Nästa artikel
Jan Åke Jonsson om Saabs framtid
Intervju

Jan Åke Jonsson om Saabs framtid

Publicerad 26 april 2011 (uppdaterad 26 april 2011)
Obotlige optimisten Jan Åke Jonsson har beslutat sig för att lämna sin post som vd för Saab. Men affärsplanen ligger fast.

Varför säger du upp dig?
– Jag har jobbat här i nästan 40 år, varav de sex sista som vd. Som du förstår har de senaste tre åren  varit extremt krävande – jag har knappast haft tid med någonting annat än arbete. Nu är det dags för mig att ägna mig åt annat, främst min familj. Jag vill understryka att det inte ligger någon konflikt eller annan hastigt uppkommen situation bakom detta – min avgång har varit planerad under en längre tid.

Förra året låg försäljningsprognoserna på 60 000 sålda bilar, men ni nådde 31 000. Vad var det som hände?
– Flera olika faktorer påverkade. Av runt 800 underleverantörer hade vi svårt att återstarta relationen med en handfull, men tyvärr visade sig just dessa vara svåra att byta ut. Det gav produktionsstörningar och långa leveranstider. Men långt svårare var det på marknadssidan, GM skötte 90 procent av distributionen innan affären, och att få igång logistiken, systemen samt att motivera återförsäljarna visade sig vara mycket svårare än vi trott. Vi insåg nog inte heller hur lång tid det skulle komma att ta att återvinna köparnas förtroende.

Vad gör att ni kan höja prognosen till 80 000 bilar för 2011?
– Även här är det flera faktorer som spelar in. För det första kan vi nu sälja nya 9-5 under ett helt år, dessutom kommer lanseringen av 9-5 SportCombi och 9-4x i sommar. Men lika viktigt är att vårt arbete med att återstarta nya marknader har kommit längre.

– Men visst är 80 000 ett utmanande mål, bland våra stora marknader har USA svag valuta och haltande ekonomi, detsamma gäller UK. Tack och lov utvecklas den svenska marknaden bra. 2011 kommer vi inte till något normalläge, det kommer att dröja ännu en tid. Först 2012, när nya 9-3 kommer, har vi helt förnyat produktprogrammet och förhoppningsvis även normaliserat kundernas förtroende för oss.

Ni ställer den traditionella sanningen om att en tillverkare måste ha en stor volym för att bli lönsam på ända?
– Ja. I och med att vi produktutvecklar tillsammans med andra, inte sitter med egen motortillverkning, generellt köper in en ovanligt stor del av vårt produktvärde och dessutom har en flexibel produktion kan vi överleva med mycket mindre volymer än andra tillverkare.

– Det extrema exemplet är är 9-4X där vi köper hela bilen från GM. När vi ska köpa in komponenter, exempelvis motorer från andra tillverkare, blir vår litenhet dessutom en tillgång – vi är aldrig något hot. Denna lågvolymstrategi går igen i hela styrningen av Saab. Vi ska inte bli jättestora och kommer aldrig att jaga volym på bekostnad av lönsamhet.

På vilket sätt kan ni agera annorlunda nu när ni inte är en del av GM?
– Vi kan fatta beslut helt på egen hand, vi kan ingå samarbeten med vem vi vill, vi kan ta oss an tillverkningsuppdrag för andra tillverkare. Listan kan göras lång!

Ska ni koncentrera er på en del marknader eller finnas överallt?
– Vi har idag 60 procent av försäljningsvolymen i Sverige, USA och UK. Det ger ett för högt beroende av dessa få marknader. Nu siktar vi därför på att starta om i vissa europeiska länder, Australien samt tillväxtmarknaderna Ryssland och Kina.

Som lågvolymtillverkare kan ju Saab aldrig vara allt för alla, hur ska man nischa sig?
– Vi ska våga sticka ut mer designmässigt och fortsätta att bygga på vår släktskap med flyget, vi ska också tillverka körglada ”förarens bilar” på ett tydligare sätt än tidigare. De ska också vara säkra, praktiska och kombinera bra prestanda med låg förbrukning.

