Volvo har presenterat flera intressanta elbilsnyheter på ett digitalt event under onsdagen. Utvecklingen av nya förbränningsmotorer fasas ut och istället utvecklas spännande elbilsteknik.
I förra veckan stod det klart att Volvo ska samarbeta med svenska Northvolt. Det är nyckeln för att kunna lansera ny batteriteknik med 50 procent högre energitäthet, vilket innebär längre räckvidd utan att batteriet behöver bli större eller tyngre.
Volvos elbilar får även dubbelriktad laddning vilket innebär att batteriet även kan användas för att ladda andra bilar eller prylar. Det är samma teknik som Hyundai och Kia nyligen lanserat.
Allra först ut med den nya tekniken blir en suv, som enligt Volvo blir startskottet för ”andra generationen av våra elbilar”. Antagligen handlar det om helt nya Volvo XC90 som ska presenteras 2022.
Först ut med nya tekniken blir förmodligen nästa generation Volvo XC90
Lägre vikt och bättre utrymmen
Några år senare, runt 2025, ska tredje generationen elbilar dyka upp. Där ska Volvo förlänga räckvidden med hjälp av ett så kallat integrerat batteripaket som därmed blir en del av bilens grundstruktur. Det ger lägre förbrukning och högre vridstyvhet.
– Genom att förenkla konstruktionen och integrationen av våra battericeller kan vi sänka vikten och maximera innerutrymmena. Det möjliggör i sin tur stora förbättringar vad gäller batterikapacitet, räckvidd och laddningstider, säger Henrik Green, utvecklingschef på Volvo Cars.
I tredje generationen elbilar siktar Volvo på en räckvidd på 90–100 mil i batteripaketet och på att halvera laddtiden i dagens elbilar. Det ska göras både tack vare bättre batteri- och laddteknik samt förbättringar i mjukvaran.
Förnybar energi
Biltillverkare som satsar på lång räckvidd i sina elbilar brukar ofta få kritik för att bara behövs för ett fåtal köpare, och att utsläppen från batteritillverkningen blir onödigt höga.
Volvo siktar på att bygga batterierna med förnybar energi tillsammans med Northvolt och andra batteritillverkare. För att sänka utsläppen ska uttjänta batterier användas på andra sätt och sedan återvinnas.
Volvo Cars-chefen Håkan Samuelsson var tydlig med att mycket ny kunskap ska utvecklas inom företaget istället för att köpas in.
– Elektrifiering kräver att vi utvecklar nya teknologier själva, som batterier. Vi kan inte bara köpa dem och vara beroende av en underleverantör, sa han.
Läs också: Volvos nya konceptbil hintar om eldrivna XC90-efterträdaren
Kommentarer till artikeln (2)
- 30 juni 2021 Oj, låter som förhoppningar…
- 30 juni 2021 Man får ta det för vad det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.