Nästa artikel
Mercedes rostgaranti i domstol
Konsument

Mercedes rostgaranti i domstol

Publicerad 11 maj 2012 (uppdaterad 14 maj 2012)
Mercedes 30-åriga rostskyddsgaranti och dess villkor fortsätter att gäcka bilägare, motor- och konsumentorganisationer runt om i Europa. Ännu så länge har Mercedes klarat sig, senast när ärendet var uppe i Tysklands högsta instans, Bundesgerichtshof, som dömde till biltillverkarens förmån.

Mercedes rostskador, som framför allt nådde sin kulmen 2004–2005, satte press på biltillverkarens garantipaket MobiloLife. Ironiskt nog var (och är) Mercedes ensamt om att utlova livslång, (30 års) garanti, mot genomrostningsskador.

När krisen väl var ett faktum tog Mercedes hand om många av sina kunder, men enbart till en viss gräns, och alltid med åberopande av goodwill – för att från fall till fall få möjlighet att bestämma vem som ska få hjälp. Garantin ville inte Mercedes ta i med tång, av rädsla för att sådana beslut skulle bli prejudicerande.

I Tyskland, Finland och nu senast i Norge har Mercedes garantivillkor ifrågasatts mer än en gång och i Sverige har Konsumentverket nyligen tillsatt en utredning för att granska biltillverkarnas rostskyddsgarantier.

I Norge har bilistorganisationen NAF gått så långt att de har för avsikt att stämma Mercedes.

– Det här är i realiteten en garanti och ska också behandlas därefter, säger NAF-advokaten Ine Jortun till norska biltidningen Motor. Villkoren får kunderna först veta den dag då problemen uppstår. Vår synpunkt är att producenten och Norge-importören Bertel O Steen inte kan kringgå reglerna som gäller för garantier genom att kalla det goodwill.

NAF menar att Mercedes så kallade goodwillhantering står i strid med EU:s gruppundantagsregler om fri konkurrens. Norge står som bekant utanför EU, men följer i de här fallen EU:s rekommendationer.

– Flera av våra medlemmar har blivit förtvivlade när de har fått sina krav avvisade av norska Mercedes-importören, säger Ine Jortun. Enligt vår uppfattning ska goodwillhanteringen behandlas som en utvidgad ordinär garanti. Följaktligen bryter Mercedes mot EU-direktivet om rätten till fritt verkstadsval.

Konkurrensverket i Norge har haft frågan uppe på sitt bord, men inte kunnat ge något svar. Finska konkurrensverket har ställt frågan om tillämpningen av MobiloLife direkt till Europeiska kommissionen och fått ett svar som indikerar att kommissionens tolkning av gruppundantaget är att alla garantier omfattas av bestämmelserna i gruppundantaget.

Allra längst har en privat tysk Mercedesägare gått som stämt Mercedes efter avslag på en reklamation för en genomrostad baklucka. Mercedes motiverade avslaget med att ägaren vid något tillfälle anlitat en fristående verkstad för service.

Bilägaren stämde företaget inför tingsrätten (Amtsgericht) som dock gick på Mercedes linje i en dom 23 mars 2005. Bilägaren överklagade till högre instans (Landesgericht) som då dömde till bilägarens förmån 22 juni 2006.

En ny överklagan från Mercedes till högsta instansen (Bundesgerichtshof) ledde slutligen till en dom till bilföretagets förmån, daterad 12 december 2007.

Bundesgerichtshof motiverade beslutet med att om en tillverkare ger längre garantier utöver det som gäller konsumenträttsligt är det upp till tillverkaren att fritt utforma kraven. Här påpekas också att det inte innebär någon orimlig nackdel för kunden att denne måste lämna in sin bil för regelbunden service och underhåll på auktoriserad märkesverkstad.

Något som är viktigt i det här sammanhanget är att gruppundantaget om fritt verkstadsval aldrig diskuterades eftersom det saknades underlag från de lägre instanserna för en sådan bedömning. Domstolen kunde alltså inte avgöra om kravet medför att oberoende verkstäder hindras eller om villkoren innebär ett missbruk av en dominerande ställning från Mercedes.

Här hemma har Kias sjuåriga garanti – med krav på att alla servicebesök ska ske på Kia-verkstad från dag ett – resulterat i att Bildelsgrossisterna, som representerar de fria verkstadskedjorna, stämt Kia Motors Sweden AB. I skrivande stund har domen ännu inte offentliggjorts.

Vidare ska också svenska Konsumentverket under året se över biltillverkarnas rostskyddsgarantier och dess villkor.

– En rapport ska publiceras under början av 2013. Sedan kan det bli aktuellt att gå vidare med andra instanser, säger KoV:s jurist Martin Suserud.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes rostskyddsgaranti?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-11 08:27
Hackenbush

När det gäller rost så har Mercedes verkligen "sketet i det blå skåpet"
Kommer att ta många år att tvätta bort denna envisa stämpel som rostbilar.
Det skulle de ha tänkt på innan de försämrade sitt rostskydd antagligen för att spara in några kronor.

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Skule vara intressant att veta hur många av de som valt Mercedes hade lång rostskyddsgaranti som en avgörande faktor? Måste kännas surt när man sen får reda på att man måste vända sig till domstol för att kunna utnyttja den... Kan tillägga att jag varken hatar tyska bilar eller älskar japanare för att undvika Den debatten:)

#3 • Uppdaterat: 2012-05-11 09:23
Hanzzon

Min mor och far köpte sin sista Mercedes efter ett stort antal Mercor delvis pga Mercedes lovord om sin 30-åriga rostskyddsgaranti som sedan helt plötsligt försvann då den skulle utnyttjas eftersom bilen rostade kraftigt efter ca 5-6år.
Mercedes tidigare beryktade kvalitét har även den sjunkit så därför lämnade man slutligen märket.

