Vinterns stora räckviddstest som anordnas av norska organisationen NAF är avgjort. Vinnare blev Tesla Model S som kom längre än alla andra elbilar i tidigare vintertester.
I testet har totalt 29 elbilar körts längs samma rutt. Skillnaden i räckvidd jämfört med den officiella siffran från WLTP-körcykeln är upp till 36 procent.
Det tidigare räckviddsrekordet var 52,1 mil och sattes av Tesla Model 3 Long Range. Det nya rekordet blev 53 mil, men då kunde batteriet ”bara” laddas till 98 procent så eventuellt kan räckvidden bli ännu längre med ett fulladdat batteri.
– Det är kul med rekord, men vi fick också rekord i räckviddstapp i dag, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.
Störst avvikelse mellan uppgiven och faktisk räckvidd hade Toyota bZ4X, som flera gånger tidigare fått kritik för sin korta räckvidd och som nu är under utredning hos Toyota. Den fyrhjulsdrivna versionen drogs tillbaka innan testet och deltog inte.
Kinesiska Hongqi hade näst störst avvikelse, och den lyckades inte heller särskilt bra i sommartestet. Men nu deltog Hongqi också med en prototyp med större batteri och den klarade sig bättre.
Även Skoda och Mercedes får bakläxa när det gäller räckviddsavvikelse. Minst avvikelse hade Maxus Euniq 6 med drygt tio procent. Det är ovanligt lågt.
Temperaturen under testet låg på mellan fem och tio minusgrader enligt sajten Motor, men NAF uppger i sitt pressmeddelande ett temperaturspann på mellan noll grader och 19 minusgrader. Bilarna körs tills batteriet är tomt. Förarna får använda bromskraftregenerering och kör i bilens ekoläge. Adaptiv farthållare och liknande hjälpmedel används inte.
Bilmodell | Officiell räckvidd, km | Uppnådd räckvidd, km | Skillnad |
Tesla Model S | 634 | 530 | –16,40% |
Tesla Model X Plaid | 543 | 444 | –18,23% |
Nio ET7 | 580 | 434 | –25,17% |
BMW i4 eDrive40 | 565 | 434 | –23,19% |
BMW i7 xDrive60 | 595 | 424 | –28,74% |
Mercedes EQE 300 | 614 | 409 | –33,39% |
Byd Han | 521 | 406 | –22,07% |
Nissan Ariya 2WD | 533 | 400 | –24,95% |
Voyah Free | 501 | 391 | –21,96% |
Hongqi E-HS9 prototyp120 kWh | 515 | 389 | –24,47% |
Volkswagen ID.5 Pro | 526 | 378 | –28,14% |
MG ZS Long Range | 440 | 352 | –20,00% |
Kia EV6 GT | 424 | 349 | –17,69% |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 | 345 | –24,01% |
Kia Niro EV | 460 | 343 | –25,43% |
Skoda Enyaq Coupe RS | 510 | 338 | –33,73% |
MG 4 | 425 | 338 | –20,47% |
Tesla Model Y | 455 | 337 | –25,93% |
BMW iX1 | 428 | 337 | –21,26% |
Mercedes EQB 250 | 452 | 334 | –26,11% |
Toyota bZ4X 2WD | 503 | 323 | –35,79% |
JAC e-JS4 | 433 | 323 | –25,40% |
Renault Mégane | 428 | 318 | –25,70% |
Maxus Euniq 6 | 354 | 317 | –10,45% |
MG 5 | 380 | 313 | –17,63% |
Byd Atto 3 | 420 | 311 | –25,95% |
Volkswagen ID.Buzz | 408 | 310 | –24,02% |
MG Marvel R | 370 | 308 | –16,76% |
Hongqi E-HS9 | 465 | 303 | –34,84% |
Källa: NAF
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (93)
- 10 december 2023 MC - s k LFP-batteriet är…
- 10 december 2023 Såklart finns det fel på…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.