Men Saab kan väl knappast vara teknikledare med sin begränsade utecklingsbudget?
– Vi ska vara ledande inom vissa fokusområden som exempelvis turboteknik, medan vi blir ”fast followers” i andra. På miljösidan kommer vi att fokusera mer på att förbättra och finslipa befintlig motorteknik, aerodynamik, etcetera än att investera i teknikledarskap inom el- eller hybridteknik.

– Vår nya 9-3 med 180 hk och 119 g CO2-utsläpp bevisar att vi kommer långt redan med detta. För att mimimera kostnaderna för att utveckla nya modeller och modellvarianter kommer vi i framtiden att konstruera efter ett tydligt modultänkande enligt Scanias modell.

Rykten går om den kommande Saab 9-2, vilken typ av bil blir det?
– Modellen finns inte med i nuvarande affärsplan, och konstruktionsarbetet kommer därför knappast att börja innan nya 9-3 är lanserad i slutet av 2012. Storleksmässigt blir det antagligen en B-segmentsbil (som en VW Polo eller Mini Cooper, reds anm). För att hålla utvecklingskosnaderna inom kontroll måste bilen utvecklas tillsammans med någon annan.

Blir det någon motorsportsatsning för Saab?
– Vi stödjer en del privatförare, bland annat inom rallysporten. Men en fabrikssatsning  ligger inte i planerna idag, det krävs en enorm satsning i energi och pengar för att ha någon chans att vinna – det har vi inte helt enkelt inte råd med idag. Dessutom är den målgrupp vi har inte så intresserad av motorsport.

Favoritbilar, en Saab och en icke-Saab?
– Måste vara 9-3 cab, den har varit en ikon från början och fortsätter att vara populär. Vad gäller andra märken måste jag erkänna att jag alltid varit svag för Porsche 911!

Hur gick det i det historiska Mille Miglia-rallyt som du och Victor Muller ställde upp i förra året?
– En fanstastisk upplevelse att få köra loppet – jag önskar att alla med motorintresse skulle kunna få genomföra tävlingen någon gång i sitt liv. Men det allra bästa av allt var att jag slog Victor!

(Denna intervju publicerades först den 5 april i Vi Bilägare nummer 5/2011.)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-26 09:55
Simon no1

Kan inte annat än att tappa hakan när man läser vilka fantasier Saab lever med, inte konstigt att de i princip aldrig gått med vinst:

"Vi ska inte bli jättestora och kommer aldrig att jaga volym på bekostnad av lönsamhet"

Vadå för bekostnad av lönsamhet, ni har ju i princip aldrig tjänat pengar...... Inte bli jättestora, samtidigt sätter de så höga försäljningsmål att de inte klarar dom....????

#2 • Uppdaterat: 2011-04-26 11:25
Raymond K (ej verifierad)

"På vilket sätt kan ni agera annorlunda nu när ni inte är en del av GM?
– Vi kan fatta beslut helt på egen hand, vi kan ingå samarbeten med vem vi vill, vi kan ta oss an tillverkningsuppdrag för andra tillverkare. Listan kan göras lång!"

Ja dom kan tydligen göra vad som helst utom att tjäna pengar.

#3 • Uppdaterat: 2011-04-26 11:55
KaptenOberkommando

Så fruktansvärt korttänkta och bilindustriellt okunniga åsikter som presenteras av Simon och Raymond.

Raymond: Vad vet du eller någon annan om Saabs lönsamhet/olönsamhet genom åren? Vem av oss kan utläsa siffrorna och tyda spelet bakom Saabs resultat under åren med GM:s trixande och mjölkande hit och dit? När har Saab fått chansen att agera på egen hand förrän nu? Och när man väl har kommit dit man är idag har man inte ens lyckats få fart på hela kedjan ordentligt av orsaker som med all önskvärd tydlighet framgår av både den här intervjun och andra. Vi pratar inte om att starta om ett gatukök, Raymond.

Simon: Samma kritik till dig som till Raymond. Inte heller du verkar förstå varför Saab inte klarade det "höga" försäljningsmålet - trots tydliga redogörelser från både Saab och marknadsanalytiker om hur svårt det är att starta om ett bilföretag. Som sagt, det är inte frågan om att starta om ett gatukök.

