- Ford vill sälja Volvo, men är helt fokuserade på den nordamerikanska marknaden. Frågan är om de hittar någon köpare. säger John Revill, ekonomireporter som bevakar Volvo och Saab för Automotive News Europe, till Ny Teknik.
Volvos framtid blir allt mer oviss. Ägaren Ford fortsätter att förlora stora summor - och spekulationerna kring biljättens märken ökar. Bland annat talas det om att indiska och kinesiska tillverkare ska vara intresserade av Volvo.
-Knappas indierna. Tata har full upp med att hantera köpet av Jaguar och Landrover. Volvo har teknik som kineserna vill ha. Men Volvo behöver mer än kinesernas pengar. De behöver motorteknik också, säger John Revill.
John Revill anser att Volvo har ett starkt varumärke. Men ser även svagheter.
- Volvos svaghet är de stora motorerna, som har högre koldioxidutsläpp än snittet av andra europeiska tillverkare. Volvo har inte heller lyckats med sin lilla modell, säger John Revill och fortsätter:
-Positioneringen är också fel. Volvo är dyrare än en Ford, och har inte samma prestige som BMW. De hamnar lite i ingenmansland. Volvo kanske har samma höga kvalitet som BMW och Audis, men kunderna uppfattar inte det.
Även Saabs framtid är oklar. Och John Revill varnar för fortsatt svåra tider för märket.
-Det blir ännu svårare för GM att sälja Saab. Saab har så låga volymer, och är så mer integrerat i GM än Volvo är med Ford.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Pga varumärkes bolaget som Volvo AB är delägare i kommer inte Volvo Cars säljas till Asien eller Ryssland. Detta eftersom kvaliteten och plundring av teknik kommer dra ner varumärket Volvo i avgrunden.
Köparen kommer vara ett Europeiskt bolag.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.