De tuffa tiderna har fått de flesta stora biltillverkare att dra i handbromsen och pausa satsningar som kostar för mycket.
För Volvos del ska fabrikerna nu långsamt smygas igång igen efter ett tillfälligt stopp. Men coronakrisen kan sätta djupare spår än så i framtidsplanerna.
Volvo ska utvärdera alla pågående satsningar inom forskning och utveckling och antingen stoppa eller försena allt som inte är helt nödvändigt. Det uppger Volvochefen Håkan Samuelsson i en intervju med Automotive News.
Elbilsplanerna står fast
Exakt vilka projekt som pausas eller stoppas berättar han inte, men enligt Automotive News handlar det bland annat om ansiktslyftningar av modeller som kan försenas. Volvo har nyligen presenterat uppdaterade versioner av S90, V90 och XC90, och näst på tur stod en uppdatering av 60-serien som alltså skulle kunna försenas.
Obekräftade uppgifter har också gjort klart att Volvo planerar en coupéversion av suven XC40 och en ny toppmodell i form av en lyxsuv som går under namnet XC100.
Volvo gör däremot klart att besparingarna inte kommer påverka elektrifieringsplanerna. Volvo ska inte spendera mindre pengar än tidigare på att lansera elbilar och laddhybrider eller utveckla självkörande bilar.
– Vi kommer inte kompromissa med vår elektrifieringsstrategi. Det är vår väg framåt och vi kommer fortsätta våra planer på att elektrifiera modellprogrammet, säger Volvos strategichef Mårten Levenstam till Wired.
Krav på resultat från Geely
Enligt obekräftade uppgifter till Dagens Industri kan Volvos nedskärningar också sprida sig till elbilsmärket Polestar och ”mobilitetsmärket” M (tidigare bilpoolsföretaget Sunfleet).
Anledningen ska enligt DI vara att Håkan Samuelsson fått krav på sig från ägarna att minska kostnaderna. Lanseringen av Polestar 2017 ska ha kostat sex miljarder kronor och nu kommer alltså krav på resultat, enligt uppgifterna.
Volvo Cars pressavdelning uppger att det inte är aktuellt med något besparingsprogram varken för Polestar för M men att det ”kontinuerligt” pågår ett arbete med att kontrollera kostnaderna.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Återstår att se när bilfabriken i Torslanda stängs för gott som en del i ett besparingspaket. Man skall ju även betala saftiga böter för de höga CO2 utsläppen som inte blir något bättre av att montera bensinmotorer i dom SUV:ar som utgör majoriteten av försäljningen.
Går nya elbilen 40 km på el?
Nä Carl, 40 mil typ
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.