Qashqai är en succémodell från Nissan, som sålt betydligt bättre än beräknat runt om i Europa.Därför har modellen tidvis haft långa leveranstider. Men alla ägare är inte nöjda.
Jonas Vimnäs i Ã-rebro är en missnöjd ägare till en Nissan Qashqai, som han köpte i september 2007. Eftersom det till en början var långa leveranstider på Nissan-återförsäljaren i Ã-rebro, Philipson Bil, köpte han istället en bil som fanns hos Nissan-återförsäljaren Mobility Motors i Malmö.
Det dröjde dock inte länge förr-än bilens kvalitetsbrister började visa sig. Det allvarligaste felet var motorlampan som började lysa. Det inträffade vid ett flertal tillfällen.
Krånglande fönsterhissar och dörrar, felande oljeindikator och trasig backspegel är några av de problem som Jonas Vimnäs fått stå ut med.
- Jag är övertygad om att det här exemplaret som jag köpt var en förseriebil som inte håller samma kvalitet som andra Qashqai verkar göra. Eftersom det är garanti på bilen så har jag inte behövt betala för felen. Men när garantin går ut är det tveksamt om jag vågar behålla bilen längre, säger Jonas Vimnäs.
- Man tycker att en ny bil ska hålla bättre än så här. Garantiåtgärderna har jag inga synpunkter på, felen har ju rättats till, även om det uppstår nya. Det är pinsamt att en relativt ny bil har fönsterhissarna som inte går att hissa upp, utan att passagerarna bak får frysa när det är minusgrader. Men Nissan har varit helt ointresserade av att kompensera mig för alla problem som jag har haft.
Inget byte
Jonas hade hoppas på att kunna byta sin krånglande Qashqai mot ett bättre begagnat exemplar. Det visade sig inte vara möjligt.
- Bilen passar oss perfekt i övrigt. Jag vill bara ha ett annat exemplar som inte krånglar och känns opålitlig som den här gör.
- Jag har föreslagit ett byte mot en annan begagnad Qashqai med dieselmotor och fyrhjulsdrift precis som den jag har. Men Philipson och Nissan gav mig bara ett inbytespris precis som om jag skulle köpa en ny bil igen. Inbytespriset var ungefär detsamma om jag istället skulle köpa en Mitsubishi.
- Det kändes förnedrande att de ska tjäna pengar på mig, istället för att kompensera mig för alla fel som jag haft, säger Jonas Vimnäs.
Han blev erbjuden cirka 160 000 kr för sin Qashqai som haft ett listpris på 293 000 kr tidigare. Det tyckte Jonas Vimnäs lät för lågt. Men enligt återförsäljaren var det "ett riktigt bra pris" som dessutom var sponsrat av Nissan med 10 000 kr, som kompensation för allt strul som Jonas Vimnäs haft med bilen.
På Philipson Bil i Ã-rebro vill man inte alls svara på frågor från Vi Bilägare om de bilar man säljer och servar. I alla fall inte när bilarna krånglar.
- Jag vill inte gärna uttala mig i ärendet, säger verkstadschefen Håkan Hultberg.
- Jag vill inte uttala mig i det här fallet. Jag hänvisar till Nissan Sverige i de här frågorna, säger Jens Eriksson, försäljningschef.
"Vill inte ha frustrerade kunder"
Vi vänder oss till Helena Turkel som är Sverigechef för Nissan.
Vad tycker Nissan om att en av deras bilar haft ett 20-tal fel på två års tid?
- Man kan ju ha olika uppfattning om hur många fel som är faktiska eller som kunden upplever som problem. Men det spelar ingen roll, det var för många fel på den här bilen. Klart att vi tycker att det är tråkigt. Vi vill leva upp till den höga standard som vi eftertraktar. Vi har rättat till felen och får dra lärdom av det här. Vi vill ju inte ha frustrerade kunder, säger Helena Turkel.
Hur många fel ska man få räkna med på en ny Nissan?
