Nästa artikel
Volvos vd: "Vi har en bra plan"
Nyheter

Volvos vd: "Vi har en bra plan"

Publicerad 27 november 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Bilindustrin i Sverige varslar anställda. I USA går ägaren Ford allt sämre. Volvos vd Stephen Odell medger att han är orolig - men manar ändå till lugn.
- Det är en vd:s jobb att vara orolig, men jag tycker vi har en bra plan med nya modeller, men allt beror på hur marknaderna utvecklar sig, säger Stephen Odell till Svenska Dagbladet.

Volvo Personvagnar förlorade 3,6 miljarder kronor under årets tredje kvartal. Det fjärde kvartalet lovar inga förbättringar. Men än är inte pengarna slut för Volvo.

-Fords kassa räcker under 2009 och vi är en del av Ford. Men blir det tuffare och djupare måste vi titta på det, säger Stephen Odell.

I juni varslade Volvo 1 200 anställda i Sverige och detta följdes sedan upp med ytterligare ett varsel för 2 700 svenska arbetare. Nu hoppas Stephen Odell att dessa åtgärder ska räcka.

-Min bedömning i nuläget är att det ska räcka. Läget kan förvärras, men jag hoppas inte det, säger Stephen Odell.

Samtidigt riktar Stephen Odell kritik mot miljöminister Andreas Carlgrens förslag om höjd fordonsskatt för bilar som släpper ut mycket koldioxid.

I stället hoppas Volvos vd på ett bättre samarbete mellan regeringen och bilindustrin.

-Ta gärna bort skatt på miljöbilar, men gör inget som gör bilarna dyrare, det kyler av efterfrågan ännu mer, säger han, säger Stephen Odell.
Testvinnaren - prisvärd(ig) vinnare

1. Att Volvo kommer ut som knapp vinnare i den här dusten är kanske lite överraskande. Det beror dels på Volvos kärnvärden som man envist håller fast vid – säkerhet, säkerhet och mer säkerhet. Och det är just vad Volvo har. Ingen av de två andra är på något vis dålig, även om Audi inte råkade vara utrustad med de paket som innehåller adaptiv farthållare och kollisionsvarning. Hållfasthet och säkerhet i karosserna är jämförbar. Men Volvo klår de två andra när det gäller förarassistans. Ser man till förmågan på dålig väg är markfrigången högre. Köregenskaperna är konsekventa. Fjädrar istället för luft är inte lika komfortabelt men ger bättre vägkänsla. V90 är också den enda som går att köpa för under 400 000 kr.



2. Testlaget imponeras av Audi som håller ställningarna bra fastän Allroad hängt med länge. Bilen känns gedigen, har bra rostsskydd och den sexcylindriga dieselmotorn ger bra klipp. Men de avspeglas också i förbrukningen. Har lägre nivå på säkerhetssidan.

3. Mercedes ger mest lyxkänsla och har multimedia som ger många funktioner och inställningsmöjligheter. Kanske väl ambitiös. Drivlinan ger kattmjuk och ekonomisk gång. Bra rostskydd. Men vi kommer inte riktigt överens med den aningen mjuka bakvagnen.



 

Kommentar av Calle Carlquist, testförare:

Jag imponerades mest av den åldrande Audi och dess känsla av att vara svarvad ur ett enda stycke, dess urstarka motor och dess molnsköna fjädring. Men A6 saknar den senaste säkerhetsutrustningen. Snart kommer nästa generation, bäva konkurrenter! Mercedes borde vara rätt men har alltför diffusa köregenskaper och alltför gräll förarmiljö för mig så jag väljer Volvon. Den är en övertygande helhet, trots att CC har sämre fjädringskomfort än en vanlig V90.



Kommentar av Erik Rönnblom, testledare:

Jag uppskattar verkligen förarmiljön i Mercedes – bra stol, fantastiska möjligheter till information och smart hantering. Lite överdrivet kanske. Men jag gillar inte bakvagnens mjukhet eller det automatiska LED-ljuset som ideligen bländar mötande. A6 är fortfarande en mycket bra bil, men den är törstig och har inte samma nivå på förarstödsystem som de två andra. V90 har ett fördelaktigt pris och hög säkerhetsnivå. Motorn gör bra ifrån sig med skaplig förbrukning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-11-27 11:02
Raphael (ej verifierad)

Men gode Stephen Odell, syftet med att ha höjd fordonsskatt för bilar som släpper ut mycket koldioxid är just att kyla efterfrågan för att svenska bilköpare ska få ett incitament för att välja snålare bilar som släpper ut färre avgaser.
Det är självfallet Volvos uppgift att tillhandahålla produkter som passar detta. Om Volvo har produkter som inte passar regeringens miljökrav, så får faktiskt Volvo snällt ändra sin produktplanering. Miljön ska ju inte behöva lida för att Volvo har en produktportfölj som är anpassad efter att sprida så mycket skit ut i miljön som möjligt.
Nog tycker jag att Stephen Odell, som VD för Volvo, borde kunna visa större förståelse för dagens miljökrav och därmed ta sitt ansvar som VD och driva fram ett slut på dessa skitiga miljöbomber från Volvo för att istället erbjuda mindre skitiga produkter. Det är helt enkelt han och Volvos skyldighet och därmed basta.

