Bilraset fortsätter i USA. Sämst går det för Volvo - som förlorade över 50 procent av försäljningen under oktober månad.
- Det finns inga heta segment eller starka produkter alls, säger George Pipas, marknadsanalytiker för Volvos ägare Ford, till Detroit News.
Oktober blev en mörk månad för bilbranschen i USA. Försäljningen minskade med 31,9 procent jämfört med samma period i fjol - vilket enligt Autodata Corp. är den sämsta noteringen sedan 1991.
Allra sämst gick Volvo - som förlorade 52 procent av försäljningen jämfört med samma månad i fjol. Därmed har Volvos försäljning minskat med 28 procent jämfört med 2007.
Motigt för General Motors
Den amerikanska biljätten General Motors försäljning minskade under oktober med 45 procent jämfört med samma månad i fjol.
Saab är dock ett undantag och ökade med sju procent under oktober månad. Men detta glädjebesked räcker inte för att minska General Motors oro.
- Om man anpassar siffrorna efter befolkningstillväxt så är detta troligen den värsta branschmånaden efter andra världskriget, kommenterar Mark LaNeve, GM:s vicechef för Nordamerika.
Ingen biltillverkare klarar sig utan försäljningsförluster. BMW Group redovisar en förlust på fem procent under oktober - och är därmed den tillverkare som klarar sig lindrigast.
Oktober blev en mörk månad för bilbranschen i USA. Försäljningen minskade med 31,9 procent jämfört med samma period i fjol - vilket enligt Autodata Corp. är den sämsta noteringen sedan 1991.
Allra sämst gick Volvo - som förlorade 52 procent av försäljningen jämfört med samma månad i fjol. Därmed har Volvos försäljning minskat med 28 procent jämfört med 2007.
Motigt för General Motors
Den amerikanska biljätten General Motors försäljning minskade under oktober med 45 procent jämfört med samma månad i fjol.
Saab är dock ett undantag och ökade med sju procent under oktober månad. Men detta glädjebesked räcker inte för att minska General Motors oro.
- Om man anpassar siffrorna efter befolkningstillväxt så är detta troligen den värsta branschmånaden efter andra världskriget, kommenterar Mark LaNeve, GM:s vicechef för Nordamerika.
Ingen biltillverkare klarar sig utan försäljningsförluster. BMW Group redovisar en förlust på fem procent under oktober - och är därmed den tillverkare som klarar sig lindrigast.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Trist att vi svenskar inte tar ett gemensamt ansvar för varandras väl och ve. Vi måste inse att OM vi väljer att köpa en utländsk bil tex Toyota istället för SAAB eller Volvo blir vi arbetslösa. Inte bara direkt i produktionsledet utan även hos underleverantörs, service, eftermarknad försäljnings leden. Det i sin tur påverkar hela orter och familjer både lokalt och regionalt! Vi måste inse att det är billigt på kort sikt att köpa utländskt men "in the long run" kommer vi att få betala det mångdubbelt i form av massarbetslöshet som måste finansieras via allas våra kollektivt inbetalda skatter!
Vi måste ta oss samman och bojkotta de utländska bilmärkena av ingen annan anledning än ren och skär ekologisk - och - ekonomisk självbevarelsedrift, detta kollektiva beslut måste vi fatta nu, i morgon kan det vara för sent.
Bullshit.
Köp den bil som ger mest värde för pengarna och låt svenska företag hålla sig ajour med resten av konkurrensen. Klarar de inte att bygga bilar som folk vill köpa så får de skylla sig själva.
Håller med MANGAN.
Det är Volvo som ska anpassa bilarna efter vad kunderna vill ha och inte kunderna efter vad Volvo säljer.
Volvos bilar är ju redan anpassade till svenskarna!
Sverige har ett korrosivt klimat, därför har volvo ett mycket bra rostskydd -se tidningen test.
Sverige har också stora avstånd och därmed mycket högfartskörning -därför fokuserar volvo på säkerhet.
Samma sak gäller förstås för saab.
Säkra bilar blir lite tyngre, det är oundvikligt. Högre vikt ger mer bränsleförbrukning.
Se på Toyota, deras avensis är säker men den är inte så snål som en Toyota brukar vara...
I kvalitet har dock saab och volvo halkat efter en del -antagligen för att deras lömsamhetsramar är tightare än alla andras, bl.a. för att vi svenskar inte köper svenskt!
Perzy, uppenbarligen är det ju något med Volvo som gör att svenskarna inte köper den utan väljer andra bilar som tex Toyota.
Eller är det någt med svanskarna som gör att vi/de inte köper svenskt. Jag tror snarare det är där son klämmer.
Bra stavning.
svanskarna = svenskarna
son = skon
:)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.