- Du ska inte behöva räkna med något fel på din bil när du köper en ny Nissan. Vårt mål globalt är att vara ledande inom kvalitet.
- Vi har tittat i detalj på det här fallet igen och kommer att via verkstaden erbjuda kunden nästa tre servicetillfällen utan kostnad. Vi vill göra detta för att säkerställa att bilen fungerar som den ska och få en nöjdare kund.
- Och vad det gäller inbytespris så tror jag att nästan alla kunder oavsett bilmärke blir besvikna.
Hur menar du då?
- Ja, inbytespriset är ju en förhandlingsfråga. En handlare som gärna vill ha en kund kan i början av förhandlingen säga "du får 70 000 kr för din bil". Men när affären kommer till avslut var det kanske något som inte riktigt var okej med inbytesbilen och då värderas den till 60 000 kr istället.
- Jag har aldrig sett i någon kundundersökning att en bilägare svarar ja på att de är nöjda med inbytespriset.
Har det här exemplaret av Qashqai varit en föreseriebil?
- Det var en demobil. Några förseriebilar kommer inte ut på marknaden. Den här bilen har haft problem och nu kommer vi att följa upp det, säger Helena Turkel.
När Vi Bilägare når Jonas Vimnäs med beskedet om att få tre gratis service som kompensation för krånglet med bilen blir reaktionen omedelbart positiv.
- Så bra att de äntligen gör något för att behålla mig som kund, säger han.
1. Varningslampan för motorn lyser.
2. Felindikerar "low oil" ett flertal tillfällen, trots att oljan är påfylld.
3. Kraftiga vibrationer i instrumentbrädan.
4. Täckplasten på vänster ytterhandtag lossnar vid tre tillfällen.
5. Kåpan över motorn lossnar.
6. Radion återgår till hög volym när man startar bilen.
7. Vid växling från neutralläge till ettans växel fastnar växelspaken i ett hack.
8. Oljeindikatorn hänger sig, visar "low oil" när bilen är nyservad.
9. Vänster ytterbackspegel lossnar.
10. Bluetooth-kopplingen mellan stereo och telefon fungerar dåligt.
11. Fönsterhiss bak orkar inte hissas upp. Fick köra med ena rutan öppen i minusgrader.
12. Förardörren går ej att öppna inifrån. Får hissa ned förardörrens fönster, sticka ut handen och öppna förardörren utifrån istället.
13. Stötdämparna bak är slut efter 4 500 mil.
14. Bromsarna vibrerar mycket kraftigt. Troligen slitna bromsskivor efter 4 500 mil.
15. Säkringen för belysning på släpvagn utlöses (på två olika släp). Dragkrokens elsystem fick monteras om.
16. Sliten interiör, växelspaken och handbromsen har avskavd silverfärg.
17. Defrosterknappen fungerar inte.
18. Yttertempmätaren visar tre grader fel.
19. Lacken på instrumentbrädans huv lossnar.
20. Knappen till centrallåset lossnade.
21. Plastbygeln till fjärrkontrollen (för låset) är vek. Gick sönder på båda nycklarna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Trist att det ska behöva gå så långt att de ger kompensation först när Vi Bilägare trycker på, det borde vara en självklarhet att erbjuda det från början utan påtryckningar från en konsumenttidning inom motor och trafik.
Detta fall visar återigen att japanska bilar inte är så felfria och säkra köp som många tror, de kan ha måndagsexemplar också. Alltid trist när det drabbar kunden.
När jag för drygt 10 år sedan hade en Nissan som jämt krånglade fick jag höra att Nissan var undantaget som bekräftade regel om japanska bilars kvalitet. Hade hoppats de hunnit ifatt nu då Qashqai i övrigt lockar mig. Hade även mycket rost på min Primera efter bara 3 - 4 år.
Vibrationer i instrumentbrädan... när man köpt en diesel. So what?
Silverfärgen avskavd på växelspaken... man tar sig för pannan.
