Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Volvo tryckte hårt på säkerheten vid lanseringen av elbilen EX30. Det är kanske inte så konstigt – att lansera en Volvo utan säkerhetssnack skulle vara otänkbart.
Men det finns en detalj som många reagerat på när det gäller säkerheten, och det är att bilen saknar en vanlig förardisplay bakom ratten. I stället visas hastighet, växel och varningslampor överst på pekskärmen i mitten. Precis som i Tesla.
”Jag har svårt att köpa Volvos förklaring om att det är avskalat och minimalistiskt”
Trots att Volvo flera gånger under presentationen upprepade hur säker EX30 är att köra måste föraren alltså titta snett åt höger för att se hastigheten. Någon head up-display verkar inte finnas.
Det här tycker jag är en ganska snål lösning som känns billig och som på inget sätt är bättre för föraren än en skärm bakom ratten. Den enda fördelen jag kan komma på är att Volvo sparar pengar.
Ännu konstigare blir det när syskonmodellerna Smart #1 och Zeekr X båda har en instrumentskärm där den ska vara, så något tekniskt hinder i SEA-plattformen verkar det inte handla om. Volvo har alltså aktivt tagit bort instrumenten framför föraren och jag kan verkligen inte komma på någon annan anledning än att det är billigare.
Även när det gäller fönsterhissarna har Volvo snålat in och ”gjort en Volkswagen”. Det finns nämligen bara två vippreglage för elhissarna på mittkonsolen, och en pekkänslig knapp som heter ”Rear”. Tryck på den så sköter vipparna i stället elhissarna bak.
Det här fick Volkswagen en del kritik för i ID.3 när den lanserades, men trots det går Volvo i samma fälla. Det är inte alls lika ergonomiskt och intuitivt som att ha fyra vippreglage – som kan användas under körning utan att föraren ens behöver titta ned på mittkonsolen.
Även när det gäller tillval och paket är EX30 lite för simpel för sitt eget bästa. Det finns tre utrustningsnivåer att välja på, men det enda tillvalet i nuläget är tonade bakrutor. Att kombinera enklaste utrustningsnivån med en backkamera, eller ens parkeringsvarnare fram, är omöjligt. Konstigt på en stadsbil, men effektivt för Volvo.
Smådetaljer, kanske någon tycker. Ja, visserligen. Men när jag sitter i min EX30 för långt över 400 000 kronor vill jag förstås känna att den är designad för mig – bilköparen – och inte för Volvos ekonomiavdelning.
Nu tycker jag visserligen prislappen för Volvo EX30 är ganska rimlig, och lägre än jag gissade på innan lanseringen. Någonstans måste det ju snålas in för att priserna ska hållas på en okej nivå.
Men det är en svår balansgång att snåla in på rätt ställen, och för att vilja vara ett premiummärke är det viktigt att Volvo inte halkar över för ofta på ”dumsnålsidan”.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (63)
- 13 juni 2023 Pi, såklart är det ett sätt…
- 13 juni 2023 V8 Håller med om att Zeekr…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.