Den vita Volvo 745:a jag köpte i våras går fortfarande och jag umgås med tanken, den svindlande känslan att kanske ha gjort en bra affär.
Några reparationer får man trots allt räkna med men hitintills har det bara varit handbromsen som kärvat och det kostade ingen förmögenhet att fixa.
Varje gång vi åker iväg någonstans, hela familjen, vill jag säga några tacksamma ord om bilen; att den rullar på och brummar så jämnt och fint men jag hejdar mig. Det känns som att utmana ödet så jag tänker i stället de vänligt berömmande orden.
Bilen är gammal men komforten fantastisk och plötsligt får jag en déjà vu, stark som en filmscen. Det tar inte lång stund innan jag förstår varför. Under mina mest rock’n’rollande år som elgitarrist spelade jag i ett coverband som hette ”The Husbands”.
Vi var stationerade i Halmstad några sommarveckor 1989–1990 och för en gångs skull var det precis sådär rockigt och häftigt partaj-aktigt som alla tror att det alltid är.
Vi spelade till sent på nätterna, drack öl tills vi stupade och sov hela dagarna. Som varje band av någon dignitet på den tiden, hade vi massor av sponsorer som försedde oss med kläder, strängar, solglasögon, tennisskor samt bilar. Ja, det sistnämnda var inte något vi fick, men det ordnades leasingavtal för hela sommaren och bilarnas sidor täcktes av bandets egen självhäftande jätte-logo.
Det kändes stort att glida ner till Tylösand med armbågen utanför nedvevad ruta och jag kan nu så här i efterhand erkänna att jag kände mig märkvärdig. Gratisgåvor av dyra fabrikat är otroligt korrumperande och kan förvridea ens självuppfattning på ett äckligt sätt.
Idag är tiden med sponsorer sedan länge förbi men min fina 745:a skickar mig i en tidskapsel långt bak i tiden. Plötsligt slår det mig att den bil jag betalat elvatusen kronor för, som är tjugoett år gammal och lite sliten men ändå enastående funktionsduglig, är en exakt likadan som den jag hämtade ut, sprillans ny sommaren 1990.
Då, som jag minns det, ett under av komfort med senaste teknologin och modernaste formgivningen. Jag blir fascinerad av att jag idag nått den ålder då jag med absolut skärpa kan minnas hur en gammal bil kändes som helt ny.
Det här ställer frågan, om hur relativt allting är, på sin spets. Jag är nöjd med min 745:a men kan naturligtvis längta efter en nyare bil, inte för att jag saknar något med den jag har.
Det handlar om den märkliga förskjutning som sker med många av våra ägodelar när de plötsligt hamnar i jämförelse med något nytt (och inte nödvändigtvis bättre).
Hur ens blick på en sekund kan förändras, från att betrakta något som vackert, modernt och fulländat, till att man undrar hur i hela friden man någonsin kan ha stått ut med en så ful och omodern gammal plåthög. Det går på en sekund.
Naturligtvis är det bra med ny säkerhet och mindre bränsleförbrukning, men det jag tänker på nu är känslan. Jag minns att bilen kändes perfekt som turnéfordon, där jag satt med hockeyfrilla och elgitarren i skuffen.
I dag är håret kortare och skorna bekväma men bilen känns fortfarande helt rätt; men idag pålitlig och familjerymlig. Alla mina olika år fungerar fint i samma bilmodell. Det är ett bra betyg. Kanske får jag in rollatorn där bak så småningom.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja Volvo 745 är sannerligen en av de bästa bilar som tillverkats i Sverige. Komforten och driftssäkerhet står sig mer än väl än idag. Man blir smått nostalgisk när man tänker tillbaka på hur välbyggda och bruksvänliga bilarna var för bara för 20-30 år sedan. Innan designen förstörde lastvolymen och elektronikhetsen gjorde att dem till rullande flipperspel. De enda som blivit gladare av senaste decenniernas bilutveckling är verkstäderna, för vi normala bilkonsumenter har sannerligen inte begärt denna utveckling. Men det verkar som att branschen är på väg att återgå till bruksvänliga och vettiga bilar (ex. Dacia), vilket välkomnas innerligt.
akta dig för att beröra inredningen, bara. De olika plastpanelerna har sedan länge haft en tendens att pulvriseras vid beröring...
Toppenbilar, och av erfarenhet vet jag att det verligen är det. Värda att sparas på, sådana bilar tillverkas inte längre. Håller med Gösta_L angående Dacia. Har god ekonomi men den enda nybilen som känns vettig är rumänen.
Dumheter, det är verkligen på tiden att dessa miljösvin till bilar skrotas bort.
Usel säkerhet, usla vägegenskaper och hög bränsleförbrukning, är det sånt ni vill ha?
Spara den trettio år och kör försiktigt med den som veteranbil sedan.
Och bilar som Dacia som inte har ens elementär säkerhet passar säkert för rumäner, men till Sverige bör de inte tas in.
Att nytillverka bilar, även Saabar kostar också miljö.
Denna gamla trotjänare passar tydligen familjen Norberg och familjen Norbergs ekonomi. Att den drar 3 dl mer än en Saab 95 är försumbart. En familj som äger en gammal 740 kör vanligen en bråkdel av vad tjänstebils-föraren i sin 9-5 så mesta miljösvinet är nog en ny Saab i sammanhanget.
Och vad är den exakta skillnaden på en Rumän och en Svensk?
Skumt folk här. 740 klassas fortfarande som en säker bil http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.58657!/R0710_webb.pdf vilket jag inte blir förvånad av, det är en stor. välbyggd bil och kolla på Volvos säkerhetshistoria. Att nytillverka en modern bil med ganska kort livslängd med alla sina finesser mördar miljön. Och är människor som bor i rumänien värda mindre än oss som bor här?
säker? jämfört med dåtidens modeller kanske, i övrigt är den frånsprungen sedan många år av betydligt mindre bilar...
komfortabel? inte de jag åkt i i alla fall, vibrerande motor som låter som en ladugårdsfläkt och svajig...
Charles Darwin, skillnaden mellan en rumän och en svensk skulle man kunna säga är som skillnaden mellan en chimpans och en människa, det vill säga egentligen ingen alls, men i praktiken är inte rumänen van vid de krav vi har på säkerhet i bilar.
Tyvärr.
Hur ser du på familjen Norberg Saabnisse?
Är de Rumäner eller chimpanser?
Man får anta att du betraktar dig själv som människa och Svensk med krav på säkerhet i bilar.
Vi andra Rumäner och chimpanser som förvisso också har krav men inte råd, vi vet inte riktigt hur vi ska, på ett respektabelt bemöta din mening.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.