Den amerikanska bilindustrin är skakad. Och miljontals jobb är hotade. Nu växer kritiken mot de amerikanska politikerna.
- Varje amerikansk bilarbetare skapar jobb för ytterligare fem personer och totalt sett är 3,1 miljoner anställda över hela USA hotade av krisen inom bilindustrin, säger Sean McAlinden, chefsekonom och vice vd vid Center for Automotive Research, till Detroit News och fortsätter:
- Ändå väljer politikerna i Washington att rädda jobben på Wall Street.
Varje arbetare hos Chrysler, Ford och General Motors genererar ytterligare fem jobb i USA. Två av fem tillhör leverantörer och återförsäljare och tre av fem lever på de pengar som de anställda vid "the big three" spenderar.
Därmed får bilindustrins kris stor påverkan på USA. 3,1 miljoner anställda över hela USA hotas av krisen.
- Vi kommer inte se en vändning av det ekonomiska läget i stort innan vi ser förbättringar inom bilindustrin, säger Charles Chesbrough, ekonom vid CSM Worldwide i Northville.
Nu kräver experterna krafttag för att förbättra bilindustrins förutsättningar.
- Fördelarna för ekonomin(genom att hjälpa biltillverkarna) är större än någon individuell satsning som erbjuds på Wall Street, säger Sean McAlinden.
- Ändå väljer politikerna i Washington att rädda jobben på Wall Street.
Varje arbetare hos Chrysler, Ford och General Motors genererar ytterligare fem jobb i USA. Två av fem tillhör leverantörer och återförsäljare och tre av fem lever på de pengar som de anställda vid "the big three" spenderar.
Därmed får bilindustrins kris stor påverkan på USA. 3,1 miljoner anställda över hela USA hotas av krisen.
- Vi kommer inte se en vändning av det ekonomiska läget i stort innan vi ser förbättringar inom bilindustrin, säger Charles Chesbrough, ekonom vid CSM Worldwide i Northville.
Nu kräver experterna krafttag för att förbättra bilindustrins förutsättningar.
- Fördelarna för ekonomin(genom att hjälpa biltillverkarna) är större än någon individuell satsning som erbjuds på Wall Street, säger Sean McAlinden.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
OM vi slutar köpa svenska bilar kan vi lika gärna sluta med vår välfärd i Sverige. Alla arbetstillfällen behövs och vi måste vara beredda att kämpa för de arbetstillfällen vi har i landet. Inom fordonsindustrin arbetar ca 210 000 människor i Sverige! Arbetstillfällen är synonymt med svenskproducerade varor! Jag förstår inte att tex facket slåss för medlemmarnas arbetstillfällen dvs våra arbetstillfällen samtidigt som medlemmarna och andra väljer bort svenska arbetares varor tex bilar, SAAB, Volvo. Vi - de - verkar inte fatta att det är ingen idé att slåss för svenska arbetstillfällen och samtidigt köpa utländska varor tex Toyota eftersom då man köper Toyotan har man redan där tagit trängt bort svenska arbetstillfällen till förmån för utländska i Toyota fallet, japanska. Nä, vi måste slåss för Volvo och SAAB genom att köpa svenska dyra, kanske t o m törstiga bilar för att därigenom trygga vår egen sociala och ekonomiska överlevnad och därmed landets välfärd.
Till de som inte förstår att köpa svenskt:
Jag hoppas att de konsumneter som inte köper svenska bilar blir av med sina arbeten på samma sätt som alla de bilarbetare och alla svenska underleverantörer som förlorar arbetet beroende på att alltför många svenska bilkonsumneter väljer att köpa tex Toyota istället för Volvo eller SAAB och därmed missgynnar de inhemska svenska arbetstillfällena. För att inte tala om den miljöförstöring som uppstår då man fraktar bilar över hela jordklotet till ingen som helt nytta!!!
noob
SAMUEL är du natzi eller !? s¤tans n¤tzi
japp
jag vet jag e smart kan mycket om samuel
ni jävla nazi svin ni är ju korkade jag äger fan en pizza!!! köp turk bilar då inte svenskt skit
lol vi e bögar
tyska bilar är det som gäller BEMWE!!!
Halloween?
jag håller med samme, BMW äger särskilt e36 328.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.