Biltillverkaren ska minska på personalstyrkan i Göteborg och Skövde.
Varslet rör tjänstemän, de som jobbar med bilproduktion påverkas inte. Utöver de 1.300 tjänsterna ska antalet konsulter också reduceras. Volvo vill satsa på omställning till onlineverksamhet, elektrifiering, autonom körning och nya mobilitetslösningar, därför väljer man att minska på personal inom icke-fokusområden utanför de nämnda satsningarna. Volvo Cars skriver i ett pressmeddelande att man också strävar efter att "reducera onödiga hierarkier bli mer agilt, med snabbare beslutsvägar och agerande".
Det var tänkt att verksamheten skulle genomgå dessa förändringar redan innan coronaviruset slog till, men den globala smittspridningen har påskyndat utvecklingen.
– Coronavirus-pandemin påverkar oss på kort sikt, men vi förväntar oss att volymer och tillväxt kommer att återvända. Så vi måste fortsätta investera i vår pågående omvandling och nya affärsområden genom att minska strukturkostnaderna, säger Hanna Fager, HR-chef på Volvo Cars.
Det var tänkt att verksamheten skulle genomgå dessa förändringar redan innan coronaviruset slog till, men den globala smittspridningen har påskyndat utvecklingen.
– Coronavirus-pandemin påverkar oss på kort sikt, men vi förväntar oss att volymer och tillväxt kommer att återvända. Så vi måste fortsätta investera i vår pågående omvandling och nya affärsområden genom att minska strukturkostnaderna, säger Hanna Fager, HR-chef på Volvo Cars.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu tar kineserna över mer och mer. R&D i Beijing?
Jarl: Ja och det skulle bli så mycket bättre när allt flyttade till kina. Saab ropade på hjälp (S) vägrade hjälpa o vips så försvann utmärkt kompetens. Idag "hjälper" (S) skumma pizzerior o andra företag som kräver pengar utan återbetalning för att överleva, men när företag som byggde Sverige som SAAB o alla våra underleverantörer till bilindustrin som gick förlorade pga att Kinesen köpte allt o idag står vi där med händerna i byxfickan. Bra gjort Sverige!!!!!
1300 välbetalda tjänstemän som nu går ut i arbetslöshet. Ett antal konsulter därutöver (förutom dem som redan har avslutats). Med ett mått om 5 per anställd i andra sektorer betydr detta en ökning av arbetslösheten på 10 000. Nu måste väl ändå miljörörelsen jubla. 10 000 människor som inte konsumerar och förstör jorden längre. Det gjorde ni bra! Snart är ni i hamn. Snart har Sverige ingen industri kvar alls. Allt för klimatet, Amen.
MVH AL
Tjänstmän som bara vänder blad...
För de som missade att läsa så var ju denna förändring redan planerad men skyndades på av covid. Så AL kan sluta tramsa...
Axa. Ja precis. Rätt iakttagelse. Förändringen är planerad sedan länge. Det gjordes redan när mp fick regeringsinflytande.
MVH AL
Nej. Förändringen är för att folk vill ha andra typer av drivlinor.
AL #5: "Nu måste väl ändå miljörörelsen jubla."
Typisk vanföreställning, men är man problemfokuserad ser man verkligheten i svart och vitt, utan nyanser och tycker att saker och ting måste göras på samma sätt som tidigare, för annars är något fel.
Axa. Storvarslet är gjort för att minska på kostnadsbasen i Sverige. I Sverige vill vi nämligen inte ha några bilar, ja vi vill inte ha någon industri eller kompetens ö.h.t. Allt utanför den normativa skolan skall helt enkelt väck.
Och om Axa tror att det bara handlar om drivlinor så är han mer än naiv. Varslet är en konsekvens av en bristfällig industripolitik, inte en förändrad efterfråga.
MVH AL
John. Ja säg till dessa 10 000 arbetare att de egentligen inte blivit av med jobbet. Det är bara en vanföreställning.
Som ett tips på vägen är det en högst konkret verklighet för dessa människor. En verklighet som får både privat- som realekonomiska konsekvenser.
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.