Nästa artikel
”Elsuvarna kan snart bli döda, överprisade lyxprodukter”
Krönika

”Elsuvarna kan snart bli döda, överprisade lyxprodukter”

Publicerad 12 mars 2020
Det är bättre att styra elbilsrabatten mot billigare, snålare och lättare alternativ, skriver Niklas Carle.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Januari månad bjöd på fina siffror ur ett miljöperspektiv. Andelen laddbara bilar som registrerades slog rekord och landade på 30,7 procent. En siffra som visar att elektrifieringen av den svenska fordonsflottan tagit fart på allvar.

Fina försäljningsvolymer är en bra start för denna nödvändiga omställning, men jag kan inte låta bli att oroas en aning för det som finns runt hörnet. När merparten av den nya tidens fordon ska slussas ut på privatmarknaden kommer de infrastrukturella kraven att ta en ny form.

Möjligheten att ladda på jobbet kommer minska och eftersom det arbetas friskt med att få bort bilarna från städerna kommer helt andra krav att ställas. I dag är det mycket svårt att hitta sömlösa transportalternativ där laddning, parkering och kollektivtrafik samspelar. Smidighet är nyckeln till framgång och för att denna ska nås måste fokus vidgas till att även inkludera kranskommuner och landsbygd.

Ett annat problem är att många av de bilar som kommer ut på marknaden i form av elbilar är av en typ som endast är alternativ för ett fåtal. Genom att ändra de ekonomiska styrmedlen så att de premierar de mindre, lättare och snålare alternativen på marknaden skapas förutsättningar som i det långa loppet leder till att omställningen håller farten uppe.

När drösvis med lyxiga prestandamodeller släpps till privatmarknaden finns en överhängande risk att dessa blir stående när tjänstebilsförarna byter till nytt. Att som privatperson köpa en begagnad Tesla Model S, Model X eller Audi E-tron kräver ekonomiska medel få sitter på, vilket riskerar att förvandla dessa bilar till döda, överprisade före detta lyxprodukter. 

Går synen på vad personlig transport innebär åt rätt håll riskerar dessa otidsenligt tidsenliga muskelkolosser att vara lika iskalla som dess fossila kusiner inom bara några år. Styr subventionerna dit de behövs och lämna köparen av den nya miljonsuven hängande. Eller övertyga om billigare alternativ, som därmed hjälper privatbilsterna – och planeten – på traven framöver.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-12 19:11
Klarsynt

Jag säger som Toyota: "Resurserna som krävs för att skapa ett batteri stort nog för att driva en elbil långt är mycket stora, och skulle det fortsätta i samma takt och skala skulle det inte räcka särskilt länge. Dessutom är det väldigt dyrt. För att sätta det i perspektiv så krävs det lika mycket resurser att tillverka 20 000 batterier för batterielbilar som till 1,5 miljoner elhybrider. 75 gånger fler bilar alltså. Varför? För att i en elhybrid behöver det elektriska batteriet inte vara så stort som möjligt. Bara så stort så att det blir effektivt."



Dessvärre är hybrider också skit. Dubbla drivlinor och ökad komplexitet. Men Toyota sätter fingret på problemet med dessa enorma batterier, väldigt tydligt.



Ja, så om man nu nödvändigtvis måste tillverka batteriklumpar så skall det vara så små av dessa elaka tingestar som möjligt. Vad som måste till är en förändring av bilparken så att vi kör i fordon som väger högst några hundra kilo. Glöm inte att allt råmaterial (oavsett drivkälla hos fordonet) drar energi för att föra framåt, men att det också drar oerhörda mängder energi att framställa.



Vidare skall våra fordon självklart, och av samma anledning, hålla så länge som möjligt.



Slutligen är dock svenska persontransporter överprioriterat i jakten på globala utsläpp. Vad vi samtliga borde börja med är att inte handla med länder som drivs av kol. Kina kör 75% kol och tillverkar 75% av världens batterier. 



Kol är den enskilt största utsläppskällan av växthusgaser på planeten. Det är därför där vi måste inrikta våra ansträngningar, i första hand.



.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-12 19:25
mso 1000

Inte en dag för tidigt.
Att jag och småfolket skall subventionera och betala 60 tusen till folk som köper bilar för 500-900 tusen är ju helt jäkla sjukt.
Köper man en tesla/Audi etron etc så köper man den även utan dom 60 tusen som man får.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-12 19:38
Grosser

Jepp, Carle du har rätt i varje ord. Begränsa premiens utdelande till ett takpris på 500 kkr. Även den föreslagna treårspremien bör komma till stånd.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-12 19:50
Audi A5 SB

"Möjligheten att ladda på jobbet kommer minska och eftersom det arbetas friskt med att få bort bilarna från städerna kommer helt andra krav att ställas."

Ja, det där var extra roligt;-)

I övrigt håller jag med - men vill man att utvecklingen ska drivas framåt med kraft, så blir det tyvärr så att det är dyra och stora bilar som tas fram. Möjligen kan VW ID vara en bil som bryter trenden.

#5 • Uppdaterat: 2020-03-12 19:51
pinjong

Det är ändå bättre att folk köper en el-SUV än en fossil dito.

#6 • Uppdaterat: 2020-03-12 19:54
Pi

Kan inte annat än hålla med Carle. Hoppas att våra beslutsfattare också läser detta och tar det till sig.

#7 • Uppdaterat: 2020-03-12 20:27
bgl

Carle har helt rätt, i storstäder kommer det aldrig att ges tillgång på laddplatser vid storskalig introduktion av rena elbilar.
Varken vid arbetsplatser, vid bostäder eller på offentlig mark finns utrymme för dessa laddande bilar. En ohelig allians av miljömuppar och markägare kommer att sätta ett så högt pris på mark för laddning att det omöjliggörs.
Enda alternativet är färre fordon som används av flera brukare.

#8 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Håller med till fullo.
Merparten av det som presenterats på marknaden är för penningstinna lyxkonsumenter som vill visa upp en fasad.
Men så har det väl varit för all teknikutveckling, det börjar i ”lyxsegmentet” för den som har råd att betala.
Men det positiva är att det snart kommer den stora massan till godo.
Bara att hålla ut så får vi snart billigare bra elbilar. För egen del så hinns troligen ytterligare en dieselbil passera i ägandet. Skulle tro att laddinfrastrukturen inte kommer hänga med utvecklingen av bilar. Precis som det var med E85, det tog en stund innan det fanns lättillgängligt, trotts ett befintligt nätverk av mackar där bara en ny tank för soppan saknades.

#9 • Uppdaterat: 2020-03-12 21:23
Uffeeh

Men när denna stora drös av el-lyxbilar lämnar tjänstebilsvärlden och blir stående osålda (enligt Carle) så kommer marknadskrafterna nog se till att de sjunker i pris och kan bli överkomliga för fler köpare. För ingen bilhandlare kan ha drösvis av dyra bilar stående osålda.

#a • Uppdaterat: 2020-03-12 22:40
Lasse L-on

Det är vad jag sagt länge. Det är inte vettigt att subventionera bilar som kostar drygt en halv miljon, har man råd med det har man råd att vara utan subventioner, det skulle samtidigt minska svinnet i statskassan något.
När Solceller blir så billiga(kr/Wp) att de finns på nästan varje hus tror jag det är en fördel med elbilar som kan ta emot laddning då de kan jämna ut intermittent elkraft lokalt som annars kan bli ett problem.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.