Volkswagen har tillsammans med flera andra bilmärken fått hård kritik för utrensningen av fysiska knappar i kupén. Att styra allt med pekskärmen uppskattas inte av alla och är heller inte särskilt trafiksäkert.
För ett drygt år sedan backade Volkswagen och uppgav att de fysiska knapparna skulle återkomma i framtida modeller, åtminstone för de viktigaste funktionerna. Det bekräftades också vid premiärvisningen av elbilen ID.2 All.
Volkswagen har gjort en helomvändning på grund av kritik från kunderna, enligt interiördesignern Darius Watola. I en intervju med Autocar säger han att ”kunderna har en annorlunda inställning i Europa” kring fysiska knappar än på andra marknader.
Den nya ID.2-modellen har en rad med fysiska knappar under pekskärmen för klimatanläggningen. Det finns också ett fysiskt vred på mittkonsolen som kan styra vissa funktioner på pekskärmen, samt fysiska vred för exempelvis volym i ratten. Dessutom finns fyra elhissknappar i dörren – en för varje fönster – och inte två plus en ”Rear”-knapp som i ID.3.
Darius Watola uppger också att den lilla instrumentskärmen framför föraren är avgörande för säkerheten – kanske en hälsning till Volvos designavdelning som skippat förardisplayen i elbilen EX30?
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (71)
- 21 december 2023 Även jag försöker hålla s k…
- 21 december 2023 Hackenbush skrev: Togga…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.