Nästa artikel
Mercedes rostgaranti i domstol
Konsument

Mercedes rostgaranti i domstol

Publicerad 11 maj 2012 (uppdaterad 14 maj 2012)
Mercedes 30-åriga rostskyddsgaranti och dess villkor fortsätter att gäcka bilägare, motor- och konsumentorganisationer runt om i Europa. Ännu så länge har Mercedes klarat sig, senast när ärendet var uppe i Tysklands högsta instans, Bundesgerichtshof, som dömde till biltillverkarens förmån.

Mercedes rostskador, som framför allt nådde sin kulmen 2004–2005, satte press på biltillverkarens garantipaket MobiloLife. Ironiskt nog var (och är) Mercedes ensamt om att utlova livslång, (30 års) garanti, mot genomrostningsskador.

När krisen väl var ett faktum tog Mercedes hand om många av sina kunder, men enbart till en viss gräns, och alltid med åberopande av goodwill – för att från fall till fall få möjlighet att bestämma vem som ska få hjälp. Garantin ville inte Mercedes ta i med tång, av rädsla för att sådana beslut skulle bli prejudicerande.

I Tyskland, Finland och nu senast i Norge har Mercedes garantivillkor ifrågasatts mer än en gång och i Sverige har Konsumentverket nyligen tillsatt en utredning för att granska biltillverkarnas rostskyddsgarantier.

I Norge har bilistorganisationen NAF gått så långt att de har för avsikt att stämma Mercedes.

– Det här är i realiteten en garanti och ska också behandlas därefter, säger NAF-advokaten Ine Jortun till norska biltidningen Motor. Villkoren får kunderna först veta den dag då problemen uppstår. Vår synpunkt är att producenten och Norge-importören Bertel O Steen inte kan kringgå reglerna som gäller för garantier genom att kalla det goodwill.

NAF menar att Mercedes så kallade goodwillhantering står i strid med EU:s gruppundantagsregler om fri konkurrens. Norge står som bekant utanför EU, men följer i de här fallen EU:s rekommendationer.

– Flera av våra medlemmar har blivit förtvivlade när de har fått sina krav avvisade av norska Mercedes-importören, säger Ine Jortun. Enligt vår uppfattning ska goodwillhanteringen behandlas som en utvidgad ordinär garanti. Följaktligen bryter Mercedes mot EU-direktivet om rätten till fritt verkstadsval.

Konkurrensverket i Norge har haft frågan uppe på sitt bord, men inte kunnat ge något svar. Finska konkurrensverket har ställt frågan om tillämpningen av MobiloLife direkt till Europeiska kommissionen och fått ett svar som indikerar att kommissionens tolkning av gruppundantaget är att alla garantier omfattas av bestämmelserna i gruppundantaget.

Allra längst har en privat tysk Mercedesägare gått som stämt Mercedes efter avslag på en reklamation för en genomrostad baklucka. Mercedes motiverade avslaget med att ägaren vid något tillfälle anlitat en fristående verkstad för service.

Bilägaren stämde företaget inför tingsrätten (Amtsgericht) som dock gick på Mercedes linje i en dom 23 mars 2005. Bilägaren överklagade till högre instans (Landesgericht) som då dömde till bilägarens förmån 22 juni 2006.

En ny överklagan från Mercedes till högsta instansen (Bundesgerichtshof) ledde slutligen till en dom till bilföretagets förmån, daterad 12 december 2007.

Bundesgerichtshof motiverade beslutet med att om en tillverkare ger längre garantier utöver det som gäller konsumenträttsligt är det upp till tillverkaren att fritt utforma kraven. Här påpekas också att det inte innebär någon orimlig nackdel för kunden att denne måste lämna in sin bil för regelbunden service och underhåll på auktoriserad märkesverkstad.

Något som är viktigt i det här sammanhanget är att gruppundantaget om fritt verkstadsval aldrig diskuterades eftersom det saknades underlag från de lägre instanserna för en sådan bedömning. Domstolen kunde alltså inte avgöra om kravet medför att oberoende verkstäder hindras eller om villkoren innebär ett missbruk av en dominerande ställning från Mercedes.

