BMW 1-serie lanserades hösten 2004 som en ersättare till 3-serie Compact, halvkombin baserad på 3-serien. 1-serien har längsmonterad motor och bakhjulsdrift, precis som märkets större modeller. För att vara en bil i Golfklassen är detta unikt. Först kom 1-serien som femdörrars halvkombi, under 2006 även som tredörrars. En tvådörrars coupe och tvådörrars cabriolet lanserades under 2008.
Motoralternativen är flera, enklaste basmotorn finns i 116i och är på 1,6 liter som ger 115 hk eller 122 hk, beroende på modellår. Större motorer finns också, 118i har 129 hk eller 143 hk, 120i har 150 hk eller 170 hk. Starkaste motorn finns i 130, med en treliters rak sexcylindrig motor på 265 hk.
Dieselmotorer finns också, 120d har 163 hk, 130 hk eller 177 hk, beroende på modellår. Snålare är 118d på 122 hk eller 105 hk. Under 2008 kom 118d i miljöbilsversion med 143 hk. Den ska gå att köra på 4,5 liter per mil blandad körning.
Rolig att köra
Körglädjen är troligen det viktigaste köpargumentet för BMW 1-serien. Vägegenskaper, bromsar
och styrning håller högsta klass. Kanske tycker du att 116-motorn är för svag, men 120-motorn ger rätt kvicka prestanda.
Förarplatsen brukar både vara snyggt utförd och mycket tydlig i BMW. Det gäller även 1-serien.
Framstolarna ger bra komfort, men stolinställningen är lite krånglig. Sittställningen är rätt låg, vilket ger dålig sikt, speciellt snett bakåt. Baksätet och bagageutrymmet är bland de trängre i Golfklassen, 1-serien är knappast lämplig som familjebil.
Säkerheten bedöms vara hög, 1-serien klarade högsta betyg, fem stjärnor, i Euro NCAP:s krocktest under 2004. Antisladdsystemet ESP är standard.
Gnissel och knarr
BMW är känt för att hålla hög kvalitet och det verkar stämma bra på 1-serien. I Bilprovningens besiktningsstatistik för första årsmodellen (2004) klarar sig 1-serien bättre än medelbilen. Motorerna har kamkedja, som normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd. Det ger lägre servicekostnader på sikt.
Några fel för BMW-spekulanten finns det dock att se upp med. Precis som andra BMW har ett visst elektronikstrul förekommit. Det handlar främst om backsensorerna till parkeringsradarn som inte fungerat eller där klämskyddet på fönsterhissarna krånglat. Modulen till innebelysning och eltaklucka har också krånglat.
En del ägare har klagat på gnissel och knarr från inredningen och att dörrarna är otäta. Det sistnämnda är oftast en ren justeringssak. Motorstyrningsfel har förekommit, det märks om bilen går ojämnt eller svarar segt på gaspådrag. Detta beror vanligen på mjukvarufel i motorstyrningen.
En del ägare har också klagat på kärvande växellåda, ofta utan att verkstäderna kunnat åtgärda saken.
Bra rostskydd, men det finns brister
Rostskyddet på BMW brukar vara överlag bra, vilket gäller även 1-serien. Det finns invändig behandling i dörrar, huv, baklucka och balkar och karossens skarvar är omsorgsfullt tätade. Men skärmkanterna bak har en smutssamlande hylla och i hjulhusen sitter innerskärmar i filtmaterial som suger åt sig fukt. Vårt rostbetyg blev ändå en fyra.
Som ny har 1-serien inte sålt lika bra i Sverige som förväntat. Många BMW-spekulanter har istället valt den lite dyrare 3-serien. Eller så har de lockats av en billigare bil i Golfklassen.
Höga begpriser
BMW 1-serien har inte ändrats särskilt mycket sedan försäljningsstarten för snart fem år sedan. Det gör att andrahandsvärdet är rätt högt, 1-serien är populär som begagnad. Begpriserna är höga för en bil i Golfklassen, ofta lika höga som en mellanklassbil av annat märke.
Relaterade bildspel
"Utrymmesutnyttjandet är dåligt och baksätet hör till de trängsta i storleksklassen.
Men för den som gillar bilkörning, raffinerad teknik och annorlunda former och är beredd att betala för det har alla förutsättningar att bli nöjd. Den nya lilla BMW:n är klassens kanske bästa körmaskin och nivån på säkerhetsutrustningen är på topp."
(ViB-test nr 13/2004)
Inter-Globals prislista 1/2009 baseras på prognoser. Inbytespriset är 15-20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
Priser för grundutförande:
Årsmodell 2004
4 000 mil: 119 100 kr
6 000 mil: 112 300 kr
8 000 mil: 106 100 kr
10 000 mil: 100 900 kr
12 000 mil: 94 900 kr
Årsmodell 2005
4 000 mil: 125 400 kr
6 000 mil: 117 600 kr
8 000 mil: 112 400 kr
10 000 mil: 106 200 kr
12 000 mil: 101 200 kr
Årsmodell 2006
4 000 mil: 132 300 kr
6 000 mil: 125 400 kr
8 000 mil: 117 700 kr
10 000 mil: 112 500 kr
12 000 mil: 106 500 kr
Årsmodell 2007A
4 000 mil: 138 200 kr
6 000 mil: 131 300 kr
8 000 mil: 124 500 kr
10 000 mil: 116 900 kr
12 000 mil: 111 900 kr
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Drömmen om den felfria bilen...
Blir aldrig mer än en dröm. Nya bilar börjar gå sönder redan dag ett. Också BMW.
Ja, och rostskyddsbetyget får man oxå ta med en nypa salt, då både nya 3 och 5 serien rostar.
Kan de uteblivna spekulanterna delvisn bero på att bilen e så groteskt himla ful?! 3-serien e ju gudomligt snygg i jämförelse med 1-serien.
Jag måste säga att med ny front och högkonjutur skulle 1-serien kunna sälja minst lika bra som Golf och Focus, den säljer ju redan väldigt bra i tyskland.
Har en BMW 118i som jag köpte begagnad för inte så länge sedan. Kör ca 8000 mil på ett år, och måste säga att jag är otroligt nöjd. Vi åkte tre personer till Italien och t om i baksätet tycker jag att man sitter mycket mer bekvämt än i de flesta bilar. Storleken var jag lite bekymrad över när jag köpte den eftersom den såg mycket mindre ut än många andra i klassen. Men det har visat sig efter lite användande att den är väldigt praktisk även att lasta saker i. Men man ska ju inte blanda ihop den med en stor kombi... :-).
1 serien är den snyggaste mellanbilen på marknaden nu.
Golf hur tråkig är inte den bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.