Visst, det finns riktiga fel också. Men jag undrar om inte kunden är en liten prins på ärten.
Det är väl rimligt att en återförsäljare som inte sålt bilen vill göra en vettig affär på att byta in en krånglande bil. Om man som återförsäljare sålt bilen kan man motivera att ta en viss kostnad för goodwill men i detta fall skall ju all ev befogad kritik falla på Nissan Sverige.
Nissan Qashqai är ju heller ingen "äkta" japansk bil utan tillverkad som så många andra japanska bilar idag i Europa, denna i England. Sedan så har dom Renault dieselmotorer. Men vi kollade in Qashqai när den kom hade den hem en helg för provkörning. När vi utrustat bilen som vi ville ha den så blev priset över 300000kr vi tyckte det var för mycket. Annars gillade vi bilen och den gick tyst och fint. Annars håller vi oss till Toyota och är väldigt nöjda ägare. Men vi gillade denna Nissan Q och den förlängda versionen är väl ännu bättre/praktisk.
En sak är jag dock övertygad om det är att Toyota inte skulle behandla kunden på samma sätt som Nissan, vad vinner dom på det ? Så jäkla osmidigt av dom och osmart !
Det stämmer att Nissan använder dieselmotorer från Renault, men på vilket sätt är detta relaterat till krånglande fönsterhissar och dörrar, och trasig backspegel?
Sicken rättshaverist.
"Kåpan över motorn lossnar" - varför ska han dra i den? Tryck dit den.
"Bluetooth-kopplingen mellan stereo och telefon fungerar dåligt. " - Köp en bättre telefon.
"Stötdämparna bak är slut efter 4 500 mil." - av extraljus batteriet att döma körs det inte på snälla vägar. Bilen har gått 4500 mil!
"Säkringen för belysning på släpvagn utlöses (på två olika släp). Dragkrokens elsystem fick monteras om." - Slavig eftermonterig. Enkelt fixat!
"Sliten interiör, växelspaken och handbromsen har avskavd silverfärg." - Det är en mellanpris bil som gått 4500 mil. Kallas slitage.
"Yttertempmätaren visar tre grader fel." - ???
"Plastbygeln till fjärrkontrollen (för låset) är vek." - mellanpris bil. Vänta dig inte toppkvalité på allt!
Kan fortsätta med instrumentbrädan men orkar inte. Helt enkelt en jäkla gnälltok!
Ytterligare en skum artikel av ViB...tveksamt om jag kommer förnya min prenumeration.
Conny Karlsson
Du är övertygad om att inte Toyota skulle behandla kunden på samma sätt som som Nissan!
Har du redan glömt den här artikeln eller är du så blind att du inte kan se något negativt om Toyota?
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13173
Personligen tror jag att Nissan är ungefär samma japanska skit som Toyota, det är ok så länge det inte blir några kontroversiella fel, då upphör servicen och all hjälp.
Sedan kan jag f.ö. hålla med om att många av felen verkar vara lite av gnällspikskaraktär.
Men ändå, kommer den här personen att köpa en Nissan någon mer gång?
Saabnisse.
Du säger det ju själv i din sista kommentar. "Kommer den här personen att köpa en Nissan någon mer gång ?"
Det är ju därför jag skriver att Nissan har beter sig osmidigt och osmart ! Istället för att få en nöjd kund med bra reklam istället så får man en kund som kontaktar Vibilägare som sprider ryktet om Nissan som en skitbil eller importörens rykte på spel. Och det är ägare till icke japanska bilar som instämmande nickar och säger vad var det jag alltid sagt om japanska bilar.........sug på den !
Toyota ÄR betydligt smartare i sina kundrelationer se hur de ligger till i Autoindex bla på service sidan hur nöjda kunderna är. De vet hur en kund ska behandlas så han är nöjd och stannar som kund. Här har många mycket att lära, även om det kan vara svårt att inse att det är så.....av olika anledningar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.