Här hemma har Kias sjuåriga garanti – med krav på att alla servicebesök ska ske på Kia-verkstad från dag ett – resulterat i att Bildelsgrossisterna, som representerar de fria verkstadskedjorna, stämt Kia Motors Sweden AB. I skrivande stund har domen ännu inte offentliggjorts.

Vidare ska också svenska Konsumentverket under året se över biltillverkarnas rostskyddsgarantier och dess villkor.

– En rapport ska publiceras under början av 2013. Sedan kan det bli aktuellt att gå vidare med andra instanser, säger KoV:s jurist Martin Suserud.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes rostskyddsgaranti?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2012-05-12 11:51
Raphael

Mercedes har skapat en intressant situation själva. För några år sedan så hade de en reklamkampanj med budskapet "Du är vad du kör". Mercedes själva ville tydligt tala om, att om du tror att ditt personliga värde sitter i vad du kör för bilmärke - då ska du välja Mercedes. Det är alltså sådana kunder som Mercedes vill ha! Mercedes - boten för lågt självförtroende. Så bara de med lågt självförtroende och svag självkänsla, är de som kör Mercedes. Detta var alltså Mercedes egen reklamkampanj!

Och det blev inte bättre av förnekandet de körde med när A-klassen välte. Givetvis var bilen felfri, det var fel på förarna. Så kom det test på test där bilen välte och fick tillnamnet "Weltclasse". Men fortfarande var det alltid fel på förarna, för bilen var ju felfri. Till slut modifierade dock Mercedes bakaxeln, breddade däcken och införde antisladd-system som standard. Men det var fortfarande givetvis inget fel på bilen eller bilens konstruktion, utan det var en anpassning som Mercedes gjorde därför att dess förare inte kunde köra bil ordentligt.

Med en sådan attityd gentemot marknaden, så blir det inga snälla kommentarer om märket.

#m • Uppdaterat: 2012-05-12 12:15
Förstikön (ej verifierad)

@Raphael: Instämmer. De pinsamma bortförklaringarna kring Mercedes Weltklasse, a.k.a. Vägvälten, och det s.k. älgprovet påminner mycket om VW:s dåvarande informationsdirektör Rickard Fagerlunds ovärdiga beteende när bromsarna upphörde att fungera på diverse VW- och Audi-modeller för ett antal år sedan vid körning på saltade vintervägar. Även den gången var det förarnas fel, eftersom de inte anpassade farten efter körförhållandena -- med noll bromsförmåga! Sedan den gången står allt från VAG på min svarta lista tillsammans med "rostgaranterade" Mercedes.

#n • Uppdaterat: 2012-05-12 12:47
Skodaägare

Både Mercedes och Skoda har haft problem i teknikens världs älgtest. Mercedes hade fel på servon i nya E-klassen så att styrningen blev mycket tung vid en hastig undanmanöver. Skoda hade angivit felaktigt däcktryck för 18-tummare så att däcket krängdes av. Båda tillverkarna har nu löst dessa problem, men den initiala reaktionen är intressant. Skoda införde säljstopp på 18-tummarna och skickade genast upp tekniker från tjeckien för att lösa problemet. Kommentaren från Mercedes var: "Ingen normal människa rycker så hårt i ratten som ni gör..."

#o • Uppdaterat: 2012-05-12 13:45
Raphael

Mercedes har inte längre den kvalitet som de en gång hade - 70-talet och i början av 80-talet var Mercedes kvalitet. Visst det var direktörsbilar och taxibilar, men inte vulgära. En stram och enkel delsign. Fallet kom när de försökte tävla med BMW och började införa sportighet och ville rikta sig mot ungdomliga / sportiga förare, där designen blev mer utmanande och de tekniska finesserna allt fler på bekostnad av detaljkvalitet och tillförlitlighet.

Ett sjabbel var ju när Mercedes försökte införa elektroniska bromsar, men de hade så dålig tillförlitlighet så projektet lades ner efter att många kunder klagade.