Kanske ska jag citera artikeln för säkerhets skull: "Flera olika faktorer påverkade. Av runt 800 underleverantörer hade vi svårt att återstarta relationen med en handfull, men tyvärr visade sig just dessa vara svåra att byta ut. Det gav produktionsstörningar och långa leveranstider. Men långt svårare var det på marknadssidan, GM skötte 90 procent av distributionen innan affären, och att få igång logistiken, systemen samt att motivera återförsäljarna visade sig vara mycket svårare än vi trott. Vi insåg nog inte heller hur lång tid det skulle komma att ta att återvinna köparnas förtroende."

#4 • Uppdaterat: 2011-04-26 12:04
Raymond K (ej verifierad)

Herr Ober!
Saabs förluster genom åren är inga hemligheter.
Här är E24 undersökning av Saabs resultat. Detta är offentliga uppgifter, alla kan se dom. Denna undersökningen är från 2008. Från 2008 till idag har det inte varit mycket bättre, det vet alla.

"Bara de senaste elva åren har Saab redovisat förluster på över 25 miljarder kronor. Det motsvarar över 6 miljoner om dagen eller nästan 19 000 kronor per bil. "

"Inte under ett enda år sedan 1997 har Saab redovisat vinst på nedersta raden. Några få år har rörelseresultatet varit svagt positivt, som mest 196 miljoner kronor år 2000.

Annars lyser siffrorna illröda. Mellan 1997 och 2007 summerar nettoförlusten till 25 550 miljoner kronor, enligt E24:s beräkningar. Det motsvarar 44,7 miljoner kronor i veckan under 11-årsperioden. Eller 6,4 miljoner om dagen. År in och år ut. Ett annat mått är att konstatera att Saab under perioden sålt sammanlagt 1 372 873 bilar. Utslaget per bil har Saab därmed visat en förlust på 18 610 kronor.

De enorma förlusterna har gjort att GM, som sedan slutet av januari år 2000 äger hela bolaget, gång på gång tvingats skjuta till mer pengar.

Så sent som i maj i år lämnade GM ett aktieägartillskott på 350 miljoner dollar, 2,9 miljarder kronor. Detta ovanpå aktieägartillskott på 3,95 miljarder under 2007 och 3,8 miljarder 2006. Sedan 2001 summerar aktieägartillskotten till 18,5 miljarder kronor, enligt årsredovisningarna.

Utan pengar från GM har Saab gått i konkurs flera gånger om. Vid utgången av 2007 var det egna kapitalet minus 1,2 miljarder kronor. Bolaget har flera år i rad tvingats upprätta kontrollbalansräkning. "

#5 • Uppdaterat: 2011-04-26 12:12
Simon no1

Re KaptenOberkomm

Tydligen är jag mer kunnig på gissningar än dessa herrar som drivit Saab, sök gärna tillbaks till när Muller gick in i bolaget och se vad jag skrev om deras prognoser och framtidsutsikter..... Jag anser att dessa herrar borde vara kompetenta nog att förstå att det inte skulle gå så lätt...

Jag fick rätt och förståsigpåarna fick fel....

Trots att jag bara är en vanlig arbetare....:) Ibland räcker sunt förnuft för att förstå..... Och Raymond K bevisar med all tydlighet att han vet vad han pratar om i sitt inlägg som svar till dig....

#6 • Uppdaterat: 2011-04-26 12:18
KaptenOberkommando

Raymond, artikeln du refererar till säger i praktiken ingenting. E24 är inte kapabla att utläsa bokföringen korrekt. Ingen annan heller, för den delen (utom GM självt). Och hur det än är med eventuella förluster hit och dit var felet helt och hållet GM:s eget som inte gjorde ett smack för att få fram nya, fräscha modeller. Klart som f-n att det gick trögt. Men hur sanningen såg ut egentligen kan vi bara spekulera i - särskilt E24.
Vad värre är så är din artikel helt ovidkommande för hur situationen ser ut idag och det är den som är på tapeten här. Saab har frigjort sig, har nya modeller ute ocg fler i pipeline. Jag skulle vilja se Saab under ytterligare fem år innan jag drar ner gardinen. Det som stör mig är att så många drar ner gardinen innan det "nya" Saab ens har fått en reell chans.

