Förra året blev det tredje starkaste året någonsin för både personbilar och lätta lastbilar i Sverige. Totalt registrerades 355 704 personbilar och 53 347 lätta lastbilar. Procentuellt ökade antalet personbilar med 0,6 procent jämfört med 2018 samtidigt som antalet lätta lastbilar sjönk med 5,8 procent.
Bil Swedens prognos för 2019 låg på 335 000 registrerade personbilar men man fick under hösten höja siffran till 345 000 då regeringen gjorde klart att man skulle föra in den nya körcykeln WLTP i bonus/malus-systemet vid årsskiftet. Något som bidrar till en höjd skatt för nyregistrerade fossildrivna fordon från årsskiftet och framåt. Men även Bil Swedens nya prognos kom att överträffas.
– Det blev faktiskt ett bättre fordonsår än vad vi hade väntat. Anledningen till det är att många passade på att registrera sina malusbilar innan skatten ökade ytterligare i samband med WLTP, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden.
December blev därför en rekordmånad för registreringar av personbilar med en total siffra på 48 365 stycken, en ökning med 107 procent jämfört med december 2018.
Dubbelt så många nya elbilar
Inte helt oväntat ökade också antalet laddbara fordon under 2019. Laddhybrider dominerade men rena elbilar har också ökat snabbt. Totalt registrerades 15 587 rena elbilar under 2019 vilket är mer än dubbelt så många jämfört med 2018 då siffran låg på 7 078.
– Om man jämför med 2018 har antalet laddbilar ökat kraftigt. Som andel landade det på 11,4 procent av nyregistreringar 2019. Vi ser en positiv trend så 2020 räknar vi med att andelen ligger på 30 procent och 2021 tror vi att 40 procent av alla nyregistrerade bilar kommer att vara laddbara, säger Jessica Alenius.
"Krävs att vi får laddare på plats"
Sverige hade under 2019 den fjärde högsta andelen laddbara bilar inom Europa med endast Nederländerna, Island och Norge framför sig. Enligt Jessica Alenius krävs det nu att infrastrukturen hänger med på omställningen.
– Vi är absolut ett land i framkant men nu krävs det att vi får en laddinfrastruktur på plats. Inom två år förväntas utbudet av laddbara fordon öka. Det kommer 100 nya rena elbilsmodeller och 100 nya laddhybridsmodeller – i olika prissegment. Det är viktigt att infrastrukturen byggs ut i takt med att utbudet ökar.
Det blev också ett rekordår för registrering av tunga lastbilar. Nyregistreringar av tunga lastbilar över 16 ton ökade med sju procent jämfört med 2018 till 6 641 stycken och nådde för andra året i rad en rekordnivå.
När Bil Sweden summerar fordonsåret ser de att tre trender börjar etableras i fordonsindustrin: elektrifiering, automatisering och bildelning. Den tydligaste trenden är klart den förstnämnda, men Jessica Alenius menar att de andra två också börjar ta fart.
– Automatiseringen införs gradvis. Tidigare hade man passiva säkerhetssystem men nu införs aktiva system som förhindrar trafikolyckor, och denna nya teknik byggs successivt in i fordon. På sikt kommer vi ha självkörande bilar. Men det kommer ta tid då hela samhället måste acceptera denna förändring, säger hon och fortsätter:
– Syftet med automatiseringen handlar framför allt om att förebygga olyckor. Nio av tio olyckor som sker i dag är på grund av den mänskliga faktorn. Automatisering gör också att miljöpåverkan blir mindre då man kan köra mer effektivt. Bilen kör hela tiden rationellt vilket gör att man kan effektivera själva vägtransporten.
Mer bildelning
Jessica Alenius anser även att bildelning blivit en trend som kommer att fortsätta.
– Vi måste effektivera användandet av bilen. Det kan vara en flytande bilpool, en uthyrd bil eller att du delar en bil med en granne. Bildelning kan se ut på väldigt många olika sätt.
Nu blickar Bil Sweden framåt. I prognosen för 2020 tror man att antalet registrerade personbilar och lätta lastbilar kommer att minska till 330 000 respektive 47 000 stycken.
– Totala antalet registrerade bilar kommer bli färre och det har inte bara med bonus/malus att göra. Vi går även mot en konjunkturavmattning.
Statistiken avser bilförsäljningen i USA under 2011.
1. Volvo S40 - 57.9 %
2. Nissan Rogue - 56.9 %
3. Volkswagen Eos - 56.4 %
4. Volkswagen New Beetle - 54.6 %
5. Toyota Matrix - 54.1 %
6. Hyundai Tucson - 54 %
7. Honda CR-V - 53.4 %
8. Toyota RAV4 - 54 %
9. Nissan Juke - 52.7 %
10. Jeep Compass - 52.7 %
Källa: Polk
1. 2017: 379 393
2. 2016: 372 318
3. 2019: 355 704
4. 2018: 353 729
5. 2015: 345 108
6. 1988: 343 963
7. 1987: 315 950
8. 1976: 312 880
9. 1989: 307 104
10. 2007: 306 794
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.