#2 • Uppdaterat: 2008-11-27 11:40
Johan (ej verifierad)

Låter ju befängt att regeringen ska ändra sina planer för att Volvo tillverkar bilar som spyr ut avgaser..Fram för miljömedvetenhet i det Svenska samhället och industrin. Amerikanskt tänk det där med profit före det bästa för gemene man.

#3 • Uppdaterat: 2008-11-27 12:58
Raphael (ej verifierad)

Fiat är den tillverkaren i Europa som har lägst utsläpp. Fiat är samtidigt en av de få tillverkare i dag som fortfarande går väldigt bra ekonomiskt. Det finns alltså inget motsättning mellan låga utsläpp och att lyckas ekonomiskt, snarare är låga utsläpp en förutsättning för att lyckas på marknaden idag. Om Volvo också vill lyckas och tjäna pengar igen behöver de bli mer som Fiat.

#4 • Uppdaterat: 2008-11-27 15:07
Sune Magnusson (ej verifierad)

Jag tycker att vi i Sverige ska lungna oss lite vi ligger 10-15 år före dom som släpper ut mest.Det finns faktiskt människor som inte kan lägga ut 150-200tusen på en bil.Det kommer att ske en naturlig avreglering av gammla bilar om några år .Då har USA KINA INDIEN.kommit lite på väg Vi är liten nation och lite utsläpp jämmfört med dom andra länderna.SÅ vi måste sansa oss lite.Alla bor ju inte i städer utan måste pendla vi måste ha råd att jobba ochså vad hjälper det att rädda miljön om vi inte har råd att leva nu.

#5 • Uppdaterat: 2008-11-27 18:53
Rolle (ej verifierad)

Regeringen har även det övergripande ansvaret för energiförsörjningen. Och med en prognos som tyder på att oljan blir svårare att köpa in i framtiden så finns det naturligtvis även ett nationellt intresse av att hålla nere bränsleförbrukningen i våra bilar.

#6 • Uppdaterat: 2008-11-27 19:40
Ella N (ej verifierad)

Sent ska syndaren vakna! Det är hög tid att Volvo tar fram bränslesnåla bilar, se exempelvis på de tyska tillverkarna VW, Audi, BMW, de har fattat detta. Nu kommer som ett exempel en tvålitersdiesel i A4:an (120 hk) som bara drar 0,4 l/mil. SAAB måste också se om sitt hus, deras etanolbilar som drar 1,4 l/mil är heller inte framtiden. Sen anser jag att man måste ha ett bredare perspektiv. De svenska personbilarna svarar för ca 20 % (en femtedel) av koldioxidutsläppen i Sverige, ska man minska CO2-utsläppen räcker det inte att bara fokusera på personbilarna. Och sen har vi ju USA, Kina, Indien, Ryssland ....

#7 • Uppdaterat: 2008-11-27 21:13
BENet (ej verifierad)

Det vore bättre om Stephen Odell fokuserade på uppgiften att snabbt ta fram konkurrenskraftiga moterer till Volvobilarna i.st.f. att ödsla kraft på att försvara höga koldioxidutsläpp. Jag tror dock på att Volvo om ett år är i ett helt annat (bättre) läge än idag, men det brådskar. Blöder man alltför mycket dör man. Betr. FIAT, Raphael m.fl., ska vi inte glömma bort att italienska staten och EU i slutet av 1900-talet pumpade in flera miljarder i ett ekonomiskt nedgånget FIAT. Dessutom - hur många köper FIAT i Sverige ... idag?

#8 • Uppdaterat: 2008-11-27 21:35
Janne (ej verifierad)

Alllt snack om utsläppsrätter och miljöbovar är rent ut sagt, nonsens.
Bara till för att öka våra bilkostnader, ger ingen effekt på vår miljö.

#9 • Uppdaterat: 2008-11-28 12:46
Johan (ej verifierad)

Befängt att vi här i Sverige måste köra stora SUVar och kombibilar..När jag växte upp på körde min pappa en tvådörrars saab och det funkade bra,går ju at ha släpp och takräcke om man måste frakta saker.

#a • Uppdaterat: 2008-11-29 17:10
Cobra (ej verifierad)

Självklart borde alla tänka mer på miljön.
Det finns dock ett behov av större bilar. Volvo och SAAB tillverkar inte de minsta bilarna av olika själ, blandannat ur säkerhets- och lönsamhetsaspekt. Större bilar förbrukar mer bränsle och släpper ut mer avgaser än små. Att belägga dessa biltyper med mer skatt just nu vore förödande. Istället borde vi kraftsamla för att behålla personbilstillverkning i Sverige. Detta innebär också att vi måste sätta press på dom för att förbättra sina bilar och överleva långsiktigt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.