Den 25 mars tillkännagav Jan Åke Jonsson att han avgår som vd för Saab Automobile. Styrelseordförande Victor Muller tar tillfälligt över uppdraget innan bolaget hittat en ny chef.
Victor Muller har klart för sig vilken typ av person som eftersöks:
– Vi har gjort en profil och det måste vara någon från fordonsindustrin, med väldigt god kunskap om hur ett bilföretag fungerar, säger han till TT.
– Och det måste vara en riktigt bra chef, företrädesvis svensk men inte nödvändigtvis.
Bara en dag innan Jan Åke Jonsson meddelade sin avgång drabbades Saab av ytterligare ett avhopp. Nils-Johan Andersson var tilltänkt som ny finanschef och vice vd, men innan han ens hunnit börja, vilket var tänkt att ske i maj, beslutade han att hoppa av jobbet.
Diskutera: Tycker du att nästa Saab-chef ska vara svensk?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Självklart ska han vara svensk!
och blåögd...
Jag läste lite om Nils-Johan Andersson som väljer att stanna kvar på sitt företag eftersom han där fätt det ökade ansvar som han velta ha och därför inte behöver söka sig utanför. Saabs affärsplan har inte varit avskräckande, utan var faktiskt anledningen till att han sökte tjänsten hos Saab.
Jag skriver detta för att förekomma de löjliga spekulationer och intriganta fantasier som ibland förekommer i spalterna.
Ja, jag ser nog också helst att det blir en svensk VD för Saab - och att de även hittar någon vice.
Hämta hem Bo I. Andersson!
http://www.lifewithsaab.com/2011/03/my-tip-for-new-ceo-of-saab.html
@ Aeroild
Japp och dessutom har han ryska kontakter!
Kanske känner han Antonov?
:-)
Finns det någon kvar i Sverige som tror på SAAB?
JA,
vi är många som tror på SAAB´s alltljusare framtid! Utan SAAB stannar Sverige och inte minst urholkas hela Sveriges välfärd. Vem vill leva i ett allt svagare och fattigare Sverige med ännu högre arbetslöshet? Skärper vi inte oss blir du näste som blir arbetslös!
Läste i DN att SAAB 9-3 SportCombi nu finns som miljöbil dvs den drar under 0,45 liter per mil i blandad körning och släpper ut max 119 g CO2 per kilometer. Intressant bil att titta närmare på. Finns med motorer på upp till 180 hp och är då fortfarande miljöbilsklassad. Visst är SAAB på G!
http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/Cars/9-3sport-combi/build-your-saab/
Problemet med 93 är att det är motorn som är konkurrenskraftig, det övriga känns rätt så daterat idag. Blir naturligtvis så när endast någon lätt retuschering gjorts sedan modellen kom för ca nio år sedan.
Sätter man sig i en ny VW Passat eller Audi A4 är skillnaden väldigt påtaglig. Så en ny 93 inom kort är av nöden, annars lär det nog vara kört dessvärre.
Dagon, Saab 93 hade en trecylindrig tvåtaktsmotor. Tycker du verkligen att den är konkurrenskraftig?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.