Nästa artikel
"Det kan inte bli annat än tummen upp!"
PROJEKT 205:

"Det kan inte bli annat än tummen upp!"

Publicerad 2 september 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Vi Bilägares projektbil Peugeot 205 har blivit utsatt för flera tuffa tester. Och nu kommer betygen. Kolla in vad Vi Bilägares, Automobils och Rostskyddsmetoder AB:s experter har att säga om 205:an.

Fransk fröken, får jag lov?

Vi Bilägares Peugeot 205 Junior lockar varje gång jag går in i förlagets garage. 'Bjud upp mig' viskar hon under förföriska ögonfransar. Nu har det blivit dags, på föga romantiska Lunda flygfält i Uppland av alla dansbanor.

Jag minns 205 Junior som en enkel plåtlåda, med jeansig klädsel, däck i isoleringsbandbredd och fjädring som kunde dras ut som hängslen. En mjukare bil än alltjämt tuffa 205 GTI.

Jag minns även färggrant randiga plastbitsörhängen, tonårigt grällt anbringade här och var på den annars så linjekorrekta karossen.
Snart nog föll en eller annan plastbit av eller bleknade, så som sådana saker gör på franska bilar.

Nu, augusti 2009, i andra svängomen i den krävande konbanan, börjar fröken Junior skrika gällt på sina diminutiva däck. Den tvåekrade ratten vrenskas i mina händer och vill ha fem varvs vrid när jag tror att det räcker med tre.

Jag är nog alltför hårdhänt mot fröken Fransk och vi styr nästan rakt ut i spenaten. Färden lutar som tornet i Pisa men fortfarande råder kontakt mellan asfalt och takantenn, trots att jag är en dum kavaljer.

Efter två vändor har vi klämt färdigt på varandra, färden slutar med ett prosit. Visst är Peugeot 205 Junior sin ålder till trots fortfarande väldigt vig i lederna och rena långfilen i fjädringen. Jag säger som den gode Christer Glenning: Det kan inte bli annat än tummen upp!

Calle Carlquist,
redaktionschef, Automobil

Körintryck:
Underbar upplevelse. Vi Bilägares Pega är bland det mjukaste, slöaste och minst styrvilliga jag någonsin provat. Med snusiga däck och styrutväxling som en ledbuss gäller det att planera sin körning. Hade jag inte haft handskar hade jag haft blåsor i hela händerna efter en vända. Här är det andra kvaliteter än konbansprestanda som hägrar.

Varför inte lägga en rödvitrutig filt över huven, korka upp en flaska Château Bouscassé 2004 och avnjuta dygnets alla nyanser i den matta lacken tillsammans med en mögelost?

Niklas Carle,
chefredaktör, Automobil

Rostskydd:

Den här bilen är i utomordentligt skick ur rosthänseende. Det blir högsta betyg, en femma, om man tar hänsyn till hur gammal den är.

Peugeot var inte dåligt på rostskydd den här årgången - man hade exempelvis redan bränsletank i plast - men den här bilen är dessutom rostskyddsbehandlad och har fått innerskärmar i plast monterade fram.

Bilen är i princip rostfri. Jag är imponerad!
Thomas Widström, Rostskyddsmetoder AB

Kupébuller:

Betydligt högre värden än i de flesta moderna småbilar. 205:an upplevs dock inte riktig så bullrig som mätaren visar tack vare ljudets karaktär. Jämfört med moderna småbilar mullrar däcken betydligt mindre i den här bilen. Smalare däck och mjukare chassi innebär förmodligen att det lågfrekventa däckbullret inte leds in i kupén lika lätt som i nya bilar.

Vindbrus och motorbuller tar desto större plats i ljudbilden. Även högfrekvent buller är störande men många upplever det lågfrekventa ljudet som mer tröttande.

Tommy Wahlström,
bilreporter, Vi Bilägare

Ljus:

Bilen har trots 20 år på nacken fortfarande ett riktigt bra halvljus. Det beror bland annat på att generator och laddningsregulator håller en hög spänning, över 14 volt från batteriet. Halvljuset har bra längd och bredd men det är också bländande trots korrekt justering, vilket drar ner betyget en aning.

Helljuset har också god räckvidd och bra bredd.

Det är inte okomplicerat att byta glödlampa. På höger sida måste man flytta på domkraften och till vänster sitter styrboxen i vägen.

Erik Rönnblom,
ljustestare, Vi Bilägare

I Vi Bilägare #12, som är ute i butik nu, får du all statistik du behöver kring 205:an. Missa inte detta!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-03 11:51
johan (ej verifierad)

Hade en junior i några år. Den gick att köra på en bit under 0,5 med mycket friläge och rull, och den rullade bra! Tjejjerna gillade den också./J :)

#2 • Uppdaterat: 2009-09-03 12:04
Michael (ej verifierad)

Tack för en bra test. Jag är inte det minsta överraskad av resultatet. Jag har haft tre Pega, min far säkerligen 5 stycke och väldigt nöjd har jag varit. Kör en A5 idag men vi planerar att köpa en 308 RCZ så fort den kommer.
Jag klöpte en 206GTI till min förra tjej och super nöjda var vi. Varje gång jag hyr bil försöka jag välja en Pega, gillar mycket 207an som i min tycke är klart det bästa valet i den storleks klass. Jag är imponerad av 207CC samt 308CC, mycket bli för pengarna och oerhört snygg design. De gångerna jag har fått hyra en VW som ofta får höga betyg blir jag inte lika imponerad.
Jag ägde en 406 Coupe med V6 3L, under de första 8 åren har jag inte behövat göra nåt annat än att bytta olja, oljefilter samt bromsklossarna (avgas en gång). Super nöjd var jag med bilen och den som köpte min bil efteråt verkar vara lika nöjd. När kamrem byttes var det överraskande nog i mycket bra skick.
Nyligen hade vi tre semester i Södra Frankrike, jag var överraskad att se så många 205or, 304or, Citroen 2CV ...mm som var i oerhört bra skick. F
Det är kanske dags för Svenskarna att inse att Franska Bilar är bättre än deras rykte

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.