Att elbilen får kortare räckvidd på vintern är ingen nyhet. Batteriet trivs som bäst i varmare väder, och när temperaturen sjunker försvinner i värsta fall 40 procent av räckvidden.
Det har tester genomförda av både Vi Bilägare och norska organisationen NAF visat.
Men när de nya utsläppsreglerna som går under Euro 7 godkänns finns också ett förslag om att testa elbilarnas räckvidd på vintern – inte bara i ett varmt testlabb.
Vid sidan av dagens mätning som genomförs i 23 plusgrader ska ytterligare en mätning genomföras i sju minusgrader. Om testet inte genomförs får bilen inte säljas.
– Detta är något vi arbetat för under lång tid. Det är glädjande att vi kommit så långt, säger Ingunn Handagard, presschef på NAF.
I nuläget förväntas förslaget träda i kraft 2025.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 15 april 2023 Snooker Det beror på vad man…
- 15 april 2023 Som jag skrev: Jag stannar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.