Volkswagen planerar att skrota tryckkänsliga ytor och haptisk feedback – och återgå till fysiska knappar. Det skriver VW-märkets vd Thomas Schäfer i ett inlägg på det sociala mediet Linkedin.
”Vi vässar vår portfölj och design, och gör det enklare att använda våra bilar. Till exempel tar vi tillbaka rattar med tryckknappar!”, skriver han. ”Det är vad kunderna vill ha från VW”, lägger han till.
I flera av sina senaste modeller, bland annat dyrare varianter av Golf och Tiguan, har VW ersatt knapparna på ratten med tryckkänsliga plastytor och små vibrationsmotorer som ger så kallad haptisk feedback när man trycker på dem.
Tanken är att tekniken ska fungera på samma sätt som vanliga knappar, samtidigt som det ska ge ett mer exklusivt intryck.
Men den nya typen av "knappar" har kritiserats av användarna – de är nämligen svårare att använda under färd, och lätta att trycka på av misstag.
Att fysiska knappar är att föredra framför tryckkänsliga ytor och pekskärmar framgår också av Vi Bilägares test, där vi jämförde förarmiljön i ett antal nya bilmodeller med en Volvo V70 från 2005. Testet visade att den gamla Volvon är överlägset mest enkel att hantera under färd.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (18)
- 26 oktober 2022 Hoppas att även Volvo tar…
- 25 oktober 2022 Jag har en Peugeot e-208 och…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.