Hur långt kommer egentligen elbilen på vintern? Det är en av de vanligaste frågorna vi får från läsarna. Skillnaden kan vara ganska stor mellan sommartid och vintertid.
Det visar inte minst de ambitiösa räckviddstester som organisationen Norsk Automobilforbund (NAF) gör två gånger om året. I den förra upplagan, som kördes i maj, deltog 31 olika elbilar och längst kom Tesla Model 3.
Vintertestet ställer tuffare krav på bilarna eftersom litiumjonbatterier inte trivs särskilt bra i kalla temperaturer. Eftersom energin också går åt till att värma upp kupén blir räckvidden kortare.
Vi Bilägare deltar i NAF:s stora räckviddstest och det är testchefen Tommy Wahlström som ska sätta räckvidden i Kia Niro EV på prov när testet drar igång. Testet innehåller också mängder av kinesiska elbilar, men alla är än så länge inte aktuella för Sverige.
– Däremot blir det väldigt intressant att se vad som händer innan batteriet är tömt på den Kia Niro EV vi kör. Hur långt kommer vi efter att räckviddsmätaren visar noll? Det ger en indikation om hur små marginaler vi vågar köra vår långtest-Kia med i framtiden.
Hur tror du Kia Niro kommer stå sig i konkurrensen?
– Vi såg under vintertestet att den är snål på elektronerna även när det är kallt så jag räknar med att vi får åka långt. Tyvärr lär vi också få stå och vänta ett tag när vi laddar. Niro är inte särskilt snabb.
Sedan tidigare står det klart att den fyrhjulsdrivna versionen av Toyota bZ4X inte ska delta, och detsamma gäller för syskonmodellen Subaru Solterra som enbart säljs med fyrhjulsdrift. Den tvåhjulsdrivna versionen av bZ4X deltar dock. De båda syskonmodellerna har tidigare fått kritik för kort räckvidd och ska uppdateras.
Starten går onsdag den 1 februari och resultatet publiceras här på Vi Bilägares sajt senare i veckan. Vintertestet av Vi Bilägares långtestbilar som Tommy Wahlström hänvisar till publiceras i februari här på sajten.
Bilmodell | Räckvidd WLTP, mil |
BMW i4 eDrive40 Fully Charged | 56,5 |
BMW i7 xDrive60 | 59,5 |
BMW iX1 xDrive30 | 42,8 |
Byd Atto 3 Comfort | 42 |
Byd Han 4x4 Intro Pack | 52,1 |
Hongqi E-HS9 Exclusive | 46,5 |
Hongqi E-HS9 120 kWh (prototyp) | 51,5 |
Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD Premium | 45,4 |
JAC e-JS4 | 43,3 |
Kia EV6 GT 77 kWh AWD | 42,4 |
Kia Niro EV 64,8 kWh Comfort | 46 |
Maxus Euniq 6 70 kWh Exclusive | 35,4 |
Mercedes EQB 250 | 45,2 |
Mercedes EQE 300 | 61,4 |
MG 4 Luxury | 42,5 |
MG 5 Electric Comfort | 38 |
MG Marvel R AWD Performance | 37 |
MG ZS EV Luxury Long Range | 44 |
Nio ET7 AWD Standard Range | 58 |
Nissan Ariya Advance 87 kWh | 53,3 |
Renault Megane E-Tech Electric 220 Iconic | 42,8 |
Skoda Enyaq RS Coupé | 51 |
Tesla Model S | 63,4 |
Tesla Model X Plaid | 54,3 |
Tesla Model Y | 45,5 |
Toyota bZ4X 2WD Active | 50,3 |
Volkswagen ID.5 Pro 77 kWh | 52,6 |
Volkswagen ID.Buzz Pro 77 kWh | 40,8 |
Voyah Free Premium | 50,1 |
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (16)
- 2 februari 2023 Snoid Ja, MG som numera väl…
- 2 februari 2023 Axa skrev: Snoid Ja, därav…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.