Nästa artikel
”Räckviddstesterna för elbilar måste skärpas”
Krönika

”Räckviddstesterna för elbilar måste skärpas”

Publicerad 27 maj 2023
Erik Rönnblom vill se tuffare räckviddstester i kallt väder för nya elbilar.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Vi Bilägare började köpa bilar för långtest redan 1987. Det är en kostsam satsning som ändå fortgår. Att äga bilarna ger en mer sann bild av de bekymmer som drabbar konsumenter, jämfört med en ”testkörning” på i bästa fall några veckor. Det gäller främst kostnader, fel som uppstår och verklig förbrukning.

När körcykeln NEDC, New European Driving Cycle, infördes 1992 började bränsleförbrukning och utsläpp beräknas enligt den. Men i takt med allt hårdare krav blev avståndet mellan verklig och angiven förbrukning allt större. Vi Bilägares Mikael Schultz, som sammanställde bilarnas kostnader och förbrukning varje år, konstaterade en ständigt ökande överförbrukning och större utsläpp. Det stämde också med bilägarnas erfarenheter. Missnöjet växte, inte bara i Sverige.

2017 infördes den nya hårdare normen WLTP, Worldwide Light Vehicles Test Procedure, och redan 2018 kunde kollega Schultz notera en mer korrekt bränsleförbrukning på testbilarna enligt WLTP. Det var en lättnad!

Men nu är vi där igen. Elbilars angivna räckvidd stämmer illa med verklig körning – särskilt vid kyla. Och det är återigen våra tester som ger raka besked. När får vi en skärpning av uppgifterna om räckvidd?

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (43)

  • 31 maj 2023 motorcykelentusiasten skrev:…
  • 31 maj 2023 hx30 skrev: Axa, hur skall…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.