Nästa artikel
Tiden flyger iväg...
Ledare

Tiden flyger iväg...

Publicerad 14 februari 2011 (uppdaterad 14 februari 2011)
"Det slår mig plötsligt vilken otrolig teknikutveckling jag bevittnat inom bilindustri och tidningsmakeri de två senaste decennierna."

Tiden flyger iväg när man har roligt! Den frasen brukar man slänga ur sig ibland när man haft en kul kväll eller en härlig weekend. Det är väl mera ovanligt att det är det första som dyker upp i tankarna när man sätter sig ner och ser tillbaka på en period som varat i drygt 20 år.

Men precis så är det för mig nu när jag loggat in mig på datorn och ska skriva de sista raderna som chefredaktör på tidningen Vi Bilägare.

Oj, vad fort tiden gått och vad mycket spännande och intressant jag fått vara med om. År 1987 gick flyttlasset från Värmland till storstan, bara det en stor omställning, men det verkligt omvälvande var att jag nu gavs möjlighet att kombinera två av mina största intressen här i livet – tidningsmakeri och bilar.

Det slår mig plötsligt vilken otrolig teknikutveckling jag bevittnat inom båda de här områdena de två senaste decennierna.  1987 var det ingen självklarhet med krockkuddar och ABS-bromsar i bilarna och antisladdsystem var rena rama science fiction.

Vi Bilägare tog tidigt ställning för den här säkerhetsutrustningen och i tester och artiklar kampanjade vi för den nya tekniken och visade på nyttan med den.

När krockkudden blev vanlig på förarplatsen började vi, under starkt motstånd, driva på för att även passageraren skulle ha en kudde. I dag vet vi hur det gick, passagerarplatsen fick sin kudde, men helt plötsligt blev krockkuddar också ett säljargument och nu vimlar det av kuddar, krockgardiner och annan säkerhetsutrustning i bilarna.

Allt kanske inte är riktigt lika nödvändigt…

Ett annat område där det hänt massor är förstås miljön. 1987 var det inte ens lag på avgaskatalysator, den blev obligatorisk först ett par år senare.  Många befarade att katalysatorerna skulle bli ett krånglande gissel på bilarna och öka driftkostnaderna, men så blev det ju inte alls.

För att testa hållbarheten och effektiviteten monterade Vi Bilägare år 1988 en katalysator på en begagnad Opel Ascona och körde 3 000 ”rena” mil med den utan några som helst problem.

På den tiden, i slutet av 80- och början av 90-talet, pratades det allmänt om att Sverige hade ”en av Europas bränsletörstigaste bilflottor”. Tja, en förbrukning runt en liter per mil var inte ovanligt för det kombiälskande svenska folkets bilar. Vi älskar fortfarande med all rätt våra kombibilar, men det har skett inget mindre än en revolution med bränsleförbrukningen på senare år.

Nu handlar det snarare om en halv liter per mil och bränsleforskarna filar fortfarande på nya idéer.

Tidningsmakeriet har också genomgått en radikal förändring under den här tiden och det kan i princip uttryckas i ett enda ord – digitalisering. It-tekniken har kommit in och förenklat varje skede i vad som förr var rena hantverket.

I dag är en tidning inte bara en pappersprodukt, den är ofta, precis som Vi Bilägare, en hemsida också. Båda lever sitt eget liv men kompletterar varandra, papperstidningen med fördjupning, webben med fler fotografier, rörliga bilder och snabbt åtkomliga fakta- och artikelbanker.

Nästa steg skymtar i dörren,  iPaden, den elektroniska, blädderbara tidningen är på väg mot sitt genombrott. Men teknik i alla ära, utan sina läsare/besökare står sig tidningarna slätt.

Vi Bilägare är Sveriges största biltidning med en trogen, entusiastisk och mycket bilkunnig läsekrets. Vi får mängder av intressanta tips från våra läsare, som ofta leder till artiklar i tidning och på webb.

Utan tvekan är ni läsare vår största tillgång och det här är absolut rätt tillfälle för mig att ur djupet av mitt hjärta tacka för alla trevliga och minnesvärda kontakter vi haft under åren som gått.

Nu överlämnar jag med varm hand ratten för Vi Bilägare till min efterträdare Niklas Carle, som ni redan stiftat bekantskap med i det här spaltutrymmet.

Fotnot: Nils-Eric Frendin, som varit redaktionsledare på Vi Bilägare sedan 1987 och chefredaktör sedan 1991, övergår nu till en tjänst som förlagschef och ansvarig utgivare för OK-förlagets tidningar och hemsidor.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.