Den svenska bilmarknaden störtdök under april månad på grund av coronapandemin. Antalet nyregistrerade bilar minskade med knappt 38 procent.
Nu har även Volvo släppt siffrorna för april månad. Totalt backar Volvos globala försäljning med 44 procent under april jämfört med samma månad förra året. Hittills i år är minskningen 25 procent.
En av följderna blir att Volvo nu måste varsla 1 300 personer i Sverige. Det beskedet kom i förra veckan. Volvochefen Håkan Samuelsson har också gjort klart att flera satsningar kommer prioriteras ned, men inte elbilssatsningen.
Det är främst i USA och Europa som Volvos försäljning backar. I Kina ser läget mer positivt ut – där börjar köparna återvända till bilhallarna.
XC60 kvar i toppen
Trots de höga prislapparna på Volvos laddhybrider stod modellerna under perioden januari till april för 14 procent av försäljningen, jämfört med bara sju procent under samma period förra året.
Precis som tidigare håller Volvo XC60 kvar vid titeln som märkets populäraste bil. Den följs av XC40 och XC90 medan kombibilarna som säljer bra i Sverige inte alls är lika populära i utlandet.
Totalt har Volvo nu en suv-andel på hela 66 procent jämfört med 62 procent i april förra året.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När man läser allehanda uttalanden från den samlade expertisen här i trådarna så är detta en positiv utveckling.
Vi skall nämligen inte ha bilar och industrier, mediciner, elektronik eller infrastruktur. Ännu mindre är det positivt med Forskning och utveckling (i alla fall inte den som inte bekräftar de politiska dogmerna).
En tragisk utveckling och en tydlig negativ effekt från den svenska konsensuskulturen.
MVH AL
Oj oj vilken svartsyn A.L. Man får intrycket av att Sverige bara består av Geely-Volvo. Det svenska AB Volvo, Scania, SKF, ABB, Ericsson är ju definitivt svenska framgångssagor som sveps med i bara farten av dig på grund av att kineserna valt en för Geely-Volvo ofördelaktig produktmix, som kommer slå tillbaka. Personbilsindustrin kommer att drabbas hårt, globalt, när kraven, globalt, kräver till exempel elektriska drivlinor och lägre koldioxidutsläpp, det är fakta. Att svenska politiker skulle kunna styra vårt näringsliv i en annan riktning är naivt. Sverige är en liten kugge i det globala hjulet och vi är och ska vara i frontlinjen i vår produktionsteknik och teknologiutveckling
J.L. Ja det är helt korrekt, "Sverige är en liten kugge i det globala hjulet" (#2)!
Det är därför som vi inte kan gå utanför de kravställningar som gäller i andra länder, något som tyvärr blivit situationen allt sedan ett extremistparti kom in och fick ett oproportionerligt stort inflytande. För det är knappast konkurrensneutralt att svenska företag, privatpersoner och investeringar skall påverkas av fem- sex gånger högre kostnader än konkurrenterna från Asien, USA och Europa. Kostnader som inte har någon grund i objektiv forskning, utan är en konsekvens av svenska politiska målsättningar.
För Sverige kan inte rädda världen. Nej, vi kan faktiskt inte ens påverka den. Vi kan enbart anpassa oss och se till att ligga långt framme i vår teknologiska utveckling och forskning. Och dit kommer vi inte genom slöseri, postmodernism och kunskapsförakt (som kännetecknar svenskt skolväsende) utan genom att arbeta smart, teknikintensivt och med en hög grad av FoU- investeringar.
MVH AL
Totalt trams av AL.
Tycker värdenihilisten Axa alltså.
MVH AL
AL högsta önskan är att industriarbetare och anställda på Volvo sänker sina löner för att bli konkurrenskraftiga... ja, just det så slipper dem även bli varslade i kristider. Antar att AL skyller höga löner på Mp.
Nej Axa, det är inte min önskan. Lönekostnaderna är en funktion av kompetens.
Min önskan är att det skall råda konkurrensneutralitet. Axa tycker tydligen inte det, sannolikt kopplat till hans underliggande önskan om att vi skall bestämma all produktion (Ja den som då är tillåten och definierad av Axa själv givetvis) enligt femårsplaner.
MVH AL
AL får tro vad han vill om min politiska riktning. Det saknar betydelse.
AL missar poängen. Volvo och Geely är fria att förlägga sin produktion var de vill. Under rådande kris är de även fria att ta till de åtgärder som de finner lämpliga.
Om inte Volvo och Geely anser att det råder konkurrensneutralitet så är det upp till dem att göra de val de anser är bäst för deras företag.
Men AL, du kan ju inte med din intellektuella förmåga mena att Sverige inte har någon påverkan eller röst i världen.
"För Sverige kan inte rädda världen. Nej, vi kan faktiskt inte ens påverka den."
Sverige kan verka som en god kraft i världen och genom Sveriges höga nivå på de flesta områden finns en respekt för Sveriges röst, så min uppfattning är att Sverige kan påverka samt Sverige kan inte ensamt rädda världen. Sverige är ett oerhört liberalt och avreglerat land, vilket definitivt visas i dessa Covid-19 tider på gott & ont.
J.L. Vad det innebär att verka som en god kraft är jag inte rätt person att svara på. Det är en värdering.
Vad jag däremot kan visa är att denna självpåtagna godhet innebär produktionsförluster i mångmiljardklassen. Och detta helt utan effekter.
Det är som jag ser det irrationellt
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.