Nästa artikel
Plakatpolitik och löftesbrott!
Nyheter

Plakatpolitik och löftesbrott!

Publicerad 17 mars 2009 (uppdaterad 23 mars 2011)
Vibilagare.se fortsätter att öppna upp hemsidan för debatt. Den här gången är det Kenneth Winsborg, talesman för bensinskatteuppror.se, som får komma till tals. Han anser att Alliansregeringens förslag i klimatpropositionen är delvis riktigt usla.

Alliansregeringens förslag i klimatpropositionen är delvis riktigt usla.

Allianspartierna borde skämmas över att nu föreslå ytterligare en höjning av skatten på diesel. Det skulle i så fall bli det femte klara löftesbrottet i förhållande till de under valrörelsen extremt tydliga löftena om att sänka just bensin- och dieselskatterna.
 
Nu talar man om att uppnå klimatmålen med just en höjning på 40 öre litern av dieselskatten. Det finns inga som helst belägg för att en ytterligare höjning av den redan för höga svenska koldioxidskatten på just vägtransporter skulle ge några positiva klimateffekter.

Skall regeringen uppnå något i klimatsammanhang är det internationella överenskommelser och globala system som gäller. Sveriges bilister och åkare betalar redan världens högsta koldioxidskatt. Har det hjälpt klimatet? Nej - men det fyller på Borgs och tidigare Nuders kassakistor.
 
När man läser argumentationen om bränsleskatterna och miljöargumenten så märks det tydligt hur falskt det klingar. Om sambanden mellan höjd dieselskatt och uppnådda miljövinster var så glasklara och bevisbara så skulle ju problemen och måluppfyllnaden redan vara löst.

Regeringen och Anders Carlgren har nämligen glömt, eller aldrig varit medvetna om, att sedan alliansens tillträde efter valet 2006 så har skatten på diesel redan höjts med hela 84 öre litern. De stordåd som skall uppnås med nästa höjning på 40 öre borde redan ha inträffat två gånger om.
 
Någon effekt på klimatet har varken vi eller regeringen kunnat konstatera av den enkla anledningen att hela detta skattespel ur klimatsynpunkt bara är obevisade teoretiska konstruktioner.
 
Den enda effekten av att vi ytterligare höjer världens högsta koldioxidskatt blir att svenska medborgare, svenska företag och på sikt hela Sverige blir fattigare.
 
Stryk planerna på dieselskattehöjning i den kommande klimatproppen. Börja i stället att sänka de svenska bensin & dieselskatterna så att vi kan få en globalt harmoniserad situation.
 
Regeringen säger själv att vi bara står för 0,2 procent av världens koldioxidutsläpp. Svenska privatbilister står för inte ens en femtedel av dessa 0,2 procent. Dessutom sjunker privatbilisternas utsläpp varje år. Varför skall vi springa mil före länder som Kina, USA och Indien där de gigantiska utsläppen sker.

Besinna er! Piska inte vanligt folk i Europas glesbygdshörn med orimliga straffskatter på vår nödvändiga rörlighet.
 
Kenneth Winsborg
Talesman för bensinskatteuppror.se

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2009-03-23 13:23
Jörgen Myhrman (ej verifierad)

I ett samhälle där klyftorna växer alltmer är det helt vansinnigt med "ekonomiska styrmedel". Jag är miljövän och anser att sparsamhet med icke förnyelsebara resurser, tillsammans med stora satsningar på ekologiskt hållbara energikällor är en självklarhet. Höjda skatter och pålagor däremot, medför bara att "vanliga medborgare" går på knäna ekonomiskt, medan de stenrika kan slösa och förorena hur mycket de har lust. Ett slående exempel är ju yrkestrafiken; aldrig har det fraktats så mycket i onödan med lastbilar och långtradare, och aldrig har det körts så fort med dessa! Faktum är att hela den besparing av drivmedel och minskning av utsläpp som privatbilister lyckats uppnå äts upp av vägtransportsbranschen.
Visst ska vi spara och visst börjar vi se slutet på de fossila bränslena, men sparandet bör ske genom behovsanalyser och ändrad samhällsstruktur. Vänd på urbaniseringstrenden och skapa möjlighet för människor att arbeta i närheten av bostäderna samt satsa på närproducerat så det helt vansinniga fraktandet av varor runt halva jordklotet upphör. Om bensinen håller på att ta slut så är det viktigare att "Svensson" tar sig till jobbet än att J. von Anka kan ta limousinen till NK och handla!

#w • Uppdaterat: 2009-03-24 13:01
christofer L (ej verifierad)

Erfarenhet visar att ekonomiska styrmedel fungerar - andra styrmedel fungerar inte!
Jovisst vore det bättre om alla tog sitt ansvar, men erfarenhet visar att så gott som ingen gör det, man tittar i plånboken.
Inte minst alla inlägg från glesbygdsbor visar detta!
Ge glesbygden möjlighet att leva genom att t ex betala dessa kommuner för den koldioxid som biomassan där tar tillvara.
Bort med fordonsskatten!

