Nästan alla biltillverkare har gått över till någon form av pekskärm för infotainmentsystemet, något som inte alltid fungerar lika smidigt som biltillverkarna utlovar.
Men vissa märken har gått längre än andra. Volkswagens eldrivna bilar i ID-familjen har till exempel haft digitala, ”svepkänsliga” reglage för bland annat volym och temperatur under pekskärmen och på ratten. Reglagen har fått hård kritik i Vi Bilägares tester, särskilt eftersom de inte är upplysta på natten som en besparingsåtgärd.
Volkswagen har tidigare utlovat ett omtag, och den nya konceptbilen ID.2 All som presenterades i veckan har faktiskt tagit ett steg tillbaka.
Många av bilens funktioner styrs fortfarande med en stor pekskärm. Men under den finns fysiska reglage för stolsvärme och temperatur. Dessutom finns en stor ”rulle” att snurra på, eventuellt för volymen.
På mittkonsolen finns dessutom ett fysiskt vred med VW-logotyp som skulle kunna styra bilens körlägen, och på ratten finns också två fysiska vred som åtminstone på bild ser ut att vara enklare än svepreglagen på dagens ID.3 och ID.4.
Volkswagen ID.2 All är fortfarande en konceptbil och exakt hur den serieproducerade bilen ser ut får vi veta först 2025. Men Volkswagen verkar ändå ha lyssnat på den massiva kritiken mot reglagen i dagens ID-bilar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 16 mars 2023 Håller med i så måtto att…
- 16 mars 2023 N-iklas: Sitter du och…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.