Mercedes har blivit ett dussinmärke utan stil, utan finess och numer även utan den kvalitet som de en gång hade. Nu är det en överprisad premiumbil och ja, man kan väl lika gärna köpa en Hyundai om det är fläskig design med olika linjer i kollision och många elektriska finesser man vill ha.

#p • Uppdaterat: 2012-05-12 16:25
c63

Typiska kommentarer att den och den bilen är bäst...Lexus! En dubbelplåtad Toyota med noll karisma.
En Mercedes Benz köper man och lever med när man nått toppen..allt annat är bara trams.
Lexus?
Skoda Superb?

#q • Uppdaterat: 2012-05-12 17:21
Skodaägare

Om jag verkligen nått toppen skulle jag inte nöja mig med en Mercedes då skulle jag skaffa mig en Bugatti Veyron! Problemet för premiumtillverkarna är i mitt tycke att de "vanliga" tillverkarna börjar komma ikapp. Både när det gäller kvalitetskänsla, köregenskaper och finesser. Och då börjar det bli svårt att motivera prispåslaget. Jag menar varför ska jag köpa en Merca med 2,2 liters dieselfyra, när jag kan få en passat med 3.6 liters v6a för samma pengar?

#r • Uppdaterat: 2012-05-12 20:07
KaptenOberkommando

leifer, det är du som slänger dig med ord som IDIOT i sammanhanget om Mercedes-ägare - inte jag eller någon annan här i spalterna. Vill du ha numret till Södersjukhusets psykakut eller klarar du av att hitta det själv?

#s • Uppdaterat: 2012-05-12 21:41
Audi A5 SB

leifer skrev: "Men om det nu är så att nån gör korkade bilval (ex köper mercor till överpris), så innebär det inte givet att hela personen är en idiot!"

Din aversion mot somliga bilmärken blir lätt lite..... så där kul. Sannolikt har du rätt, sett från din synpunkt. Helt säkert har du helt fel sett i samma fråga, om man synar köparnas åsikter. Du har ingen erfarenhet från bilarna ifråga. Ägarna har det. Det är viss skillnad.

Men visst, tyck och torgför vad du vill. Men det blir faktiskt lite jobbigt när du idiotförklarar somliga p.g.a. att man har egna erfarenheter.

Cruisa lugnt du i din 940:a, men var lite mer återhållsam i din kritik till de som köper nya bilar;-)

#t • Uppdaterat: 2012-05-13 08:58
Thommys

Skodaägare "Jag menar varför ska jag köpa en Merca med 2,2 liters dieselfyra, när jag kan få en passat med 3.6 liters v6a för samma pengar?" En sexa, för all del, ger mycket mer lyxkomfort än en fyra. Men en Passat blir inte en Mercedes bara för att man sätter en sexa i den. Så enkelt är det inte. Visst kommer "vanliga" biltillverkare ikapp till viss del. Men då talar vi inte om dagens modeller. Men det finns saker de inte kommer ikapp heller och det är det lilla extra och förfiningen. Vad det är, är svårt att förklara för en person som tror att en Passat blir en Mercedes bara för att man sätter en sexa i den. Det som heter samma sak på pappret är något annat i verkligheten. Med ditt sätt att resonera så skulle man även kunna säga att en Mercedes blir en Passat om man sätter en fyra i den. Om man till varje pris är ute efter en sexa, så är passaten billigare, men om man är ute efter mer än så måste man ta ett större steg.

Nu har ju till och med Toyota gått ut och sagt att de måste förbättra sig vad gäller Lexus för att ge det där lilla extra i lyx och förfining för att kunna på allvar konkurrera med biltillverkare som Mercedes och BMW. Det räcker inte med att sätta Lexus-dekaler på anpassad Toyota-teknik.

#u • Uppdaterat: 2012-05-13 09:12
generalzbynio

@c63 - "En Mercedes Benz köper man och lever med när man nått toppen..allt annat är bara trams." Det låter lite som att den som kör en Benz är en bättre människa än andra, som inte kör Benz.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.