#x • Uppdaterat: 2009-03-24 14:18
Jonas (ej verifierad)

ok ok det låter ju bra men måste bara fråga kör du bil själv?? annars känns det ju poänglöst att diskutera detta för allt man hör söderut är Stockholm , Göteborg, Malmö aldrig ngt om våra vedermödor som inte åtnjuter era bekvämligheter , det är ju så häruppe i norr att vi kör inte bil för att det är kul utan vi kör för att det är sådana avstånd att vi måste . Måste erkänna att ditt förslag om varierad bränsle skatt lät bra för Norrland dock

#y • Uppdaterat: 2009-03-24 14:23
Jonas (ej verifierad)

Men och detta vidhåller jag får vi inte en skatt häruppe i norr som vi kan överleva på är jag helt otroligt mycket emot ett sådant förslag Roy och det står jag för...Du gör ett underbart jobb Kenneth och jag har sagt det förr vi häruppe i Norr stödjer dig helt och fullt...

#z • Uppdaterat: 2009-03-24 15:32
Jonas (ej verifierad)

vill förtydliga mig om varierad fordonsskatt när det gäller norrland anser att det är bra om utfallet blir att den blir låg för oss....ser faktiskt egentligen ingen poäng med att beskatta ngt som vi faktiskt behöver häruppe i vart fall för att ta oss till jobben menmen sådant är livet....

#110 • Uppdaterat: 2009-03-24 19:57
Roy (ej verifierad)

Jonas, det vore intressant att se din beskrivning av mitt föslag - och att du då också beskriver vad som är så fel.

#111 • Uppdaterat: 2009-03-26 00:45
Göran Hagberg Kristinehamn milökonsult 37 år. (ej verifierad)

Vet ej varför så många är naiva och tror på sagor om miljön,människans utsläpp inverkar ej på klimatförändringar,och har aldrig gjort det genom tiden vår jord funnits till. Hur kan 0,38 milijondelar koldioxid i vår atmosfär påverka vårt klimat,hur naiv får man vara egentligen gällande klimatförändringar. Det sitter ett gäng förståsigpåare och matar in siffror i datorer som de anser vara dom rätta,så får dom fram en massa tokerier ur datorerna och sedan skall vi tro på vad dessa förståsigpåare får fram nonsens.

#112 • Uppdaterat: 2009-03-26 09:20
Magnus Zotterman (ej verifierad)

Även om det kanske idag p.g.a. diverse verklighets frånvända lobbyister är politiskt självmål att sänka skatten bode man kanske i stället frysa den fram till 2100 då vi med all säkerhet har uppnått ett alternativ. Vår högsta prioritet borde vara att få politiker att förstå att tallar man på bensinskatten sitter man inte länge vid makten utan blir ordentligt bortröstad vid nästa val. Frys bensinskatterna och inför en platt skatt.
/Magnus Zotterman

#113 • Uppdaterat: 2009-03-26 13:21
Jonas (ej verifierad)

jadu Roy en hel del men jag såg nyss att Sven Lilja hade ungefär samma syn på felen som jag så jag hänvisar till honom sen så har du fortfarande inte besvarat MIN fråga om du är bilburen själv?? annars känns det som sagt rätt konstigt att du skall diskutera om ngt du inte själv är beroende av ...finns så måååånga miljökämpar som tar chansen att göra sig ett namn och sååå många som tycker att vi som bor norrut och ute i glesbygden bara gnäller och verkligen borde ta ert ansvar...till miljökämparna vill jag säga att på ett sätt håller jag med er och det är ju rätt att försöka sänka det som går att sänkas i utsläppsnivåer men det måste ju tyvärr ha en viss sorts takt med det hela inte direkt att bara vrida av strömmen och säga ja va fan nu ser vi hur det går om vi överlever eller ej för tyvärr så är ju vårt samhälle i mångt och mycket beroende av bilen. Till er vidsynta personer (som troligen inte har vare sig bil eller körkort)(troligen från sthlm , göteborg eller malmö) vi har inte era bekvämligheter och vi behöver överleva liksom er!

#114 • Uppdaterat: 2009-03-26 13:22
Jonas (ej verifierad)

jadu Roy en hel del men jag såg nyss att Sven Lilja hade ungefär samma syn på felen som jag så jag hänvisar till honom sen så har du fortfarande inte besvarat MIN fråga om du är bilburen själv?? annars känns det som sagt rätt konstigt att du skall diskutera om ngt du inte själv är beroende av ...finns så måååånga miljökämpar som tar chansen att göra sig ett namn och sååå många som tycker att vi som bor norrut och ute i glesbygden bara gnäller och verkligen borde ta ert ansvar...till miljökämparna vill jag säga att på ett sätt håller jag med er och det är ju rätt att försöka sänka det som går att sänkas i utsläppsnivåer men det måste ju tyvärr ha en viss sorts takt med det hela inte direkt att bara vrida av strömmen och säga ja va fan nu ser vi hur det går om vi överlever eller ej för tyvärr så är ju vårt samhälle i mångt och mycket beroende av bilen. Till er vidsynta personer (som troligen inte har vare sig bil eller körkort)(troligen från sthlm , göteborg eller malmö) vi har inte era bekvämligheter och vi behöver överleva liksom er!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.