje åtgärdad bil kostar Saab minst 15 000 kr. Då handlar det om 57 miljoner kr som Saab betalar för motorgarantin bara i Sverige.
Hemligt antal avslag
Hur många Saabägare som får avslag av olika anledningar, kan eller vill tillverkaren eller generalagenten inte svara på.
- Andra tillverkare har också haft oil sludge-problem, men de har inte åtgärdat problemet med en generell garanti som gäller world wide, som vi har gjort. Vi tycker att vi tagit vårt ansvar vad det gäller den biten, säger Christer Nilsson, informationsansvarig för Saab Automobile i Trollhättan. Sedan finns det alltid kunder som tycker att garantin borde gälla just deras fall, det kommer man aldrig ifrån. Det gäller nog för alla biltillverkare. Hur vi än hade gjort så hade det alltid funnits kunder som varit missnöjda med garantierna.
Motorgarantin omfattar skador orsakade av oil sludge på följande komponenter: kamkedja, kamkedjesträckare, kamkedjestyrningar, balansaxelkedja, balansaxelsträckare, balansaxelkedjestyrningar, oljesugrör, kamaxellager, vevaxel, vevstakslager, ramlager och balansaxellager. Serviceprogrammet får inte överskridas med mer än 250 mil eller tre månader för att garantin ska gälla.
Varför ingår inte turbo/vevhusventilation som många ägare haft problem med och som kan vara en följd av oil sludge?
- Det är inte ett primärt problem har våra tekniker ansett, säger Annica Troedsson, PR-ansvarig för Saab Sverige.
Kall som begbil
Ryktet om Saabs trassel med motorproblem har också nått bilköparna. Hos bilhandlarna är speciellt bensinversionerna av Saab 9-5 en bil som kunderna inte upplever som attraktiv att köpa längre. Andrahandsvärdet har därför påverkats negativt.
- Ryktet har spridit sig om Saabs motorproblem, vilket gör att Saab i dagsläget inte är en så lättsåld bil hos handlarna. Det är ett varningstecken, men beror inte bara på motorproblem. Framför allt 9-5-modellen bygger lager hos handlarna just nu. Många köpare tycker att modellen börjar bli gammal. Lägg till motorproblemen och värderingen blir därefter. Bensinmodellerna av 9-5 är jättetröga att sälja, 9-3 är något lättare på marknaden. Däremot är diesel och speciellt Biopower-Saabarna lättsålda, säger Clas Ebler, vd på värderingsföretaget Inter-Global.
Saab är inte ensamma om att ha problem med oil sludge. Bland andra Toyota, Lexus, Hyundai, Audi och Volkswagen har också drabbats, i vilken omfattning är dock svårt att veta. Hyundai och Toyota hävdar att man inte märkt av några problem på den svenska marknaden.
- Volkswagen Passat med 1,8T-motorn har haft problem med oil sludge i några fall. Men vi ser det inte som något stort problem. I de fall där bilarna har skötts korrekt vad det gäller service har ägarna fått det åtgärdat med goodwill-åtganden. Problemen gäller dock bara bilar med längsmonterad motor, säger Marcus Thomasfolk, PR-ansvarig för Volkswagen i Sverige.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
SVAGT AV SAAB
Vi har en SAAB 95AERO 02 som vid 8200 mil fått
problem med ett vevlager 40 mil efter en service, där man
även utförde ett garantijobb med rengöring av oljekanaler samt
byte av kamaxelkedja.
SAAB vägrar att ta detta på den "förlängda motorgarantin".
Vi fick istället ta till bilförsäkringens garanti och få en begagnad motor insatt till en självrisk på 2500SEK.
Nu undrar jag om det finns något enkelt sätt att kolla upp om
motorn motsvarar den ursprungliga (motornummer eller dylikt)!
Vi har haft en SAAB 9-5 -99 kombi som vi har sålt men nu har den ägaren fått poblem med med motorn
Vi har haft poblem innan och varit inne -03 för åtgärd .
Hur är det har SAAB så dåliga bilar eller ansvar , nu har lagren gått ner sig , det är inte undra på att saab har så fruktanvärt dåligt andrahands värde . hur går man tillväga för att dom skall ta sitt ansvar
Har ochså en saab 9-5 -99 som gått 17400 mil. Häromdagen fick jag konstaterat att ett vevlager gått.Jaag pratade med saab men fick kalla handen om goodwillreparation,nu kostar det mej 15-25000Kr att reparera.Det är ju för jäkla dåligt att en bil som inte gått längre får så allvarliga problem.FY FÖR SAAB
Jag har fått motorhaveri i Saab aero 95. Ettans kolv är bränt. Sv.Bil i täby säger inte känna till liknande problem i normal servade bilar. Antagligen måste jag ta hela reparationen själv vilket känns inget vidare om själva motorkostruktionen är orsak till raset.
Köpte en SAAB 9-5 -04 sommaren 2007 som rasade nu i sommar ettans kolv låg i småpartiklar nere i tråget och vevstaken har slagit sönder cylindern toppen har också fått sig en rejäl smäll. Kontaktat saab men dom vill inte hjälpa till dom säger att bilen är för gammal och att den gått för långt (17500 mil) f.d tjänstebil med fullsmetad servicebok.
Fruktansvärt dåligt för en bil som kostade över 330 000kr ny.
Köpte en SAAB 9-5 -04 sommaren 2007 som rasade nu i sommar ettans kolv låg i småpartiklar nere i tråget och vevstaken har slagit sönder cylindern toppen har också fått sig en rejäl smäll. Kontaktat saab men dom vill inte hjälpa till dom säger att bilen är för gammal och att den gått för långt (17500 mil) f.d tjänstebil med fullsmetad servicebok.
Fruktansvärt dåligt för en bil som kostade över 330 000kr ny.
VW känner till "några" fall.....måste vara ett skämt... finns massor av exempel på detta. I USA vågade de inte annat än att förlänga garantin till 8 år. Vadå bara problem med längsgående motor???? Problemet är 3000 mil mellan oljebytena sk "long life" samt för tät oljesil.... / Nyligen drabbad.... 1,8 T -02:a
Köpte en SAAB 9-5 -04 våren 2008 som rasade efter ett halvår en kolv hade på ngt sätt gjort ett hål i underdelen på motorblocket bytte motor för 35000, nu har en vevstake i den "nya motorn" lossnat/ gått sönder o gjort hål i underdel på motorblock och oljetråg. Börjar bli lite trött på dessa motorer o den totala nonchalans från saab när man berättar om vad som hänt. Lär inte uppmuntra ngn annan att köpa saab längre iaf.
Mvh Jonny
Synd att höra att det gått på tok för en del. Hade en 2000 9-5 aero om fick oljeproblem 07 men det var inga problem att få det åtgärdat i Umeå. Kommentaten i kundmottagningen minns jag, "Tänk om alla serviceböcker såg ut så här"
Jag tror innan Saab sågas av er, kolla andra bikmärken alla har problem. Se bara på motorproblemen med King Cab.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.