Raset fortsätter för Volvo. På fredagen presenterade ägaren Ford resultatet för årets tredje kvartal - där Volvo förlorade 3,6 miljarder kronor.
- Det är inte mycket jag kan säga om det, säger Volvo PV:s
informationschef Olle Axelsson till Göteborgs-Posten och fortsätter:
- Vi fortsätter vårt arbete med att
krympa organisationen.
Fords rapport över årets tredje kvartal bjuder inte på någon glädjande läsning för Volvo-anhängarna. Volvo PV gjorde en förlust på 450 miljoner dollar, motsvarande 3,6 miljarder kronor, under kvartalet. Detta kan jämföras med förlusten på 167 miljoner dollar under samma period i fjol.
Volvos intäkter minskade till 2,9 miljarder dollar, från 3,8 miljarder dollar i fjol.
Mörkt även för Ford
Fordkoncernen redovisar en förlust på 2,7 miljarder dollar, motsvarande 21 miljarder kronor, för det tredje kvartalet.
Raset fortsätter alltså även för Volvos ägare. Nu planerar biljätten ytterligare nedskärningar - men preciserar inte vilka åtgärder som är aktuella.
informationschef Olle Axelsson till Göteborgs-Posten och fortsätter:
- Vi fortsätter vårt arbete med att
krympa organisationen.
Fords rapport över årets tredje kvartal bjuder inte på någon glädjande läsning för Volvo-anhängarna. Volvo PV gjorde en förlust på 450 miljoner dollar, motsvarande 3,6 miljarder kronor, under kvartalet. Detta kan jämföras med förlusten på 167 miljoner dollar under samma period i fjol.
Volvos intäkter minskade till 2,9 miljarder dollar, från 3,8 miljarder dollar i fjol.
Mörkt även för Ford
Fordkoncernen redovisar en förlust på 2,7 miljarder dollar, motsvarande 21 miljarder kronor, för det tredje kvartalet.
Raset fortsätter alltså även för Volvos ägare. Nu planerar biljätten ytterligare nedskärningar - men preciserar inte vilka åtgärder som är aktuella.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
OM vi slutar köpa svenska bilar kan vi lika gärna sluta med vår välfärd i Sverige. Alla arbetstillfällen behövs och vi måste vara beredda att kämpa för de arbetstillfällen vi har i landet. Inom fordonsindustrin arbetar ca 210 000 människor i Sverige! Arbetstillfällen är synonymt med svenskproducerade varor! Jag förstår inte att tex facket slåss för medlemmarnas arbetstillfällen dvs våra arbetstillfällen samtidigt som medlemmarna och andra väljer bort svenska arbetares varor tex bilar, SAAB, Volvo. Vi - de - verkar inte fatta att det är ingen idé att slåss för svenska arbetstillfällen och samtidigt köpa utländska varor tex Toyota eftersom då man köper Toyotan har man redan där tagit trängt bort svenska arbetstillfällen till förmån för utländska i Toyota fallet, japanska. Nä, vi måste slåss för Volvo och SAAB genom att köpa svenska dyra, kanske t o m törstiga bilar för att därigenom trygga vår egen sociala och ekonomiska överlevnad och därmed landets välfärd.
Till de som inte förstår att köpa svenskt:
Jag hoppas att de konsumneter som inte köper svenska bilar blir av med sina arbeten på samma sätt som alla de bilarbetare och alla svenska underleverantörer som förlorar arbetet beroende på att alltför många svenska bilkonsumneter väljer att köpa tex Toyota istället för Volvo eller SAAB och därmed missgynnar de inhemska svenska arbetstillfällena. För att inte tala om den miljöförstöring som uppstår då man fraktar bilar över hela jordklotet till ingen som helt nytta!!!
Förstår att du är orolig det är jag också.
Att köpa svensk bara för att rädda jobben skulle väl gå an om det gällde någon billigare kapitalvara som ex tv eller liknande men inte när det gäller ett köp på hundratusentals kronor.
Volvos problem är deras ledning och den inriktning de valt. Bättre att ersätta den isåfall!
Volvo har för höga tankar om sin produkt och tror sig/vill vara ett premiummärke och tar betalt därefter. Volvo är ganska långt ifrån premium både när det gäller kvalite och drivlina.
Nästan 300 000 kr för en V 70. Hallå!!!
Volvo borde följt sin inriktning från 80-talet när de byggde bilar med kvalite utan premiuminriktning.
Titta på Volkswagen, Toyota, Honda osv. Bygger bra hållbara bilar som folk vill ha till ett moderat pris.
Varför gör inte Volvo det?
Jag tycker naturligtvis också att det känns oroligt när Volvo och SAAB går dåligt men samtidigt är jag inte förvånad..Bilarna dom bygger är alldeles för stora och dyra, dessutom så om man ska tro allt som skrivs om dessa märkens kvalitet är dom bägge ganska långt ifrån premium.
Jag tror att både volvo och Saab satsar fel när man uttalat skall bli mera "premium" (iaf volvo) det dom borde gör (som jag skrev i en kommentar till en annan artikel) är att sätta sina emblem på Ford Focus respektive Opel Astra, på så vis skulle dom få fram varsin bilmodell som håller hygglig kvalitet till ett pris som skulle vara mera överkommligt för en vanlig arbetare som inte har möjlighet att köpa en V70 som i sin simplaste version kostar över 250.000:-
Om den regerande fyrklövern med Reinfeldt i spetsen inte går in med ett mjukt lån till bilindustrin kommer deras eftermäle att bli allt annat än positivt.
Nu är det dags att lägga ideologi åt sidan och se till samhällets bästa.
Ja de var väl inte helt oväntat att Volvo skulle gå dåligt.
Man måste nog ta till andra medel för att få fart på försäljningen, att sänka låneräntan till 0%, fri service dom första 3 åren, försöka kapa kostnaderna i företaget, minska på sponsningen till golf,tennis och denna förbanade seglingen som pängarna bokstavligt slängs i sjön! Gör bilarna billigare slopa all lulllull som lättmetallfälgar ,kjolpaket,cdspelare,inrikta er på att få fram snålare , billigare , hållbarare och bättre ihopskruvade bilar se på Japanernas bilpark även tyska kvalitetsbilar!!
Sparka ut dom giriga cheferna med deras ofanligt höga löner och deras oförstående mot sina kunder, alla är intressserade av att betala sponsing till tennis,golf och segling !
Kunde man kanske "outsourca" ledningen till mera kompetenta länder? Kina eller Indien t.ex. Där förstår man nog snart att produktionen skall vara lokal för största lönsamhet. Att frakta den färdiga produkten kommer snart att bli alltför dyrt även om produktionskostnaden är låg. Jag gissar att managementguruerna snart kommer att inse detta, då kan våra giriga direktörer att inse sitt "värde" och utlösa fallskärmarna! Men man slipper dem i alla fall!
Jag
Det är bra för den svenska ekonomin om Volvo och Saab konkar, skulle inte vilja se hur mycket dessa företag har kostat skattebetalarna.
Varför gå och köpa en bil som du redan betalt med råge.
Ta hem all produktion till sverige, de belgiska arbetarna får betalt i dyra Euro. Med svenska arbetare borde Volvo bilar bli billigare till kund.
Även frakta tung plåt och motorer som vi gör i Sverige ner till Belgien verkar hel tokigt.
Även miljön skulle vinna på de korta frakterna inom Sverige. Vill inte Volvo framstå som miljö vänlig?
Så lägg ner produktionen i Belgien. En winn-winn situation för svenska arbetare och miljö.
Messerschmitt!
Jag håller med i allt Du skriver. Well done!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.