#7 • Uppdaterat: 2011-04-26 12:23
Raymond K (ej verifierad)

Jag säger det igen, företags bokslut är offentliga uppgifter och kan läsas av alla. E24:s ekonomer är nog inte sämre än andra ekonomer eftersom deras jobb är att utläsa bokslut. Om boksluten från GM är av annan karaktär än de offentliga så har dom begått bokföringsbrott. Om endast GM är kapabla att utläsa sina bokslut kan man ju undra vad deras ekonomer vet som ingen annan vet?

Referatet om Saabs förluster under flera år var bara svar på din fråga
"Raymond: Vad vet du eller någon annan om Saabs lönsamhet/olönsamhet genom åren? "

#8 • Uppdaterat: 2011-04-26 12:33
KaptenOberkommando

Simon, om du tror att du är smart så glöm det.

Vad Jan-Åke och Victor sa och trodde ska ses mot bakgrunden att tiden var knapp - för att inte säga helt ute och förbi! - och att helt korrekta och så genomtänkta analyser som hade varit önskvärda inte kunde tas fram. Situationen krävde ett visst mått av antaganden och chanstagningar.

Att slå sig för bröstet och basunera ut sin genialitet över att ha fått rätt i sitt antagande om att Saab skulle få stora problem eller rent av gå i konkurs - trots "herrarnas" goda prognoser - är rent genant. Oddsen för att du skulle få rätt torde vara 99 mot 1. Till och med en apa hade kunnat pricka in detta. Så visst, det är sunt förnuft - så länge alla undertoner om något slags briljant tänkande och någon briljant förmåga att i förväg läsa av avancerade företagsförhållanden hålls på avstånd.

Även jag har mina tvivel, men situationen är ny och med flera nya modeller faktiskt helt annorlunda än någonsin tidigare. Och det är faktiskt den här nya situationen som bör diskuteras - och som Jan-Åke diskuterar - och jag ... Och mot bakgrunden av den här nya situationen och om varför det går trögt med att få fart på hjulen pratar Jan-Åke i intervjun. Därför anser jag det helt meningslöst att lägga energi på att skadeglatt raljera över hur det var under GM:s tid.

Simon, du som nog själv tycker att du är smart i ditt företagstänkande: Vad händer med Mercedes och BMW under de närmaste 20 åren? Jag vill gärna veta utvecklingen.

#9 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

En summering av Collin som jag ställer mig helt bakom:
http://blogg.aftonbladet.se/robertcollin

"Inte i något annat land i världen arbetar en regering så aktivt för att lägga ner sin biltillverkning".

Tragiskt är ordet.

#a • Uppdaterat: 2011-04-26 13:22
Simon no1

Re KaptenOberkomm

Jag vet inte om du läste vad jag skrev, att jag är en vanlig arbetare som är bättre på att gissa.... men okey, nog fick jag mer rätt än de högt utbildade som gjorde Saabs försäljningsmål, det behövs tydligen inte så mycket utbildning för det......:)

Tyvärr är jag ingen spåman utan andvänder bara sunt förnuft vilket verkas saknas hos många, hur många påstående har vi inte hört från Saab.....?

Bara vi får stå på egna ben fria från GM så kommer vi tjäna pengar, Bara vi får lån från EIB så kommer det att gå bra, Bara vi får släppa nya 9-5 så kommer vi tjäna pengar och gå med vinst, Bara vi får ut 9-5 kombi så kommer vår försäljning öka så vi kommer att sälja våra utlovade 80 000 bilar, Bara vi kommer ut med vår miljödiesel så kommer försäljningen ta full fart..... Vi har ingen kris i kassan, det är omläggningen av vårt betalsystem som ställt till det...????

Du vet... Sagor finns, men dom är inte på riktigt...!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.