#4 • Uppdaterat: 2012-05-11 09:55
Filips

Har aldrig förstått varför Mercedes säljer så dyra bilar men ändå så har de samma rostskydd som 40-åriga Ryska lador. Som om inte det vorde nog så skiter de dessutom i sina kunder och vägrar erkänna sina tabbar t.ex. när motorer rasar i förtid samt att deras rostgaranti inte kan utnyttjas.

#5 • Uppdaterat: 2012-05-11 10:01
Swenssons

@Filips:
Det finns visst isf ett märke till som inte erkände sina fel tex så pajar deras ventiler (lexus) och det andra märket där bla bromsarna, styrningen mm slutade fungera. De har enorma kvalitetsproblem så stora att de tex blev stämda i amerikansk domstol som sedan slutade med att deras chefer var tvungna att gråta och snörvla i TV på bästa primetime dvs bästa tid för att beveka sina bilägare... Seriöst? Nope!!!!

#6 • Uppdaterat: 2012-05-11 10:18
Mattse

Rostproblemen kommer ligga Mercedes i fatet lång tid framöver. Företagets patetiska ursäkter gör knappast problemen bättre.
De som köper Mercedes är främst taxibilar och invandrare som vill visa att de kommit upp sig. Andra har lämnat märket sedan länge.

#7 • Uppdaterat: 2012-05-11 10:19
Raphael

Får mig att tänka på ett annat märke som börjar på M - Mitsubishi. Mitsubishi "förlorade ansiktet" för ett par år sedan då det framkom att de fixade fel i smyg, utan att tala om det, så att märket utåt sett skulle kunna ha en fasad av att vara problemfri. Inte ens Mitsubishis aktieägare visste om försöken att mörklägga felen. När det hela uppdagades fick styrelsen sparken och försäljningen av Mitsubishi sjön, särskilt i hemlandet Japan, och denna tillverkare kämpar fortfarande med att höja upp sitt anseende igen.

Ärlighet varar alltså längst i längden.
Mercedes ser sig själva som oklanderliga. Rost på en Mercedes? Ägarens fel! En Mercedes A-klass som välter vid undanmanöver? Förarens fel, föraren kan inte köra bil! En Mercedes med fel på bromsarna? Ägarens fel! En Mercedes går aldrig sönder om inte ägaren har gjort åverkan på bilen. Och endast Mercedes service vet hur man behandlar en Mercedes! Mercedes är känsliga bilar som måste behandlas med varsam hand, bomullshandskar och föraren måste tala vänligt med sin Mercedes får annars blir Mercedes gnällig och sur och då gäller inte garantierna.

Tala vänligt med din Mercedes, likt en hälsodryck det är, tala vänligt och din Mercedes blir glad och kär.

Och kom ihåg, du måste tala vänligt med din Mercedes - på tyska!
För god funktion, varje morgon sätter du dig i din Mercedes med händerna på ratten och säger "Ich liebe dich". Annars startar inte bilen.

Att serva en Mercedes hos någon annan än Mercedes, det är inte kärlek det. Mercedes, det är känsliga väsen det. Som ägare får man göra en hel del uppoffringar för att hålla sin Mercedes glad. Kom ihåg - det är inte du som förare som bestämmer över din Mercedes - det är Mercedes som bestämmer över dig! Om din Mercedes inte vill åka till dagis och hämta dina barn, då får du ta bussen! Om din Mercedes blir sur för att du gick på bio en kväll istället för att sitta inne i bilen och bedyra din kärlek, ja då får du räkna med att bilen bara går på två cylindrar sedan. Kom ihåg - Mercedes är känsligare och kinkigare än andra bilar, det är helt enkelt som ett litet spädbarn som ska vårdas ömt och varsamt och som kräver full uppmärksamhet och din kärlek hela tiden. Annars gäller inte garantin!

#8 • Uppdaterat: 2012-05-11 10:43
Thommys

Hur som helst så säljer de bilar som aldrig förr.

#9 • Uppdaterat: 2012-05-11 16:16
higgonso

Har kört 3 nya MB, enklaste E-klass varje gång men aldrig haft något strul förutom att bytt en lampa på en av dem, vid 13000 mil.

Rostskador hade jag på min senaste (2004) men det tog MB på garanti utan att blinka (min bil var servad på auktoriserad verkstad) och dessutom byttes både dörrar (alla 4) samt baklucka ut. Hela bilen lackades om utan kostnad för mig. Sen bytte jag bil... det var ju inte min bil längre...

#a • Uppdaterat: 2012-05-11 16:20
Stene

Inte bara Mercedes som rostar bland tyska bilar. I princip alla tyska bilmärken rostar illa. Så kollar man på grannlandet Frankrike och deras biltillverkning som kvalitetsmässigt i övrigt inte kan jämföras med tyska bilar men rosten tog man bort redan på nittiotalet. Tänk om man kunde ta dom goda sidorna från alla bilmärken och slå ihop till en riktigt bra bil. Dom dåliga sidorna från samtliga andra biltillverkare har ju redan provats i Ryssland bland annat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.