Artikeln är uppdaterad den 20 november 2023 med nya siffror.
Att elbilar får kortare räckvidd på vintern är inget nytt – det har de flesta elbilsägare märkt av. Litiumjonbatterier trivs bäst i ungefär samma temperaturer som människor, och när det kombineras med högre förbrukning vintertid kapas räckvidden.
I tester som Vi Bilägare gjort med våra långtestbilar skenade förbrukningen iväg fullständigt för våra elbilar. Den steg med mellan 58 och 91 procent mellan sommaren och vintern, jämfört med upp till tio procent för bensin- och dieselbilar. Då ska vi dock komma ihåg att bilarna ställer upp i ett tufft vintertest med mycket låga temperaturer i början av året.
I december förra kom siffror från företaget Recurrent som visar exakt hur mycket kortare räckvidden blir för 18 olika elbilsmodeller. Recurrent är en amerikansk tjänst som kan mäta kapaciteten i elbilsbatterier och totalt baseras siffrorna på data från 10 000 elbilar.
Audi e-tron får beröm för liten räckviddsförlust på vintern – bara 16 procent – men det är samtidigt dubbelt så högt som när Recurrent uppdaterade siffrorna förra gången. Audin har värmepump vilket Recurrent verkligen rekommenderar för den som bor i kallt klimat.
Teslas bilar tappar mer räckvidd, men den effektiva och egenutvecklade värmepumpen som är standard sedan några år tillbaka gör ett bra jobb. Siffran för Volkswagen ID.4 gäller för bilar i USA och där är värmepump inte alltid standard.
Bilarna i jämförelsen fick sin förbrukning uppmätt i sommartemperatur (20 plusgrader) och på vintern (med en temperatur på mellan en minusgrad och sex plusgrader). Det som visas är den genomsnittliga räckviddsminskningen i procent på vintern jämfört med sommaren.
- Volkswagen ID.4 2021: –46%
- Chevrolet Bolt 2017–2022: –42%
- Hyundai Kona 2020/2021: –34%
- Nissan Leaf 2015: –34%
- Ford Mustang Mach-e Premium AWD Extended Range 2021: –34%
- Ford F-150 Lightning Extended Range 2022/2023: –26%
- Tesla Model S 90D: –28%
- Tesla Model Y Long Range Dual Motor: –24%
- Tesla Model 3 Long Range: –24%
- Tesla Model X 100D: –24%
- Nissan Leaf e+ 2015: –23%
- Audi e-tron 2021/2022: –16%
Källa: Recurrent
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (53)
- 24 november 2023 Fast en del av den högre…
- 24 november 2023 Gaston skrev: Fast nu räknar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.